Koordynator slotów na Lotnisku Chopina przyznał Ryanairowi 2 725 nowych slotów. Tanie linie wyraziły chęć latania z Warszawy do Bari, Birmingham, Bolonii, Bristolu, Edynburga, Glasgow, Helsinek, Kolonii, Leeds/Bradford, Londynu (Luton i Stansted), Puli, Rzymu-Ciampino, Teneryfy, Madrytu, Mediolanu-Bergamo oraz Salonik.
Stołeczny port lotniczy im. Fryderyka Chopina jest lotniskiem koordynowanym, co oznacza, że za alokację slotów (praw na start i lądowanie) odpowiada zewnętrzny podmiot. W tym przypadku jest to brytyjska spółka, Airport Coordination Limited, która jest również koordynatorem slotów poznańskiego portu Ławica.
Z opublikowanego raportu slotowego na przyszłoroczny sezon letni, który zaczyna swój bieg 31 marca, a kończy 27 października 2024 roku, wynika, że Ryanair (Buzz, Ryanair oraz Ryanair UK) ubiegał się łącznie aż o 15 707 slotów. Ostatecznie tanie linie z Irlandii otrzymały od koordynatora slotów 2 725 praw na starty i lądowania, co odpowiada 17,34 proc. łącznej liczby wnioskowanych slotów. Buzz wnioskował o 664 sloty, a otrzymał 284 (42,8 proc.). Najstarsze linie w ramach grupy Ryanaira zawnioskowały o 14 803 slotów, a otrzymały zaledwie 2 321 slotów (15,7 proc.). Ryanair UK wnioskował o 240 sloty, a otrzymał ich połowę.
Z wnioskowanej liczby slotów widać, że irlandzkie linie lotnicze chciały znacząco rozwinąć swoją ofertę z Lotniska Chopina. Obecnie przewoźnik oferuje z Warszawy loty do sześciu miast w pięciu krajach. Boeingi 737 latają z i do Alicante, Brukseli-Charleroi, Manchesteru, Pafos, Palma de Mallorca oraz Wiednia.
Z raportu slotowego wynika, że Ryanair mógłby połączyć Lotnisko Chopina z Bari, Birmingham, Bolonią, Bristolem, Edynburgiem, Glasgow, Helsinkami, Kolonią, Leeds/Bradford, Londynem (Luton i Stansted), Pulą, Rzymem-Ciampino, Teneryfą, Madrytem, Mediolanem-Bergamo oraz Salonikami.
Najwięcej slotów Ryanair uzyskał na obsługę połączeń do Londynu Stansted. Jest to w sumie 210 praw na starty i lądowania. Podaż foteli w rejsach do stolicy Wielkiej Brytanii wyniosłaby 35 460. Do obsługi lotów do Rzymu-Ciampino linie otrzymały 180 slotów (35 220 foteli). W przypadku Londynu-Luton jest to 150 slotów. Podaż foteli w tej trasie powinna wynosić 28 830 foteli. Po 90 slotów Ryanair otrzymał na realizację lotów do Leeds/Bradford i Madrytu (17 010 foteli).
Po 60 slotów linie otrzymały na obsługę rejsów do Birmingham, Bolonii, Bari, Helsinek, Kolonii, Puli oraz Teneryfy. W rejsach do Chorwacji linie udostępnią 11 580 foteli. Tyle samo miejsc będzie w lotach do Bolonii i fińskiej stolicy. Do Bari i Kolonii w samolotach dostępne będzie po 11 820 miejsc, podczas gdy w lotach na Teneryfę, do brytyjskiego Birmingham oraz szkockiego Edynburga będzie to 11 340.
Na realizację połączeń do Glasgow, Mediolanu-Bergamo i Salonik tanie linie otrzymały po 30 slotów. Podaż miejsc w lotach do ww. destynacji wyniosłaby po 5 670, podczas gdy do Bristolu dostępne powinno być 240 foteli więcej.
Irlandzkie linie zrezygnowały ze slotów, dzięki którym mogłyby otworzyć połączenia do Aten, Faro, Malagi, Pizy, Rygi, Trapani oraz na Korfu. Z raportu slotowego wynika, że Buzz odpowiedzialny jest za obsługę z Lotniska Chopina lotów czarterowych na zlecenie biur podróży.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.