Linie lotnicze Ryanair ogłosiły, że zostały zmuszone do zmniejszenia liczby samolotów stacjonujących w porcie w Lizbonie. Tani przewoźnik zredukuje liczbę odrzutowców z siedmiu do czterech w sezonie letnim 2022. To spowodowało odwołanie 5 tys. lotów oraz 19 tras oraz utratę 900 tys. pasażerów. Wśród zawieszonych tras jest jedna z Polski. Pod koniec marca zakończoną się rejsy z Wrocławia do portugalskiej stolicy.
Podjęte działanie wynika z faktu, że portugalskie flagowe linie lotnicze TAP nadal blokują sloty na lotnisku w Lizbonie, z których nie mogą i nie będą korzystać tego lata. Niemożność używania prawa na starty i lądowania o danym czasie na stołecznym lotnisku wynika z warunków, które linie musiały spełnić, aby Komisja Europejska wydała zgodę na udzielenie pomocy publicznej przez portugalski rząd. Rezygnacje zmniejszą możliwości podróżowania dla wszystkich chcących odwiedzić Lizbonę, a także oznaczają utratę 150 miejsc pracy w branży lotniczej w Lizbonie.
O’Leary ostrzegał
Dyrektor generalny największej europejskiej linii lotniczej zagroził w lutym na konferencji prasowej w stolicy Portugali, że wycofa 20 tras z Lizbony, chyba że lokalny rząd podejmie działania i zwolnione będą niewykorzystane sloty. W liście z 16 lutego Michael O'Leary wezwał premiera António Costę do uwolnienia niewykorzystanych przez TAP slotów do 4 marca, powołując się na znaczące inwestycje przewoźnika w Lizbonie i portugalskiej gospodarce.
– Jako jeden z największych inwestorów i twórców miejsc pracy w Portugalii, apelujemy do nowego portugalskiego rządu o wsparcie ożywienia ruchu i zobowiązanie TAP do zwolnienia niewykorzystanych slotów w Lizbonie (których nie potrzebuje) przed końcem lutego. To niesprawiedliwe blokowanie slotów przez TAP, dotowane przez państwo, uniemożliwia wzrost i ożywienie ruchu, turystyki i zatrudnienia na lotnisku Portela w Lizbonie, ze szkodą dla portugalskiej gospodarki, z potencjalną stratą 250 milionów euro przychodów z turystyki latem 2022 roku – podkreślił dyrektor generalny Ryanaira.
Koniec lotów Wrocław – Lizbona
Te odwołania – których można było uniknąć – mają miejsce po licznych próbach ze strony Ryanaira zwrócenia się do portugalskiego rządu o interwencję w uwolnieniu niewykorzystanych slotów przez TAP. Podczas gdy linie nadal przyczyniają się do wzrostu i inwestycji w tym iberyjskim kraju, flagowy przewoźnik TAP otrzymał trzy mld euro pomocy publicznej, zmniejszył swoją flotę o 20 proc, udzielił niepłatnych urlopów tysiącom pracowników. Linie zwolniły tylko mniej niż 5 proc. posiadanych przez siebie slotów w Lizbonie, blokując tym samym rozwój innych przewoźników.
Uniemożliwienie konkurentom korzystania z tych nieużywanych slotów ma negatywny wpływ na gospodarkę Lizbony, ponieważ odwołane zostanie 5000 lotów, którymi planowano przewieźć 950 tys. pasażerów. Baza irlandzkiej linii pomniejszy się o trzy samoloty, a pozostawienie ich w lizbońskiej bazie byłoby inwestycją o wartości około 300 mln dolarów.
– Przepraszamy za niepotrzebne niedogodności dla wszystkich pasażerów na tych odwołanych lotach i utratę 19 tras z powodu zablokowania przez TAP niewykorzystanych slotów latem 2022 roku w Lizbonie. Ta antykonkurencyjna blokada slotów zapobiega wzrostowi i opóźnia powrót ruchu, turystyki i miejsc pracy w Lizbonie. Nasze ostatnie próby zwrócenia się do premiera António Costy o pomoc przyniosły łącznie zero odpowiedzi – powiedział Michael O’Leary, dyrektor generalny Ryanaira.
Samoloty irlandzkich linii lotniczych w sezonie letnim z Lizbony nie polecą już do Agadiru, Alghero, Alicante, Bari, Billund, Birmingham, Bournemouth, Karlsruhe/Baden-Baden, Madrytu, Memmingen, Palermo, Perpignan, Poitiers, Saragossy i Wadżdy. Nie dostępne będą także loty na Maltę, Lanzarote oraz Teneryfę. Skasowana zostanie jedna trasa do Polski. 23 marca odbędzie się ostatni lot z Lizbony do Wrocławia. Do tej pory niskokosztowiec latał dwa razy w tygodniu, w środy i niedziele.
– Niestety, Ryanair jest teraz zmuszony zmniejszyć swoją flotę samolotów z siedmiu do czterech w Lizbonie latem 2022 roku, a także zamknąć 150 dobrze płatnych miejsc pracy, stracimy ponad 900 tysięcy pasażerów. Ponad 250 milionów euro pochodzących z turystyki utraci Lizbona. Utrata tych 19 tras i 5000 lotów tego lata wpłynie na Lizbonę i jej ożywienie po COVID-19, więc miasto pozostanie w tyle za innymi europejskimi stolicami. Ryanair nadal zobowiązuje się do powrotu tych trzech samolotów i 19 tras w październiku, w zimowym rozkładzie lotów – podsumował O’Leary.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.