Irlandzki przewoźnik Ryanair przegrał sprawę, dotyczącą pomocy państwa dla Air France i SAS. Europejski sąd orzekł, że wsparcie dla tych linii lotniczych nie narusza zasad pomocy państwa, co twierdził tani przewoźnik. Ryanair zamierza odwołać się do Trybunału Sprawiedliwości UE.
Pomoc publiczna dla narodowych przewoźników dopuszczalna
Francuski system dopuszcza odroczenie podatku lotniskowego w przypadku linii lotniczych zarejestrowanych we Francji. Ryanair sprzeciwiał się tej praktyce, jednak sąd stwierdził, że pomoc dla krajowych przewoźników nie stanowi dyskryminacji. „Rozszerzenie tego odroczenia na przedsiębiorstwa niemające siedziby we Francji, nie pozwoliłoby na naprawę szkód gospodarczych, poniesionych przez linie lotnicze działające we Francji, w tak precyzyjny sposób i bez ryzyka nadmiernej rekompensaty” – głosi orzeczenie sądu.
Stwierdzono także, że szwedzki program, z którego skorzystały SAS, a który zabezpieczał linie lotnicze gwarancją pożyczki, był również zgodny z prawem UE. Zakładał on także pomoc wyłącznie dla linii, zarejestrowanych w Szwecji.
W „normalnych okolicznościach” prawo UE zakazuje pomocy państwa dla przedsiębiorstw, jeżeli grozi ona zakłóceniem normalnej konkurencji handlowej. Jednak organy regulacyjne dopuściły wsparcie dla linii lotniczych na podstawie poluzowanych przepisów – przemysł lotniczy w dużej mierze opierał się na ograniczeniach dotyczących podróży spowodowanych pandemią. Będzie odwołanie
Ryanair już zapowiedział odwołanie od orzeczenia Trybunału Sprawiedliwości UE, oskarżając polityków o „obsesję” na punkcie swoich krajowych przewoźników. Przewoźnik zwraca uwagę, że warunek obywatelstwa, zawarty w programie pomocy państwa, jest niezgodny z jednolitym rynkiem UE.
„Ryanair to prawdziwie europejska linia lotnicza. Nie mamy bogatego i potężnego „kraju ojczystego”, który mógłby nas dotować w trudnych czasach. Nie chcemy też pomocy dyskryminacyjnej” – napisały tanie linie w oświadczeniu. „Podczas pandemii COVID-19 ponad 30 mld euro zostało przekazanych liniom w dyskryminujących dotacjach państwowych. To zakłóca równe szanse w lotnictwie UE na nadchodzące dziesięciolecia” – zwraca uwagę Ryanair.
Linie z Irlandii w ostatnich miesiącach głośno sprzeciwiały się państwowemu wsparciu dla swoich rywali. Przewoźnik sprzeciwiał się pomocy publicznej dla narodowych linii jak Air France, SAS czy Lufthansa, z obaw, że kolejne dotacje pozwolą im sprzedawać bilety poniżej kosztów i będą stanowić nielegalną pomoc.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.