Od poniedziałku 26 października do rozbudowanego i zmodernizowanego portu Berlin-Brandenburg dojeżdżają na stację "Lotnisko BER-Terminal 1-2" pociągi S-Bahn linii S9, której drugą końcową stacją jest Spandau. Otwarcie nowego portu zaplanowane jest na 31 października.
Linia S9 przez najbliższe trzy dni będzie kursować jeszcze tylko w godzinach szczytu, w takcie co 20 minut. Później funkcjonować już będzie regularnie, razem z wspomagającą linią S49, której drugi kraniec wyznaczono z kolei na stacji Suedkreuz. Obie linie będą wyjeżdżać z portu przemiennie co 10 minut.
Podłączenie lotniska Berlin-Brandenburg do sieci Deutsche Bahn i budowa nowej stacji kosztowały w sumie 675 milionów euro. W tym celu położono 18,5 km torów dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego oraz 8,6 km torów dla kolei S-Banh.
Stacja "Lotnisko BER-Terminal 1-2" znajduje się tuż pod budynkiem Terminalu 1. – Nie ma innego portu w Niemczech, który ma tak blisko stację kolejową. Naszym celem od samego początku było, aby jak najwięcej ludzi przyjeżdżało do portu lub z niego wyjeżdżało transportem publicznym – podkreślił Engelbert Luetke Daldrup, szef lotniska Berlin-Brandenburg w rozmowie z "Berliner Morgenpost". Prezes S-Bahn Peter Buchner dodał, że do pracy na nowym odcinku przeszkolono już ponad 300 maszynistów.
Oprócz linii S9 i S45, których docelowe kursowanie do lotniska zaplanowane jest w takcie co 10 minut, dojazd do nowego portu zapewnią również regionalny Flughafenexpress (FEX), który będzie jeździł z dworca Berlin-Hauptbahnhof dwa razy na godzinę oraz RE7, RB14 i RB22, które z kolei będą dojeżdżać do stacji "Lotnisko BER-Terminal 1-2" łącznie siedem razy w ciągu każdej godziny. Ponadto co dwie godziny zatrzymywać się będzie IC17 z Warnemuende przez Berlin-Hauptbahnhof i Suedkreuz do Drezna lub w kierunku przeciwnym. Dodatkowe wsparcie zapewnią jeszcze autobusy X7 i X71, które podobnie jak linie S9 i S45 będą także zatrzymywać się na stacji "Lotnisko BER – Terminal 5", czyli obecny port Schoenefeld.
Terminale 1 i 2 lotniska Berlin-Brandenburg zlokalizowano centralnie między pasami startowymi, natomiast T5 znajduje się w północnej części rozbudowanego i zmodernizowanego portu. Między nimi wybudowano jeszcze stację Wassmannsdorf.
Linia S9 ze stacji Spandau prowadzić więc będzie przez stacje Westkreuz, Zoologischer Garten, Berlin-Hauptbahnhof, Alexanderplatz, Treptower Park, Schoeneweide, "Lotnisko BER-Terminal 5", Wassmannsdorf i do stacji Lotnisko BER-Terminal 1-2". Kursować będzie w takcie co 20 minut. Wspomagającą ją znacznie krótsza linia S45 rozpocznie bieg na stacji Suedkreuz i prowadzić będzie przez stację Neukoeln i dalej również przez stacje "Lotnisko BER-Terminal 5", Wassmannsdorf do końcowej "Lotnisko BER-Terminal 1-2".
S-Bahn planuje remont ponad 300 pojazdów wersji 481, które w przyszłości będą obsługiwać obie linie prowadzące do portu. Jest ku temu istotny powód. – Tylko wersja 481 ma homologację tunelową - wyjaśnił szybko Buchner. Nowy odcinek S-Bahn zyskał również ogromną wdzięczność podróżujących do stacji Wassmannsdorf. Tam pierwszy pociąg powitało blisko 100 osób.