Działalność portu lotniczego w rzeszowskiej Jasionce wygenerowała 126,7 mln złotych zysku netto w roku 2023. To drugi najwyższy zarobek „na czysto” w historii podkarpackiego lotniska i skutek wojny w Ukrainie, albowiem Rzeszów stał się hubem transportowym dla wszelakiej pomocy przekazywanej wschodnim sąsiadom Polski.
Początek zeszłego roku wiązał się ze zmianą sytuacji geopolitycznej. Inwazja militarna Rosji na Ukrainę zmieniła w znaczący sposób rolę oraz znaczenie rzeszowskiego portu lotniczego. Lotnisko w Jasionce stało się hubem pośredniczącym w przekazywaniu różnych form pomocy Ukrainie. Fakt ten pociągnął za sobą skokowy wzrost liczby operacji lotniczych cargo, lotów wojskowych, lotniczych operacji medycznych, lotów o statusie HEAD oraz innego rodzaju operacji nierozkładowych, realizowanych ze zwiększonym natężeniem. Dynamika wzrostu liczby operacji lotniczych, w których znaczny udział miały samoloty szerokokadłubowe, przełożyła się na bardzo duże i szybkie zwiększenie obrotu paliwami lotniczymi, jak również zdecydowany wzrost, jeśli chodzi o usługi handlingowe oraz usługi VIP.
W całym zeszłym roku z usług portu lotniczego Rzeszów-Jasionka im. Rodziny Ulmów 1 mln 20 tys. pasażerów (148,6 tys. podróżnych w ruchu czarterowym), co jest najlepszym dotychczasowym wynikiem w historii lotniska. Jest to wzrost o 132 proc. w stosunku do ruchu pasażerskiego z 2019 roku, który był dla branży lotniczej najlepszym w historii. Natomiast w porównaniu do roku 2022 rzeszowski port odnotował wzrost ruchu pasażerskiego o 39 proc. W 2023 r. podrzeszowskie lotnisko obsługiwało rekordową liczbę̨ 28 kierunków, z czego 13 czarterowych. W ubiegłym roku port rozwinął również mocno swoje działania w segmencie cargo. Obsłużono ponad 53 tys. ton ładunków, co jest drugim wynikiem w Polsce.
Inwestycje finansowane ze środków własnych
Lotniskowa spółka w 2023 roku kontynuowała realizację programu inwestycyjnego, w jego wyniku wartość majątku trwałego do poziomu 818 869 000 złotych, podczas gdy na ostatni dzień 2022 roku wartość aktywów szacowana była na 709 221 000 złotych. Wykonanie zadań inwestycyjnych, takich jak budowa nowego parkingu na 458 nowych miejsc postojowych oraz zakup nowoczesnego sprzętu handlingowego do obsługi pasażerskiej i ruchu cargo, zostało sfinansowane w 100 proc. ze środków własnych spółki lotniczej. W 2023 roku port poniósł nakłady inwestycyjne w łącznej wysokości 40,8 mln złotych.
Dalszy rozwój portu uzależniony jest od przeprowadzenia szeregu inwestycji związanych z modernizacją infrastruktury lotniskowej. Głównym zadaniem inwestycyjnym na br. jest sfinalizowanie zakupu terminala cargo od kontrahenta. Zakup terminala o powierzchni użytkowej kilku tys. metrów kwadratowych ma pozwolić „na sprawniejszą obsługę̨ operacji frachtowych i zapewnić dalszy rozwój przychodów z cargo”. Na inwestycje w 2024 r. przeznaczone ma być 55 mln złotych.
Wzrost sprzedaży i zysków
Z uwagi na duży ruch samolotów nierozkładowych z pomocą̨ dla Ukrainy, przychody wzrosły z tytułu obsługi naziemnej, głownie sprzedaży paliwa lotniczego oraz wynajmu powierzchni gruntowej. Lotniskowa spółka zwiększyła skalę przychodów pozalotniczych, głownie w obszarze wynajmu powierzchni użytkowej i parkingowej. W roku 2023 przychody ze sprzedaży portu w Rzeszowie osiągnęły rekordowy poziom 521 196 000 złotych, o 19 proc., tj. 84 245 000 złotych, więcej niż w roku wcześniejszym. O 25 proc. wzrosły koszty prowadzonej działalności operacyjnej i wyniosły one 389 177 000 złotych.
Taki obrót sprawy pozwoliło lotniskowej spółce na wygenerowanie wyniku operacyjnego w kwocie 132 019 000 złotych. Wzrost rok do roku, w tym wypadku, wyniósł pięć proc. Rok 2023 port w Rzeszowie zamknął więc z zyskiem netto w wysokości 126 704 992, 66 złotych. Jest to drugi najwyższy zarobek „na czysto” w historii rzeszowskiego lotniska, albowiem rok wcześniej zysk netto, po odliczeniu podatku dochodowego, wyniósł 133 099 497 złotych. Warto podkreślić, że do roku 2022 lotniskowa spółka notorycznie raportowały straty.
Wygenerowany zysk zostanie podzielony. 46 633 728,43 złotych zostanie przekazana na pokrycie strat z lat wcześniejszych. Z kolei 80 071 264,23 złotych trafi na kapitał zapasowy jako baza do sfinansowania przyszłych inwestycji uwzględnionych na lata 2023-2043.
Wskaźnik zadłużenia ogólnego ukształtował się na poziomie 21,43 proc., o 7,06 proc. mniej niż w roku 2022, co należy uznać za niski poziom ryzyka z tytułu możliwości obsługi długu oprocentowanego posiadanymi aktywami płynnymi.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.