Linie lotnicze Ryanair wezwały 19 listopada przewodniczącą Komisji Europejskiej Ursulę von der Leyen do podjęcia pilnych działań w celu ochrony lotów i swobody przemieszczania się obywateli UE podczas strajku francuskich kontrolerów lotu (ATC), który odbędzie się w poniedziałek 20 listopada.
Do tej pory w 2023 r. odbyło się 65 dni strajków ATC (ponad 13 razy więcej niż w 2022 r.), co zmusiło linie lotnicze do odwołania tysięcy lotów z Niemiec, Hiszpanii, Włoch, Irlandii i Wielkiej Brytanii, podczas gdy Francja stosuje przepisy dotyczące usług minimalnych w celu ochrony francuskich lotów. Jak tłumaczy Ryanair, Francja (i wszystkie inne państwa UE) powinny chronić przeloty podczas strajków ATC, tak jak robią to w Hiszpanii, Włoszech i Grecji, i odwoływać loty do/z danego państwa.
Ryanair wzywa przewodniczącą Komisji Europejskiej Ursulę von der Leyen do podjęcia pilnych działań w celu ochrony przelotów i swobody przemieszczania się obywateli UE podczas strajków ATC oraz wzywa pasażerów do przyłączenia się do apelu do Komisji Europejskiej poprzez podpisanie petycji Ryanair
"Protect Passengers: Keep EU Skies Open", tak jak zrobiło to już ponad 2 miliony pasażerów.
– To całkowicie niedopuszczalne, że w tym roku odbyło się 65 dni strajków ATC (13 razy więcej niż w całym 2022 r.), które spowodowały odwołanie tysięcy lotów z krótkim wyprzedzeniem, niesprawiedliwie zakłócając plany podróży pasażerów w UE. Pomimo wielokrotnych apeli do Ursuli von der Leyen o ochronę pasażerów i przelotów podczas strajków ATC, nie podjęła ona żadnych działań w tym kierunku – powiedział przedstawiciel Ryanair.
– W rezultacie jeszcze więcej pasażerów będzie miało odwołane loty w krótkim czasie z powodu strajku francuskiego ATC w poniedziałek 20 listopada, mimo że nawet nie lecą do/z Francji. Dzieje się tak dlatego, że Francja nieuczciwie wykorzystuje przepisy dotyczące minimalnej liczby lotów do ochrony lotów francuskich, jednocześnie wymuszając odwołanie lotów z Niemiec, Hiszpanii, Włoch, Irlandii i Wielkiej Brytanii. Nie mamy nic przeciwko temu, by francuskie związki zawodowe ATC korzystały ze swojego prawa do strajku, ale Komisja Europejska powinna nalegać, by odwołania lotów z powodu strajków francuskich ATC dotyczyły lotów francuskich, a nie tych odbywających się nad Francją w drodze do innego niepowiązanego miejsca docelowego w UE – kontynuuje Ryanair.
– Podróżni w UE mają dość niepotrzebnego odwoływania lotów podczas strajków ATC, o czym świadczy 2 mln podpisów pasażerów w UE pod naszą petycją
"Chroń pasażerów - utrzymaj otwarte niebo w UE", wzywającą Ursulę von der Leyen do ochrony lotów i utrzymania otwartego nieba w UE podczas strajków ATC. Nie ma usprawiedliwienia dla pasażerów z UE, którzy nie latają do/z dotkniętego państwa członkowskiego, aby ponosić ciężar strajków ATC, które są z nimi całkowicie niezwiązane, a Ursula von der Leyen musi natychmiast położyć temu kres lub odpowiedzieć 2 milionom pasażerów, których nie udało jej się ochronić, składając rezygnację – dodaje przewoźnik.