Partner serwisu
Biznes i przemysł

Ryanair wyklucza loty do Lublany, gdyż operatorem jest Fraport

Dalej Wstecz
Data publikacji:
09-02-2022
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Ryanair wyklucza loty do Lublany, gdyż operatorem jest Fraport
fot. Piotr Bożyk
Tanie linie lotnicze Ryanair wykluczyły możliwość zaoferowania w najbliższej przyszłości lotów do i z Lublany. Stanowisko przewoźnika pojawia się po tym, jak lotnisko w Lublanie oświadczyło pod koniec ubiegłego roku, że jest gotowe wznowić rozmowy z budżetowymi liniami. Port lotniczy potwierdził również, że rozmowy między obiema stronami miały miejsce w przeszłości. Ryanair argumentuje decyzję, wskazując na operatora lotniska, przez którego musi zamknąć bazę we Frankfurcie.

Niskokosztowiec skomentował swoją decyzję dla portalu „EX-YU Aviation”. W stanowisku stwierdzono, że Lublana jest dobrze obsługiwana przez bazę w Zagrzebiu i znajduje się w pobliżu lotniska w Trieście, z którego obsługiwane są również loty do wielu miejsc docelowych. Linie lotnicze wskazały, że portem lotniczym w Lublanie zarządza Fraport, spółka zarządzająca lotniskiem we Frankfurcie nad Menem, którą irlandzkie linie oskarżają o „wysokie i niekonkurencyjne opłaty”, które doprowadziły do podjęcia decyzji o zamknięciu bazy w tym porcie lotniczym. Ostatni lot z największego lotniska w Niemczech odbędzie się 31 marca. Więcej na ten temat pisaliśmy w TYM TEKŚCIE.

Port lotniczy w Lublanie powiedział, że mimo chęci prowadzenia rozmów z zarządzającymi Ryanairem, jest zadowolony z istniejących lotów oferowanych przez innych tanich przewoźników obsługujących stolicę Słowenii. Do i z międzynarodowego portu lotniczego im. Jože Pučnika latają easyJet, Transavia i Wizz Air.

Lotnisko zainteresowane lotami Ryanaira

– Przeprowadziliśmy już rozmowy [z Ryanairem, od red.] i jesteśmy gotowi je kontynuować. Witamy wszystkie linie lotnicze, które pasują do naszego modelu biznesowego. Lublana posiada zarówno tanich przewoźników, hybrydy oraz tradycyjne linie lotnicze, a naszą strategią jest bycie oddanym partnerom, których mamy, ponieważ wierzymy, że nasze partnerstwa są solidne. Te linie lotnicze nas nie zostawiły, stając po naszej stronie, nawet w czasach kryzysu – powiedział niedawno dyrektor generalny lotniska w Lublanie, Babett Stapel.

W tej chwili Wizz Air ze słoweńskiej stolicy oferuje rejsy do Londynu-Luton i Brukseli-Charleroi. Brytyjski przewoźnik easyJet lata z Londynu-Gatwick, a spółka córka Air France-KLM – Transavia – wykonuje rejsy do Amsterdamu. Od sezonu letniego dodane zostaną bezpośrednie loty do Paryża-Orly. Od czasu wybuchu pandemii COVID-19 easyJet zawiesił bezterminowo połączenia do Londynu-Stansted i Berlina. Anulowane zostały plany uruchomienia usług lotów na kolejne londyńskie lotnisko – Luton.

Kilka podejść Ryanaira

Ryanair w ciągu ostatniej dekady kilkakrotnie rozważał wprowadzenie lotów do Lublany. W 2011 roku port lotniczy w Lublanie zaproponował Ryanairowi obsługę połączeń do Düsseldorfu, Madrytu, Oslo i Londynu. Jednak umowa nigdy nie doszła do skutku. Tanie linie lotnicze z Irlandii, w 2007 i 2008 roku, krótko utrzymywały loty między Londynem-Stansted a Mariborem. Mimo wysokich wskaźników zajętych miejsc połączenie zostało przerwane.

