Włoski rząd zrobił w ostatnich dniach ostateczny krok w kierunku prywatyzacji ITA Airways, dając zielone światło na sprzedaż nowego przedsiębiorstwa, które zastąpiło Alitalię w październiku ubiegłego roku - podały lokalne media.
Rada Ministrów przyjęła dekret premiera Włoch 11 lutego, aby "rozpocząć proces poszukiwania partnera" dla przewoźnika, będącego w 100 proc. własnością państwa, powiedział minister finansów Daniele Franco na konferencji prasowej, zorganizowanej wspólnie z premierem Mario Draghim.
- Nie mamy harmonogramu, w którym określilibyśmy czas, ale początkowo Ministerstwo Gospodarki chce zachować mniejszościowy, a nie kontrolny pakiet udziałów w spółce, udział, który może być sprzedany w późniejszym czasie - podkreślił Daniele Franco.
Dekret nie wymienia konkretnych inwestorów, jak powiedziało Agence France-Presse źródło rządowe, ale Lufthansa i firma MSC Group, która oprócz rejsów wycieczkowych zajmuje się również żeglugą kontenerową i logistyką, wyraziły w zeszłym miesiącu zainteresowanie nabyciem pakietu większościowego,
nowego przewoźnika ogłoszonego w październiku ubiegłego roku.
Pomimo wniosku MSC i Lufthansy o 90-dniowy okres wyłączności w ewentualnych negocjacjach, ITA Airways musi w zasadzie pokazać swoje dane zawierające poufne dokumenty finansowe dla wszystkich zainteresowanych stron.
Źródło zbliżone do linii lotniczej potwierdziło agencji AFP, że ITA Airways są wyceniane na 1,2 mld euro do 1,4 mld euro (1,35-1,6 mld dolarów amerykańskich). Rzym zainwestował już 700 mln euro, aby uruchomić firmę w 2021 r. W marcu 2022 r. i w 2023 r. spodziewane są dwa kolejne zastrzyki środków publicznych, w sumie 1,35 mld euro (1,5 mld dolarów), ale państwo włoskie nie będzie musiało dokonywać tych płatności, jeśli dojdzie do sprzedaży.
W najbliższych tygodniach mogą pojawić się inni chętni. Konkurencyjne grupy IAG International Airlines Group, Lufthansa i Air France-KLM z Delta Air Lines wyraziły chęć zostania partnerem ITA. Częściowo o tej sprawie pisaliśmy w artykule "
ITA Airways, ze stratą 170 mln, chce przywrócić Alitalię. Lufthansa chce 40 proc. udziałów".