PKP PLK otworzyły oferty na dokumentację projektową dla nowej, ok. 6-km linii kolejowej łączącej stację Modlin i pobliskie lotnisko. O zlecenie ubiega się osiem podmiotów. Zamawiający zakłada, że projektowanie i budowa zajmą min. pięć lat.
W ramach inwestycji powstanie nowa dwutorowa i zelektryfikowana linia kolejowa nr 247 Modlin – Mazowiecki Port Lotniczy o długości niespełna 6 km. Na długości ok. 3 km linia będzie się pokrywać z obecnym torem bocznicowym nr 122 do bazy paliw. Założono budowę stacji towarowej w pobliżu bocznicy POL-OIL – ze stanowiskiem do odstawiania uszkodzonych wagonów przewożących materiały niebezpieczne.
Linia ma być dostosowana do prędkości 100 km/h dla pociągów pasażerskich i 60 km/h dla pociągów towarowych. Dopuszczalny nacisk osi określono na 221 kN/oś. Zaplanowano 200-metrowe perony oraz obsługę pociągów towarowych o długości 500 m. Wybudowana zostanie nowa nastawnia na stacji towarowej. Przewidziano ETCS poziomu 1 oraz półsamoczynną komputerową blokadę liniową z licznikową kontrolą nie zajętości szlaku. Zaplanowano likwidację dwóch przejazdów w poziomie szyn – w tym z drogą krajową nr 62. W zamian powstać miałyby bezkolizyjne węzły. W sumie na linii znajdą się trzy wiadukty drogowe.
Naziemna stacja – z rezerwą pod rozgałęzienie w kierunku PłockaW rejonie portu lotniczego powstać ma naziemna stacja kolejowa. Zaplanowano ją po południowo-wschodnie stronie ronda przy wjeździe na lotnisko, po przeciwnej stronie od budynku straży granicznej, w odległości ok. 350 m od budynku terminala.
Założono układ czołowy z peronem wyspowym i dwoma torami. Przewidziano montaż wiaty typu Y o konstrukcji stalowej, zapewniającej maksymalne zadaszenie peronu – z siedziskami, wydzielonymi pełnymi ścianami. Pod względem architektonicznym wiata powinna być spójna z terminalem lotniczym. Zastosowane rozwiązania powinny umożliwić dalszą rozbudowę zadaszenia drogi dojścia do lotniska. System dynamicznej informacji pasażerskiej ma także zakładać możliwość umieszczenia ekranów w budynku terminala lotniczego.
mat. PKP PLKPrzewidziano pozostawienie rezerwy pod przyszłe odgałęzienie linii kolejowej nr 247 w kierunku Płocka (co ciekawe, linia miałaby odgałęziać się przed stacją końcową przy lotnisku – w km ok. 4+700,00; zakładając, że linia ta kiedykolwiek powstanie, pasażerowie jadący w kierunku Warszawy będą więc musieli wybierać między peronami oddalonymi od siebie o ok. 200 m), włączenie toru bocznicowego do lotniska oraz przyszłe odgałęzienia w kierunku południowej oraz północnej części Specjalnej Strefy Ekonomicznej Warmińsko-Mazurskiej Podstrefy Pomiechówek.
Zakres projektu zakłada przebudowę stacji Modlin na linii nr 9 z Warszawy do Gdańska. Przewidziano tutaj budowę nowego toru (nr 6) z jednokrawędziowym peronem. Całkowicie przebudowane zostaną głowice rozjazdowe od strony Nowego Dworu i Nasielska. Dobudowany zostanie tor odstawczy.
Wykonawca ma przygotować koncepcję programowo-przestrzenną, projekty wykonawcze i budowlane, uzgodnienia, materiały niezbędne do ogłoszenia przetargu na roboty budowlane oraz uzyskać ostatecznie pozwolenie na budowę. Opcją objęty jest nadzór autorski nad realizacją prac.
Są oferty w budżecie15 czerwca minął termin składania ofert. Wystartowało osiem podmiotów:
- Multiconsult Polska – 4,637 mln zł brutto, w tym 4,173 mln zł za zadanie podstawowe,
- Konsorcjum Infra Centrum Doradztwa, YLE Inżynierowie – 4,876 mln zł brutto, w tym 4,432 mln zł za zadanie podstawowe,
- Koltech Inwestor – 5,438 mln zł brutto, w tym 4,944 mln zł za zadanie podstawowe,
- Transprojekt Gdańsk – 5,813 mln zł brutto, w tym 5,285 mln zł za zadanie podstawowe,
- BBF – 6,064 mln zł brutto, w tym 5,513 mln zł za zadanie podstawowe,
- TPF – 8,598 mln zł brutto, w tym 7,816 mln zł za zadanie podstawowe,
- IDOM Inżynieria, Architektura i Doradztwo – 9,900 mln zł brutto, w tym blisko 9 mln zł za zadanie podstawowe,
- konsorcjum Sweco Polska i Biuro Projektów Kolejowych i Usług Inwestycyjnych – 13,033 mln zł brutto, w tym 11,848 mln zł za zadanie podstawowe,
Budżet na ten cel wynosi 5,584 mln zł brutto, w tym 5,076 mln zł na zadanie podstawowe. W kwocie tej mieszczą się dwie oferty. W tej sytuacji – jeśli nie będą one podlegać odrzuceniu – aukcja elektroniczna nie zostanie przeprowadzona.
Jednym kryterium wyboru jest cena. Na wykonanie dokumentacji, uzyskanie pozwoleń itp. przewidziano 860 dni. Natomiast na nadzór autorski przewidziano 1000 dni. W sumie więc, biorąc pod uwagę czas między fazami projektu, daje to okres ponad pięciu lat.