W tym półroczu ma rozpocząć się budowa przystanku kolejowego przy podrzeszowskim lotnisku w Jasionce, gdzie zakończy się nowa linia mająca dowozić pasażerów z Dworca Głównego. PKP PLK zapewniają, że rzeszowianie zyskają możliwość szybkiego i wygodnego dojazdu na samolot. Wobec dotychczasowych doświadczeń zasadnym wydaje się natomiast pytanie, jak wielu odlatujących skorzysta z tego rozwiązania.
– Kolejne miasto wojewódzkie zyska szybki, sprawny i niezawodny dojazd z centrum do lotniska – mówi Dorota Szalacha z Zespołu Prasowego PKP Polskich Linii Kolejowych. Zapowiada w ten sposób powstanie nowego odcinka sieci kolejowej biegnącego do podrzeszowskiego portu lotniczego w Jasionce. Jego budowa jest częścią szerszego projektu dofinansowanego z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, który obejmuje przygotowanie infrastruktury dla Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej, systemu połączeń budowanego wokół stolicy Podkarpacia.
Linia lotniskowa jako element szerszego systemu kolei aglomeracyjnej
Przejazd z Rzeszowa Głównego do portu lotniczego ma zajmować mniej niż kwadrans. Na mającym powstać ok. pięciokilometrowym odcinku otwarty ma zostać przystanek pośredni o nazwie Park Technologiczny. – Rozpoczęcie prac budowlanych w zakresie infrastruktury przystankowej na nowo budowanej linii nr 626 do Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka planowane jest w drugim kwartale tego roku – informuje nasza rozmówczyni.
Zakończenie tych robót ma nastąpić w trzecim kwartale 2023 r. Obecnie toczą się jeszcze prace projektowe. – Jednocześnie przygotowywane są materiały niezbędne do uzyskania decyzji administracyjnych, w tym m.in. decyzji lokalizacyjnych dla poszczególnych przystanków – relacjonuje przedstawicielka PKP PLK. Dodaje, że w ramach szerokiego przedsięwzięcia budowy systemu PKA powstać ma łącznie 14 nowych przystanków, a na niektórych istniejących otwarte będą nowe perony.
Będą nowe tory i przystanki. A pasażerowie?
Na razie roboty budowlane ruszyły w miejscach, w których powstać mają przystanki Rzeszów Wschodni i Rzeszów-Dworzysko (oba będą położone na linii nr 91, a więc nie będą bezpośrednio związane z obsługą linii lotniskowej); wkrótce przy tej samej linii zaczną powstawać przystanki Rzeszów Północny oraz Sędziszów Małopolski Wschodni). Wszystkie budowane perony mają być przyjazne dla osób z niepełnosprawnościami, wyposażone w odpowiednie otablicowanie czy w oznakowanie dotykowe. Jak wskazuje Dorota Szalacha, łączna wartość wszystkich prac to niespełna 300 mln zł.
Rzeszów będzie szóstym – po Warszawie, Krakowie, Szczecinie, Olsztynie i Lublinie – miastem w Polsce z systemem kolei lotniskowej. Zwłaszcza w przypadku mniejszych portów lotniczych dotychczasowe doświadczenia nie są jednak jednoznacznie pozytywne. W Lublinie dochodziło nawet do zawieszania obsługi odcinka w związku z niską frekwencją notowaną w pociągach, na co niewątpliwy wpływ ma niewielka liczba realizowanych stamtąd lotów. Również obecnie kursy pociągów na podlubelskie lotnisko są wstrzymane.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.