Pierwszy A321LR linii SAS wejdzie do służby 18 września 2020 roku. Nowy Airbus będzie latał na trasie między Kopenhagą a Bostonem. Sprzedaż biletów na to połączenie rozpocznie się 20 listopada tego roku.
Umowę na
leasing trzech airbusów A321LR SAS podpisał z Air Lease Corporation (ALC) na początku tego roku. Już wtedy podkreślano, że nowe samoloty pozwolą zaoferować pasażerom więcej tras międzykontynentalnych z mniejszych miast do i ze Skandynawii.
Airbus A321LR to wąskokadłubowy samolot specjalnie przystosowany do lotów na dalekich dystansach w porównaniu do standardowego A321neo. Samolot ma wystarczający zasięg, aby dotrzeć nie tylko do północno-wschodniego wybrzeża USA, jednego z najważniejszych międzykontynentalnych rynków SAS, ale także do miast w Kanadzie, na Bliskim Wschodzie i w Indiach.
Samoloty są częścią najnowszej generacji maszyn z rodziny A320neo i mają zmniejszać emisje CO2, jak to ma miejsce w przypadku wprowadzonych do linii SAS airbusów A320neo. Wpływ na środowisko tego ostatniego jest około 15-18 proc. mniejszy niż samolotów poprzedniej generacji A320ceo. Jest to o tyle istotne, że SAS zobowiązał się do redukcji poziomu emisji o 25% do roku 2030.
Wersja A321neo z maksymalną masą startową wynoszącą 97 ton ma największy zasięg ze wszystkich samolotów wąskokadłubowych dostępnych na rynku.
Pierwszy tego typu samolot został dostarczony w listopadzie do izraelskiej linii Arkia.
A321LR jest wyposażony w trzy dodatkowe zbiorniki paliwa, a maksymalny zasięg tego wariantu to 4000 mil morskich (7408 km). Pojemność pokładu to opcja od 164 do 206 pasażerów (w tym możliwość instalacji 20 siedzeń rozkładanych do pełnej pozycji płaskiej z przodu maszyny) dzięki nowej kabinie Airbus Cabin-Flex (ACF), zapewniającej pasażerom najwyższy poziom komfortu, a liniom lotniczym – wysoką elastyczność i optymalizację kosztów.
Flota linii SAS składa się obecnie ze 162 samolotów: dziewięciu ATR-ów 72-600, czterech A319, 11 A320, 24 A320neo, ośmiu A321, ośmiu A330-300, ośmiu A340-300, sześciu B737-600, 27 B737-700, 29 B737-800, 26 bombardierów CRJ-900 oraz dwóch CRJ-1000. Przewoźnik czeka na dostawę 56 airbusów: 44 A320neo, trzech A321LR, jednego A330-300 oraz ośmiu A350-900.