Ryanair sprzeciwia się finansowej pomocy rządów Finlandii, Szwecji oraz Danii dla linii lotniczych Finnair i SAS, którą zatwierdziła Komisja Europejska. Tani przewoźnik z Irlandii zwróci się z wnioskiem do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej o uchylenie tych dotacji.
Decydenci z Helsinek przegłosowali niedawno pożyczkę w wysokości 600 mln euro dla Finnair, które od początku pandemii koronawirusa SARS-CoV-2 skorzystały z pomocy państwa na poziomie ponad 1,2 mld euro. Rządy Danii i Szwecji udzieliły z kolei gwarancji kredytowej w wysokości 137 mln euro spółce SAS. Dokapitalizowanie największego skandynawskiego przewoźnika powietrznego zwiększyło się w ten sposób do ponad 1,3 mld euro.
– Jednym z największych osiągnięć Unii Europejskiej jest stworzenie jednolitego rynku transportu lotniczego. Zgoda Komisji Europejskiej na pomoc Finlandii, Danii i Szwecji dla SAS i Finnair była sprzeczna z podstawowymi zasadami prawa UE. Wyroki cofają proces liberalizacji transportu lotniczego o 30 lat, pozwalając Finlandii, Danii i Szwecji dać swoim narodowym przewoźnikom przewagę nad bardziej wydajnymi konkurentami – podkreślił rzecznik Ryanaira.
– Zwrócimy się teraz do Trybunału Sprawiedliwości UE o uchylenie tych niesprawiedliwych dotacji w interesie konkurencji i konsumentów. Jeśli Europa ma wyjść z tego kryzysu z funkcjonującym jednolitym rynkiem, linie lotnicze muszą mieć możliwość konkurowania na równych zasadach. Niezakłócona konkurencja może wyeliminować nieefektywność i przynieść korzyści konsumentom poprzez niskie ceny i wybór. Z drugiej strony dotacje sprzyjają nieefektywności i będą szkodzić konsumentom przez dziesięciolecia – dodał przedstawiciel przewoźnika z Zielonej Wyspy.
Ryanair krytycznie ocenia podejście Komisji Europejskiej do publicznej pomocy od początku kryzysu wywołanego wirusem COVID-19. Według zarządzających największymi tanimi liniami lotniczymi na Starym Kontynencie takie działanie umożliwiło państwom członkowskim wystawianie nieograniczonych czeków do nieefektywnych przewoźników flagowych.
Komisja Europejska zatwierdziła już ponad 30 mld euro wsparcia dla narodowych linii lotniczych od początku pandemii koronawirusa SARS-CoV-2. Grupa Lufthansa uzyskała w ten sposób 11 mld euro, holding Air France-KLM otrzymał 10,6 mld euro, włoska Alitalia 3,5 mld euro, szwedzko-duński SAS 1,3 mld euro, portugalskie TAP Air i fińskie Finnair po 1,2 mld euro, Norwegian 800 tys. euro, Polskie Linie Lotnicze LOT 650 tys. euro, niemiecki Condor 600 tys. euro, natomiast Air Europa 500 tys. euro.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.