Rząd Izraela udzieli pożyczki w wysokości 250 mln dolarów liniom lotniczym El Al oraz kupi akcje spółki o wartości 150 mln dolarów. To oznacza kontrolę 61 proc. udziałów narodowego przewoźnika powietrznego - informuje "The Jerusalem Post".
Tymczasowe rozwiązanie, jak zapewnił minister transportu Miri Regev, ma ustabilizować sytuację firmy, po to, aby w niedalekiej przyszłości przejął ją prywatny inwestor. El Al ostatnie piętnaście lat był kontrolowany przez Knafaim Holdings. David Borowitz i jego żona Tami Moses Borowitz posiadali 32 proc. akcji przewoźnika.
Podstawowym warunkiem zapewnienia rządowego wsparcia jest podpisanie nowych umów z czterema związkami zawodowymi, reprezentującymi różne grupy pracowników linii lotniczej. Związek pilotów doprowadził wcześniej do strajku generalnego, sprzeciwiając się obniżce pensji oraz dalszej kontroli przewoźnika przez Knafaim Holdings.
Izolacja do końca lipcaEl Al obsługuje aktualnie tylko ograniczone specjalne loty pasażerskie, po tym jak rząd zdecydował się przedłużyć izolację kraju do końca bieżącego miesiąca. Do 30 lipca w niedzielę i czwartki będą realizowane rejsy na trasie Tel Awiw-Londyn-Paryż-Tel Awiw.
Narodowy przewoźnik Izraela trzy razy w tygodniu obsługuje również do końca miesiąca rejsy z Tel Awiwu do Nowego Jorku. Natomiast w lipcu i sierpniu będzie latać do Los Angeles i Miami. Rejsy do Kalifornii oraz na Florydę będą realizowane dwa razy w tygodniu. Pozostałe kierunki na terenie Europy i Azji Wschodniej są obecnie niedostępne do odwołania.
B787 zastąpią B747El Al skupił się w tym roku na wycofaniu starszych samolotów ze swojej floty. Bardziej oszczędne Boeingi 787 mają obniżyć koszty długoterminowe i zastąpią pożerające paliwo B747. Aktualnie z powodu pandemii aż 90 proc. zatrudnionych korzysta z urlopów bezpłatnych. Kierownictwo i członkowie zarządu zmniejszyli wynagrodzenie o 20 proc.
Inwestycje zostały wstrzymane lub anulowane. Niektóre samoloty pasażerskie są wykorzystywane do wspierania operacji cargo. Kontynuowane są także rejsy repatriacyjne. Przewoźnik zwrócił leasingodawcom trzy maszyny i odwołał także dzierżawę dwóch B737-300.
Linie lotnicze El Al rozpoczęły działalność w 1948 roku. Główną bazą narodowego przewoźnika Izraela jest port lotniczy Ben Guriona. 45 samolotów floty latało przed wybuchem pandemii do 42 destynacji. El Al zatrudniają 3570 pracowników na stałe i 2608 na krótkoterminowych umowach.