Ryanair wybuduje w pobliżu krakowskiego portu lotniczego centrum szkoleniowego dla swoich załóg – dowiedział się Rynek Lotniczy. Ma być to największe tego typu miejsce w Europie. Stworzeniu centrum treningowego w Polsce sprzyja szybki i dynamiczny rozwój przewoźnika, który został zakłócony przez pandemię COVID-19.
Irlandzkie tanie linie lotnicze Ryanair w porozumieniu z miastem Kraków wybudują w bliskości do Międzynarodowego Portu Lotniczego im. Jana Pawła II w Balicach największe w Europie centrum szkoleniowego dla swoich załóg. Infrastruktura, w ramach wielomilionowej inwestycji, zostanie ulokowana w pobliżu autostrady A4, a więc na terenach należących do miasta Kraków a nie Zabierzowa.
Nowe centrum treningowe pozwoli przeszkolić 500 osób dziennie. Inwestycja warta jest 130 mln euro, co w przeliczeniu daje 600 mln złotych. W Krakowie powstanie osiem hydraulicznych oraz dwa stacjonarne symulatory lotów.
Pierwsze takie w Europie Środkowo-WschodniejInwestycja Ryanaira obejmie instalację pierwszego w Polsce symulatora boeinga 737 MAX. W Małopolsce linie zatrudnią 150 wykwalifikowanych osób. Będzie to szóste centrum treningowe, pierwsze w Europie Środkowo-Wschodniej. – Bez prezydenta Krakowa i marszałka województwa małopolskiego nie byłoby to możliwe – powiedział Michael O’Leary.
Do pełnego funkcjonowania centrum treningowego potrzebna będzie budowa nowej drogi, która połączy centrum z portem w Balicach. Inwestycja ma zostać otwarta w 2024 roku. Kraków będzie największym centrum symulatorowe. Pod względem wielkości podobne jest w Londynie-Stansted. Oprócz pilotów w Krakowie szkolony będzie personel pokładowy i technicy.
Kraków jest jednym z najlepiej skomunikowanych miast w Europie, dlatego w stolicy Małopolski szkolić będzie się personel Ryanaira z całej Europy. Krakowskie centrum symulatorowe będzie przypominać to, które irlandzki przewoźnik otworzył w 2020 r. w Dublinie.
Prezydent Miasta Krakowa powiedział, że miasto wybuduje układ komunikacyjny. – Rozpoczęły się już rozmowy, aby przyspieszyć pewne procedury – powiedział Jacek Majchrowski. – Samorząd jako współudziałowiec jest zainteresowany rozwojem lotniska. Musimy dbać o to, aby port rozwijał się dla Krakowa i Małopolski. Jest to impuls technologiczno-biznesowy, ale przede wszystkim prestiż dla Krakowa i Małopolski – podkreślił Witold Kozłowski, Marszałek Województwa Małopolskiego.
Ryanair wykupił już ziemię od miasta. W sprawie drogi podpisana jest umowa. Ryanair odpowiada za jej projekt. Linie sfinansują całą inwestycję z własnych środków. – Uruchomienie centrum szkoleniowego to ogromne wyróżnienie dla naszego regionu, miasta i lotniska. Bardzo się cieszymy, że linie lotnicze Ryanair dostrzegają potencjał do dalszego inwestowania w Krakowie i w Małopolsce. Doskonale wyszkolone i wyspecjalizowane kadry są gwarancją rozwoju branży lotniczej w zakresie bezpieczeństwa i komfortu pasażerów. Jestem przekonany, że centrum symulatorowo-treningowego przyczyni się do powstawania nowych miejsc pracy w regionie, a także stanie się słynną w świecie szkołą awiacji – podsumował Radosław Włoszek, prezes zarządu Kraków Airport.
Niskobudżetowiec z Zielonej Wyspy zatrudnia obecnie ponad 9 500 członków załóg pokładowych, którzy są zatrudnieni w linach lotniczych w ramach grupy Ryanaira: Buzz, Lauda, Malta oraz Ryanair DAC. Personel pokładowy odbywa swoje szkolenia w centrach szkoleniach załóg, które znajdują się w pobliżu portów lotniczych w East Midlands, Dublinie, Londynie-Stansted i Mediolanie-Bergamo.
Centrum szkoleniowe w DublinieW 2021 r. przewoźnik zainaugurował działalność centrum szkoleniowego w stolicy Irlandii. Na inwestycję w Dublinie tanie linie przeznaczyły 50 mln euro. Ośrodek szkoleniowy zawiera jeden pełny symulator ruchu i jeden statyczny symulator boeinga 737 MAX. Co ciekawe, w centrum szkoleniowym znajdują się także symulatory airbusów A320. Ten typ samolotu do swoich lotów używa Lauda.
W listopadzie, w trakcie naszego pobytu w Dublinie, Eddie Wilson, dyrektor generalny Ryanaira, w rozmowie z Rynkiem Lotniczym powiedział, że irlandzkie linie w najbliższej przyszłości miały podjąć decyzję o
zbudowaniu nowego centrum terminowego w regionie Europy Środkowo-Wschodniej. Wilson wskazał wtedy, że na 99 proc. Polska zostanie wybrana jako państwo, gdzie linie zainwestują swoje pieniądze. Wybór Polski spowodowany jest sprzyjającymi warunkami gospodarczymi, ale także szybko rosnącą liczbą operacji lotniczych, które linie wykonują w Europie Środkowo-Wschodniej, zwłaszcza w Polsce.
Eddie Wilson, jako przykład udanej inwestycji w Polsce, wskazał w listopadzie port lotniczy w Krakowie, gdzie w 2013 r. linie założyły bazę, a obecnie oferują loty do ponad 80 destynacji. W Balicach bazowane jest osiem samolotów.