Sąd Najwyższy Wielkiej Brytanii zezwolił Airbusowi na ponowne rozdyskonowanie samolotów A321neo i przydziałów slotów na ich dostawę, które pierwotnie przeznaczone były dla Qatar Airways i zostały jednostronnie anulowane przez producenta w styczniu 2022 r.
O anulowaniu pisaliśmy tutaj. Sędzia nie zgodził się z argumentami katarskiego przewoźnika, że nie miał on innych alternatywnych możliwości zamówienia samolotów. Linia wniosła o wydanie nakazu zmuszającego producenta do zbudowania A321neo do czasu ostatecznego rozstrzygnięcia sporu. Airbus twierdził wcześniej, że Qatar Airways może zamówić B737 MAX lub pozyskać jego samoloty od leasingodawców. Qatar posłuchał częściowo Airbusa i po prawie dwóch latach od anulacji poprzedniego zamówienia kupił
25 boeingów B737 MAX 10.
Wstępne orzeczenie oznacza, że Airbus ma swobodę w realizacji swojej jednostronnej decyzji o anulowaniu zamówienia Qatar Airways na 40 A321neo i 10 A321XLR, mimo, że sprawa sądowa jest nadal w toku. W przypadku przywrócenia zamówienia przez sąd w późniejszym terminie, Qatar Airways prawdopodobnie będzie mógł dochodzić odszkodowania, ale nie będzie mógł po prostu odzyskać bliskich slotów na ich dostawy.
Airbus anulował zamówienie, powołując się na klauzulę wzajemnego naruszenia w związku z trwającym sporem dotyczącym A350, w którym Qatar Airways odmówił przyjęcia kolejnych egzemplarzy tego typu samolotów po tym, jak w połowie 2021 r. odkrył problemy z malowaniem na kadłubach tych maszyn. Katarski Urząd Lotnictwa Cywilnego (QCAA) uznał te wady za zagrożenie dla zdatności do lotu i uziemił 23 A350 eksploatowane przez katarskie linie. Od tego czasu Airbus anulował trzy A350-1000, których Qatar Airways nie odebrały zgodnie z harmonogramem - co w oczach producenta stanowi niedotrzymanie warunków umowy. Airbus domaga się również
220 mln USD odszkodowania od przewoźnika, która posiada nadal zamówionych 20 A350-1000.
Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej (EASA) i Airbus utrzymują, że problem nie stanowi zagrożenia dla zdatności do lotu. Choć inne
linie lotnicze odkryły podobne problemy, tylko Qatar uziemił swoje A350. Przewoźnik z Zatoki Perskiej
domaga się od Airbusa odszkodowania związanego z samolotami A350, które jest obliczane w oparciu o liczbę dni i przekroczyło już 1 mld dolarów amerykańskich.