Rada Ministrów przyjęła uchwałę w sprawie ustanowienia programu inwestycyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego. Stosowny dokument, przedłożony przez pełnomocnika rządu do spraw CPK, dotyczy pierwszego etapu budowy, zaplanowanego na lata 2020-2023. Łączne koszty finansowania I etapu CPK zostały oszacowane na ok. 12,8 mld zł. Inwestycje mają być realizowane w przeważającej części z wyemitowanych na ten cel skarbowych papierów wartościowych.
– Uchwała o wieloletnim programie finansowym CPK zapewni w perspektywie do roku 2023, czyli na prace projektowe, przygotowawcze, wykupy gruntów, rozpoczęcie inwestycji kwotę ponad 13 mld zł – zaznaczył, jeszcze przed przyjęciem dokumentu przez rząd, wiceminister Horała, odpowiadając w Sejmie na pytania posłów dotyczące Centralnego Portu Komunikacyjnego. – Nie będzie w tym żadnego kosztu, ani złotówki dla budżetu państwa – dodał rządowy pełnomocnik.
– Program CPK to jest również w pewnym aspekcie wielki program pozyskiwania do Polski kapitału z zewnątrz, środków europejskich, środków komercyjnych na dobre inwestycje wpisujące się w politykę europejską, jak również komercyjnie opłacalne, jak duże lotnisko hubowe – przypominał wiceminister.
Ze względu na stopień skomplikowania przedsięwzięć zawartych w programie inwestycyjnym CPK, jego realizacja jest podzielona na etapy. Przyjęty program wieloletni obejmuje etap I, który dotyczy okresu 2020-2023. Jest to etap przygotowawczy, którego zadaniem jest realizacja m.in. prac związanych z planowaniem i opracowaniem założeń projektowych. Zasadniczym celem pierwszego etapu programu jest szczegółowe zdefiniowanie zakresu i skali inwestycji, przyjęcie optymalnych rozwiązań, co do możliwych wariantów realizacji przedsięwzięcia oraz określenie efektywnego planu jego realizacji, a także przygotowania do rozpoczęcia prac budowlanych. W tym ostatnim przypadku chodzi m.in. o projekty kolejowe, takie jak te opisywane w tekście pt.
CPK: W najbliższych tygodniach kolejne przetargi na studium linii kolejowych.
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który zintegruje transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W ramach tego projektu w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 000 hektarów zostanie wybudowany Port Lotniczy Solidarność, który w pierwszym etapie będzie mógł obsługiwać 45 mln pasażerów rocznie. W skład CPK wejdą też inwestycje kolejowe: węzeł w bezpośredniej bliskości portu lotniczego i połączenia na terenie kraju, które umożliwią przejazd między Warszawą a największymi polskimi miastami w czasie nie dłuższym niż 2,5 godz. W rejonie CPK ma powstać Airport City, w skład którego wejdą m.in. obiekty targowo-kongresowe, konferencyjne i biurowe. CPK jest w 100 proc. własnością Skarbu Państwa, zaliczając się do spółek strategicznych z punktu widzenia interesów kraju.
Harmonogram prac
Zgodnie z przyjętymi założeniami przedsięwzięcia składające się na część lotniskową przewidziane są do realizacji do końca 2027 roku. Projekty dotyczące części kolejowej mają być realizowane do końca 2034 roku, czyli w następnych dwóch perspektywach finansowych UE. Jeszcze w bieżącym roku CPK rozpocznie proces nabywania nieruchomości, zaś w roku 2021 zostanie przygotowany projekt tzw. master planu lotniska i złożony wniosek dla decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych.
W 2023 roku mają zostać przygotowane: raport oddziaływania na środowisko i wielobranżowa koncepcja architektoniczna terminalu pasażerskiego. Także w 2023 roku inwestor planuje uzyskać decyzję lokalizacyjną. Łączne koszty finansowania I etapu CPK zostały oszacowane na ok. 12,8 mld zł. Program nie wymaga zaangażowania w latach 2020-2023 środków z budżetu państwa. Inwestycje będą realizowane w przeważającej części z wyemitowanych na ten cel skarbowych papierów wartościowych.
Port Lotniczy
Port Solidarność będzie częścią CPK – węzła łączącego transport lotniczy, kolejowy i drogowy. Inwestycja obejmuje nie tylko nowy port lotniczy (hub), lecz także zintegrowaną z portem stację kolejową. Powstanie również tzw. airport city, na terenie którego powstaną m.in.: centra biznesowe, hotele, parkingi, budynki usługowe i centrum logistyczne. Według obecnych założeń, w pierwszej fazie lotnisko będzie posiadało dwie drogi startowe, umożliwiające obsługę 400 tys. operacji lotniczych rocznie i terminal pasażerski o przepustowości do 45 mln pasażerów rocznie. Docelowo, teren lotniska będzie umożliwiał rozbudowę infrastruktury do czterech dróg startowych i 100 mln pasażerów rocznie.
Inwestycje kolejowe
Projekty z zakresu infrastruktury kolejowej mają być realizowane przez następujące podmioty:
- Centralny Port Komunikacyjny sp. z o.o. – w zakresie budowy nowych linii kolejowych o długości ok. 1,8 tys. km. Do 2023 roku planowane jest ukończenie prac przygotowawczych na długości 1,6 tys. km.
- PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. – w zakresie modernizacji istniejących linii kolejowych, którymi zarządza, a także budowy nowych odcinków w ramach projektów obecnie przygotowywanych oraz niewielkiej długości, stanowiących uzupełnienie istniejącej sieci.
- Instytut Kolejnictwa – w zakresie zwiększenia potencjału infrastruktury badawczej.
Na inwestycje kolejowe złożą się:
- Ciąg nr 1 (CPK – Kołobrzeg / Koszalin / Słupsk / Gdańsk), stanowiący połączenie CPK i Warszawy z Płockiem oraz ważnymi ośrodkami województw pomorskiego (Trójmiasta i Słupska), kujawsko – pomorskiego (Bydgoszczy, Torunia, Włocławka i Grudziądza) i Pomorza Środkowego (Słupska, Koszalina i Kołobrzegu). Może być również wykorzystywany do obsługi Elbląga.
- Ciąg nr 2 (CPK – Olsztyn), stanowiący połączenie CPK i Warszawy z Olsztynem. Efektem będzie skrócenie przebiegu linii kolejowej dla ruchu dalekobieżnego na odcinku Warszawa – Nasielsk (lepsza geometria linii, a w efekcie wyższa prędkość maksymalna pociągów oraz krótszy czas jazdy).
- Ciąg nr 3 (CPK – Ostrołęka – Łomża – Giżycko / Białystok – Trakiszki (granica) / Kuźnica Białostocka (granica), stanowiący połączenie CPK i Warszawy z regionem Mazur, województwem podlaskim oraz w relacjach zagranicznych z krajami bałtyckimi (Litwą, Łotwą i Estonią) i Białorusią (oraz Rosją).
- Ciąg nr 4 (CPK – Siedlce – Terespol (granica)), stanowiący połączenie CPK i Warszawy ze wschodnią częścią województwa mazowieckiego i północną częścią województwa lubelskiego.
- Ciąg nr 5 (CPK – Lublin – Chełm (granica)/ Zamość – Bełżec (granica)), stanowiący połączenie CPK i Warszawy z ważnymi ośrodkami województwa lubelskiego.
- Ciąg nr 6 (CPK – Radom – Rzeszów – Sanok), stanowiący połączenie CPK i Warszawy z południową częścią woj. mazowieckiego, północno – wschodnią województwa świętokrzyskiego oraz województwem podkarpackim.
- Ciąg nr 7 (CPK – Katowice – granica z Czechami / Kraków – Zakopane / Muszyna – granica ze Słowacją / Kielce – Tarnów – Nowy Sącz / Skarżysko-Kamienna), stanowiący połączenie CPK i Warszawy z południową częścią kraju i państwami sąsiednimi (Czechy, Słowacja) oraz poprzez planowane linie dużych prędkości także Austrią, Węgrami i dalej na południe.
- Ciąg nr 8 (CPK – Piotrków Tryb. – Częstochowa – Opole – Kłodzko), stanowiący połączenie CPK i Warszawy z północną częścią województwa śląskiego, województwem opolskim i Kotliną Kłodzką, z możliwością wydłużenia relacji przez Międzylesie do Czech.
- Ciąg nr 9 (CPK – Łódź – Sieradz – Wrocław – Wałbrzych – granica z Czechami / Kalisz – Poznań – Szczecin / Ostrów Wlkp. – Zielona Góra / granica z Niemcami / Gorzów Wielkopolski), stanowiący połączenie CPK i Warszawy z ważnymi ośrodkami zachodniej Polski oraz w relacjach międzynarodowych z Czechami (linia KDP do Pragi) i Niemiec.
- Ciąg nr 10 (CPK – Łowicz – Kutno – Koło – Poznań), stanowiący połączenie CPK i Warszawy z Poznaniem oraz zachodnią i północno-zachodnią częścią kraju.
- Ciąg nr 11 (Szczecin – Port Lotniczy Szczecin-Goleniów), stanowiący połączenie Szczecina z portem lotniczym w Goleniowie.
- Ciąg nr 12 (Stalowa Wola – Lublin – Biała Podlaska – Białystok), stanowiący połączenie największych miast Polski wschodniej (Rzeszów, Lublin, Białystok) oraz licznych miejscowości tej części kraju pozbawionych efektywnego transportu kolejowego.
Inwestycje drogowe
Inwestycjami realizowanymi przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad będą:
- Budowa Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (OAW): ring w standardzie drogi ekspresowej lub autostrady przebiegający w odległości około 40-50 km od centrum Warszawy, m.in. w bezpośrednim sąsiedztwie CPK. Droga ta usprawni dojazd z kierunków innych niż obsługiwane przez A2.
- Budowa drogi S10 łączącej OAW z autostradą A1 w rejonie Torunia. S10 tworzy powiązanie CPK z rejonem Płocka i województwem kujawsko-pomorskim oraz odcinkiem autostrady A1, a także istotnie usprawni funkcjonowanie sieci drogowej w zachodniej części województwa mazowieckiego.
- Rozbudowa autostrady A2 na odcinku Łódź – Warszawa o dodatkowy pas ruchu w każdym kierunku.