Zdaniem wicemarszałek województwa podkarpackiego Podmiejską Koleją Aglomeracyjną pojedziemy już w 2022 roku. Jeszcze w tym roku poznamy wykonawcę projektu oraz robót – informuje lokalny portal RESinet.pl.
Po podpisaniu w październiku przez Urząd Marszałkowski umów z samorządami województwa, które są zaangażowane w powstanie Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej, przyszedł czas na przejście do zasadniczej części realizacji inwestycji. Pod dokumentami wyrażającymi udział w projekcie podpisali się reprezentanci 16 gmin z terenu Podkarpacia.
– Już w 2022 roku pojedziemy nowymi pociągami nowa trasą, która połączy samorządy wokół stolicy regionu. W sumie powstanie 20 przystanków kolejowych. To stworzy nowe możliwości podróżowania, odkorkuje w znacznym stopniu Rzeszów i będzie miało wpływ na jakość powietrza w mieście, na jakość podróżowania – mówiła podczas podpisywania umów Ewa Draus, wicemarszałek województwa podkarpackiego.
Przetarg dotyczy zaprojektowania i wykonania wszelkich niezbędnych robót dla zadania pn. „Budowa i modernizacja linii kolejowych oraz infrastruktury przystankowej realizowanego w ramach projektu Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej”. Dodajmy, że przetarg jest prowadzony przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.
Linia kolejowa na lotnisko w JasionceJedną z najważniejszych inwestycji, w związku z budową PLK, będzie stworzenie linii kolejowej kursującej z Rzeszowa do Jasionki. Projektowana linia kolejowa do lotniska Rzeszów - Jasionka stanowić będzie odgałęzienie istniejącej linii kolejowej nr 71 Ocice- Rzeszów Główny. Miejsce włączenia projektowanej linii kolejowej do linii nr 71 zaplanowano w ok. 59 km linii. Trasa nowej linii będzie przebiegać częściowo w granicach terenów kolejowych linii nr 71 i nieistniejącej bocznicy kolejowej, oraz poza terenami kolejowymi.
Linia prowadzana będzie przez tereny leśne i rolne, nieopodal budynków mieszkalnych oraz terenów lekko uprzemysłowionych (hale magazynowe, małe hale produkcyjne). Wzdłuż drogi wojewódzkiej 869 (prowadzącej do lotniska) zlokalizowany jest Park Naukowo Technologiczny oraz strefa biurowa która wykonawca musi uwzględnić w planowanej inwestycji poprzez budowę przystanku osobowego.
Pozostałe punkty przetarguKolejne prace obejmą przebudowę linii kolejowej nr 71 na odcinku st. Kolbuszowa – st. Rzeszów Główny obejmującą dobudowę infrastruktury przystankowej, dobudowę torów mijankowych wraz z dostosowaniem i przebudową istniejących urządzeń srk z wyłączeniem robót związanych z przebudowa urządzeń przejazdowych.
Dodatkowo, realizacja projektu „Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej – PKA: Budowa i modernizacja linii kolejowych oraz infrastruktury przystankowej” wiąże się z dobudową infrastruktury przystankowej na linii kolejowej nr 91 na odcinku st. Dębica - st. Rzeszów Główny z wyłączeniem robót na stacji Trzciana oraz przebudową linii kolejowej nr 106 w zakresie stacji Rzeszów Staroniwa obejmująca przebudowę urządzeń sterowania ruchem kolejowym oraz powiazanie ich z urządzeniami nowobudowanego zaplecza technicznego, realizowanego przez Urząd Maszkowski w ramach odrębnego zadania oraz budowę nowego przystanku osobowego Rzeszów Oś. Dąbrowskiego.
Przedmiotem zamówienia jest także zaprojektowanie oraz budowa/przebudowa torów stacyjnych, torów dodatkowych tzw. mijanek na liniach jedno oraz dwu torowych oraz przebudowa istniejących peronów.
Całkowita wartość realizowanego przedsięwzięcia to ponad 300 mln zł, z czego 85 proc. tej sumy pochodzi z dofinansowania (208 mln zł) w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020. Podmiejska Kolej Aglomeracyjna to projekt realizowany również we współpracy z PKP PLK S.A. Wykonawców zainteresowanych inwestycją poznamy 2 grudnia po otwarciu ofert.