Negatywny wpływ pandemii wymusił na rządach państw członkowskich Unii Europejskiej przyznanie przewoźnikom narodowym pomocy publicznej. Transfer wielu miliardów euro nie spodobał się Ryanairowi, który oprotestował poszczególne zastrzyki gotówki. Helsinki przelały na konta flagowego przewoźnika 600 mln euro. Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej uznał udzieloną pomoc za zasadną, a irlandzkie linie przegrały apelacje.
Rząd Finlandii, podobnie jak Francji, Holandii, Niemiec czy Polski, udzielił narodowemu operatowi lotniczemu pomocy publicznej w związku z trudną sytuacją, w jakiej znalazły się linie Finnair z powodu pandemii koronawirusa. Zastrzyk gotówkowy Helsinek dla przewoźnika wyniósł 600 mln euro, udzielonej w formie pożyczki z funduszu emerytalnego.
Rząd gwarantował 90 proc. kwoty, tj. 540 mln euro, resztę pokrył bank komercyjny na normalnych warunkach rynkowych. Z dokumentów sądowych wynika, że rządowa gwarancja miała zostać wykorzystana wyłącznie w przypadku, gdyby linie Finnair nie wywiązały się ze spłaty środków należnych funduszowi emerytalnemu.
Pomoc publiczna dla fińskich linii lotniczych została formalnie zatwierdzona przez Komisję Europejską w maju 2020 r., podobnie jak pomoc rządowa udzielana innym, głównie krajowym przewoźnikom w czasie pandemii. W najnowszym orzeczeniu Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej zauważył, że upadek Finnaira „miałby poważne konsekwencje dla fińskiej gospodarki”, a zasadność udzielenia przez Helsinki pomocy publicznej nie jest wątpliwa, choć irlandzkie linie wniosły, także i w tym przypadku, swój sprzeciw.
Ryanair podniósł zarzut m.in., że pomoc państwa miała charakter dyskryminujący. Uzasadnienie fińskiego rządu miało nie wykazywać w jasny sposób, że przedmiotowy środek zaradczy (600 mln euro pomocy publicznej) nie zniechęca innych linii do swobodnego operowania na fińskim rynku. Zdaniem irlandzkich linii, pomoc publiczna faworyzowała wyłącznie Finnaira, który umocnił swoją pozycję w Helsinkach, jak i całej Finlandii.
Ryanair zaskarżał wiele decyzji dotyczących przyznania przez poszczególne stolice pomocy publicznej. Budżetowy przewoźnik wygrał w 2021 r. sprawy dotyczące pomocy przyznanej liniom KLM i TAP Air Portugal, a niedawno nakłonił Komisję do unieważnienia zatwierdzenia pomocy państwa dla linii Condor. Wysoki Sąd oddalił apelację Ryanaira dotyczącą pomocy państwa otrzymanej przez skandynawskie linie lotnicze SAS oraz skargę dotyczącą pomocy państwa na rzecz Austrian Airlines.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.