Saudi Arabian Airlines, linie znane bardziej jako Saudia, 4 grudnia ogłosiły podpisanie umowy z CFM International na zakup silników lotniczych LEAP-1A dla nowych airbusów, które dołącza do ich floty. Przewoźnik z Bliskiego Wschodu oczekuje na dostawę 30 A320neo i 35 A321neo. Umowa warta jest 8,5 mld dolarów. Zawiera serwis zamówionych, jak i przyszłych jednostek napędowych.
Saudia, decydując o wyborze jednostki napędowej LEAP-1A amerykańskiego producenta silników lotniczych CFM International, wykluczyła silnik PW1100G Pratt & Whitney, który jest również proponowany liniom lotniczym składającym zamówienie na nowe airbusy z rodziny A320.
Wybór silnika LEAP-1A dla zamówionych już samolotów wąskokadłubowych, jak dla 20 kolejnych A320 w ramach opcji, które są częścią planu odnowienia floty saudyjskiego przewoźnika, świadczą o chęci posiadania przez Saudi ujednoliconej wersji silników w swoich samolotach. Przewoźnik w komunikacie podkreśla, że umowa zawiera usługę Rate per Flight Hour (RPFH) − konserwacji silników po wykonaniu odpowiedniej liczby cykli.
Dodatkowa współpraca
Porozumienie linii lotniczych z Arabii Saudyjskiej z CFM zawiera dotyczy również współpracy producenta silników ze spółką córką przewoźnika – Saudia Aerospace Engineering – w zakresie rozwoju własnego systemu przeglądów technicznych silników, w tym, demontażu, przeglądu, montażu, testów układów silnika i ponownej certyfikacji zdatności do lotu silników LEAP-1A.
Wybór CFM to logiczny krok
Mimo, że nowe airbusy A320neo mają do wyboru silniki CFM lub Pratt & Whitney, wybór dokonany przez linię, mającą główną bazę na lotnisku w Dżeddzie i mniejszą w stolicy Królestwa – Rijadzie, jest logiczny.
Flota wąskokadłubowa Saudi Arabian Airlines obecnie składa się z 61 airbusów A320ceo, które są napędzane silnikami CFM 56-5B. Flyadeal, spółka córka Saudii, będąca tanimi liniami lotniczymi, w swoich 11 airbusach A320ceo ma te same silniki co spółka matka. Za to pięć airbusów A320neo, latających dla Flyadeal, napędza już LEAP-1A – ten sam silnik, który jest przedmiotem nowej umowy.
Problemy PW1110G
Wybór silników CFM podyktowany jest także problemami, jakie miały silniki PW1100G produkowane przez Pratt & Whitney. W 2019 roku indyjskie linie lotnicze IndiGo uziemiły część swoich airbusów A320 napędzanych tymi silnikami, gdyż te wyłączały się w trakcie lotu.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.