Zgodnie z wcześniejszymi informacjami, w poniedziałek (29 kwietnia), SkyTeam i SAS oficjalnie podpisały umowę o przystąpieniu do sojuszu, co stanowi ważny krok w kierunku oficjalnego wstąpienia SAS do tego globalnego sojuszu linii lotniczych. Jak podkreśla prezes SAS-u, przewoźnik cieszył się dobrymi relacjami z sojuszem Star Alliance, którego był członkiem-założycielem, ale nadszedł czas na zmiany.
Sojusz SkyTeam i SAS ogłosili, że skandynawski przewoźnik dołączy jako najnowszy członek SkyTeam 1 września 2024 r. Scandinavian Airlines staną się pierwszą i jedyną skandynawską linią należącą do SkyTeam, wzmacniając sieć sojuszu oraz usługi do kluczowych skandynawskich hubów lotniczych jak Kopenhaga, Sztokholm oraz Oslo. Do członków SkyTeam obsługujących węzły SAS należą Air France, KLM, Delta Air Lines i Middle East Airlines.
- Jesteśmy bardzo podekscytowani, że osiągnęliśmy teraz ten kluczowy kamień milowy w podróży SAS związanej ze zmianą sojuszu. Członkowie EuroBonus będą mogli korzystać z nowych kierunków i korzyści w ramach rodziny sojuszu SkyTeam, co oznacza początek ekscytującej przyszłości zarówno dla klientów, partnerów, jak i pracowników. Klienci SAS skorzystają z silnej globalnej obecności SkyTeam w wielu głównych hubach lotniczych na świecie oraz z koncentracji na strategicznych partnerstwach i innowacyjnych inicjatywach na rzecz zrównoważonego rozwoju - powiedział Anko van der Werff, prezes i dyrektor generalny SAS.
Współpraca ta wzmocni globalną sieć SkyTeam, oferując nowe miejsca docelowe, lepszą łączność oraz bardziej płynną i zorganizowaną podróż dla wszystkich podróżnych.
- SAS podziela wizję SkyTeam, jeśli chodzi o dostarczanie bardziej zintegrowanego i odpowiedzialnego doświadczenia podróży. Wraz z naszymi członkami nadal ciężko pracujemy za kulisami, aby zapewnić płynne przejście dla klientów od momentu dołączenia SAS do naszego sojuszu - powiedział Andrés Conesa, prezes SkyTeam.
Od momentu dołączenia SAS do SkyTeam, członkowie EuroBonus będą mogli cieszyć się korzyściami w większości linii lotniczych SkyTeam. Członkowie EuroBonus Silver zostaną uznani za członków SkyTeam Elite, a członkowie Gold i Diamond otrzymają status Elite Plus. Zapewni im to dostęp do sieci ponad 750 saloników lotniskowych i usług SkyPriority w ośmiu punktach kontaktowych na lotniskach, w tym priorytetowej odprawy, wejścia na pokład i obsługi bagażu.
Klienci SAS skorzystają także z łatwej łączności z ponad 1060 miejscami docelowymi w sieci SkyTeam, która obejmuje zarówno ich ulubione, jak i wcześniej nieobsługiwane miasta - szczególnie w Afryce, Ameryce Łacińskiej i na Karaibach. SkyTeam i SAS podzielają wizję zapewniania cennych doświadczeń klientów poprzez wysokiej jakości produkty, innowacje i dedykowaną obsługę.
O SkyTeam
SkyTeam to sojusz linii lotniczych mający na celu zapewnienie pasażerom bardziej bezproblemowego podróżowania na każdym etapie podróży. 19 linii lotniczych będących członkami sojuszu współpracuje w ramach rozległej globalnej sieci, aby każdego roku przyjąć 342,1 mln klientów na ponad 10 tys. lotach dziennie do 1066 miejsc w 184 krajach.
Członkami sojuszu są linie: Aerolíneas Argentinas, Aeromexico, Air Europa, Air France, China Airlines, China Eastern, Czech Airlines, Delta Air Lines, Garuda Indonesia, ITA Airways, Kenya Airways, KLM Royal Dutch Airlines, Korean Air, Middle East Airlines, Saudia, TAROM, Vietnam Airlines, Xiamen Airlines oraz Virgin Atlantic. Warto dodać, że w kwietniu 2022 r. SkyTeam i Aeroflot uzgodniły tymczasowe zawieszenie członkostwa linii w sojuszu.
Inwestycja AF-KLM
Zmiana sojuszu, o której
pisaliśmy tutaj, a także zmiany w SAS, to pokłosie
ubiegłorocznej inwestycji w SAS. Wtedy skandynawski przewoźnik ogłosił, że holding Air France-KLM oraz fundusze inwestycyjne Castlelake i Lind Invest zostaną oprócz rządu Danii głównymi akcjonariuszami skandynawskiego przewoźnika, który w ramach procesu finansowania zostanie dokapitalizowany kwotą 1,175 mld dolarów. Holding Air France-KLM podkreślił z kolei w komunikacie dotyczącym nowej inwestycji, że jest zdeterminowany odegrać aktywną rolę w procesie konsolidacji transportu lotniczego w Europie. Inwestycja w SAS wpisuje się w strategiczny plan działania grupy.
Przypomnijmy, że SAS złożyły w lipcu minionego roku wniosek o ochronę przed upadłością przed sądem w Nowym Jorku. Przewoźnik z Danii i Szwecji zmagał się od początku pandemii koronawirusa SARS-CoV-2 z wysokimi kosztami oraz spadającymi zyskami i przechodzi restrukturyzację w ramach
programu "SAS Forward". Pozyskanie kapitału było kluczową częścią restrukturyzacji.