Ryanair zdecydował się podnieść opłaty, ponoszone przez lokalne samorządy, za reklamowanie regionu. Podwyżki nie zostały zaakceptowane przez władze lokalne. W 2013 roku Ryanair zwrócił się do Komisji Europejskiej o szybsze postępowanie i zakończenie dochodzenia w sprawie tego, czy flagowe linie lotnicze ze Słowenii – Adria Airways, otrzymały w latach 2007-2011 od państwa pomoc publiczną i korzyści w wysokości 85,5 mln, wbrew prawu konkurencji Unii Europejskiej. Komisja orzekła na korzyść Adrii.

Trzy lata później, w 2016 roku, David O'Brien, obecnie dyrektor generalny spółek Malta Air i Lauda Europe w ramach grupy Ryanaira, a wtedy dyrektor ds. zmian, powiedział, że prywatyzacja lotniska w Lublanie przez rząd słoweński na rzecz „monopolisty” Fraport była „katastrofą”. W zeszłym roku Ryanair złożył wniosek o sloty na londyńskim lotnisku Stansted w celu utrzymania lotów do stolicy Słowenii. Chociaż linie lotnicze otrzymały pozytywną odpowiedź na swoją prośbę, nigdy nie uruchomiły połączeń do Lublany i zamiast tego wykorzystały prawa startu i lądowania na inne trasy.

Niemiecki operator

Fraport jest operatorem zarządzającym największego portu lotniczego w Niemczech, lotniska we Frankfurcie. Zarządza także lotniskami w Lublanie, Limie, międzynarodowym portem lotniczym w Antalyi oraz pierwszym terminalem na lotnisku w Brisbane. Wcześniej operował ruchem lotniczym we Frankfurcie-Hahn i Hanowerze.

W grudniu 2015 roku rząd Grecji podpisał umowę prywatyzacyjną z Fraport i grecką firmą energetyczną Copelouzos, przyznając im kontrakt o wartości 1,2 mld euro na dzierżawę i zarządzanie 14 regionalnymi portami lotniczymi na okres koncesji wynoszący 40 lat. Fraport rozpoczął zarządzanie 14 regionalnymi portami lotniczymi od 11 kwietnia 2017 roku.

Opublikowali oni swój plan generalny dla każdego portu lotniczego oraz wizualizacje komputerowe lotnisk po zakończeniu prac budowlanych. Spółka zarządza m.in. lotniskami Aktion, Chania, Kefalonia, Korfu, Kos, Mitylena, Mykonos, Rodos, Saloniki, Samos, Santorini, Skiatos i Zakintos.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Minimalny wzrost ruchu Ryanaira w styczniu

Pasażer i linie lotnicze

Minimalny wzrost ruchu Ryanaira w styczniu

Mateusz Kieruzal 05 lutego 2025

250. B737 MAX 8 dołączył do floty Southwest

Biznes i przemysł

250. B737 MAX 8 dołączył do floty Southwest

Mateusz Kieruzal 06 lutego 2025

Walentynki 2025: Romantyczne kierunki dla zakochanych

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Minimalny wzrost ruchu Ryanaira w styczniu

Pasażer i linie lotnicze

Minimalny wzrost ruchu Ryanaira w styczniu

Mateusz Kieruzal 05 lutego 2025

Wzrost podatku w Danii. Ryanair zamknie bazę w Billund

Infrastruktura i lotniska

Ryanair zarobił w FQ3 znacznie więcej niż przed rokiem

Pasażer i linie lotnicze

Pozostałe z wątku:

Minimalny wzrost ruchu Ryanaira w styczniu

Pasażer i linie lotnicze

Minimalny wzrost ruchu Ryanaira w styczniu

Mateusz Kieruzal 05 lutego 2025

250. B737 MAX 8 dołączył do floty Southwest

Biznes i przemysł

250. B737 MAX 8 dołączył do floty Southwest

Mateusz Kieruzal 06 lutego 2025

Walentynki 2025: Romantyczne kierunki dla zakochanych

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Minimalny wzrost ruchu Ryanaira w styczniu

Pasażer i linie lotnicze

Minimalny wzrost ruchu Ryanaira w styczniu

Mateusz Kieruzal 05 lutego 2025

Wzrost podatku w Danii. Ryanair zamknie bazę w Billund

Infrastruktura i lotniska

Ryanair zarobił w FQ3 znacznie więcej niż przed rokiem

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5