Przetarg na „promocję” województwa kujawsko-pomorskiego poprzez loty z bydgoskiego portu lotniczego „w końcu” został rozstrzygnięty. Zwycięzcą postępowania przetargowego, które było kilkukrotnie przekładane, został Ryanair. Irlandzkie linie lotnicze za promocję regionu otrzymają ponad 33 mln złotych.
Aby siatki połączeń małych, regionalnych portów lotniczych się rozwijały, linie lotnicze muszą zostać w jakiś sposób zachęcone do latania do/z danego lotniska. Zarządy portów oferują przewoźnikom zniżki opłat, podczas gdy samorządy wojewódzkie rozpisują przetargi na „promocję regionu” poprzez loty z danego portu lotniczego.
W Polsce niekwestionowanym liderem dopłat do lotów poprzez „promocję regionu” jest Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego, o czym wielokrotnie informowaliśmy na naszych łamach. Lubuski samorząd dopłaca do każdego połączenia lotniczego z portu w Babimoście. Samorząd lubuski od 2018 roku na działania promocyjne województwa w lotach z portu Zielona Góra-Babimost
przeznaczył ponad 40 mln złotych. Urząd marszałkowski
nie zamierza na tym poprzestawać, a powiedział o tym w rozmowie z Rynkiem Lotniczym Sławomir Kotylak, dyrektor Departamentu Infrastruktury i Komunikacji Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego. W tym roku urząd dofinansowywać będzie loty krajowe do
Warszawy i Gdańska oraz zagraniczne do
Albanii,
Egiptu, Turcji oraz
Tunezji.
Ryanair będzie promował kujawsko-pomorskie
Dofinansowanie lotów z regionalnego portu lotniczego jest również bliskie Urzędowi Marszałkowskiemu Województwa Kujawsko-Pomorskiego. Samorząd województwa rozpisał przetarg na promowanie regionu poprzez loty zagraniczne z portu lotniczego w Bydgoszczy, albowiem siatka połączeń bezpośrednich lotniska na Szwederowie jest ograniczona. Obecnie LOT-em można polecieć do Warszawy, Ryanairem do Birmingham, Bristolu, Dublina oraz Londynu (porty lotnicze Luton i Stansted). Do londyńskiego lotniska Luton bezpośrednie rejsy oferuje również Wizz Air.
Na początku grudnia ubiegłego roku kujawsko-pomorski samorząd ogłosił przetarg na promocję regionu, która ma trwać prawie cztery lata i dotyczyć przynajmniej pięciu tras. Ich liczba mogła od początku wskazywać, że postępowanie było skrojone pod Ryanaira, który oferuje z Bydgoszczy loty na dokładnie pięciu trasach.
Okres postępowania przetargowego był kilkukrotnie prolongowany. 15 lutego przetarg został zakończony. Zwycięzcą zostało konsorcjum Toruńskiej Agencji Rozwoju Regionalnego i irlandzkie linie lotnicze Ryanair, które było – co nie jest zaskakujące – jedynym oferentem. Irlandzkie linie za promocję regionu otrzymają 33 279 978,30 złotych brutto. Ryanair promować województwo kujawsko-pomorskie będzie przez okres 45 miesięcy, licząc od dnia zawarcia umowy. Roczny koszt promocji regionu (dopłaty do lotów do i z Bydgoszczy) to wydatek samorządu rzędu 8 874 660,68 złotych. Z kolei miesięczna promocja kosztuje urząd marszałkowski 739 555,07 złotych.
Trzeba powiedzieć jasno i uczciwie. Bez dopłat samorządu wojewódzkiego siatka połączeń portu lotniczego w Bydgoszczy byłaby jednostkowa lub w ogóle by jej nie było.