Holenderskie władze planowały, poprzez wdrożenie odpowiednich przepisów, „zmusić” czarterowe linie lotnicze do przeniesienia ruchu z lotniska Schiphol na lotnisko Lelystad. Plan ten odrzuciła jednak Komisja Europejska. Co istotne z punktu widzenia naszego kraju, na podobnych zasadach planowane jest przeniesienie ruchu niskokosztowego z Lotniska Chopina do Radomia.
Minister transportu Cora van Niewenhuizen powiedziała we wtorek parlamentarzystom, że przepisy, które ministerstwo chciało wdrożyć, aby zmusić linie czarterowe do przeniesienia się z lotnisk Schiphol do Lelystad, zostały odrzucone przez komisję i że wycofuje je całkowicie w oczekiwaniu na dalszą dyskusję.
Rząd miał nadzieję otworzyć Lelystad na świąteczny ruch w 2020 roku, a więc pozwolić lotnisku Schiphol skupić się na bardziej lukratywnych lotach międzykontynentalnych. Otwarcie zostało już dwukrotnie opóźnione. Minister nie analizuje w swoich listach szczegółów dotyczących zastrzeżeń Brukseli, ale lokalne media twierdzą, że plan, który jest obecnie przedmiotem dyskusji, jest sprzeczny z europejskimi przepisami dotyczącymi konkurencji.
Aby Lelystad odniósł sukces, rząd chce wprowadzenia środków prawnych, które zmusiłyby niechciane na lotnisku Schiphol linie lotnicze do przenosin. Linie lotnicze nie zgadzają się z pomysłem, który według nich jest dyskryminujący i niesprawiedliwie przynosi korzyści KLM.
Dodatkowo plany ekspansji mniejszego lotniska Lelystad doprowadziły do poważnych protestów mieszkańców, którzy obawiają się zwiększonego hałasu lotniczego. Ponadto w ubiegłym roku okazało się, że obliczenia hałasu dla mieszkańców są błędne i że ludzie będą cierpieć z powodu dużo większych uciążliwości, niż wstępnie oszacowano.
Kolejnym kluczowym kryterium dla Brukseli jest dostępność dobrego transportu publicznego między dwoma portami lotniczymi. Lotnisko Lelystad jest trudno dostępne komunikacją miejską i nie ma planów, aby powstał tam dworzec kolejowy.
Sytuacja w Holandii przypomina tę z naszego podwórka. Po przejęciu radomskiego portu przez PPL, ma on zostać rozbudowany, a następnie przejąć ruch niskokosztowy z Lotniska Chopina. Czy sprawa potoczy się podobnie, jak w przypadku lotniska Schiphol, na razie nie wiadomo. Warto jednak zdać sobie sprawę już teraz, że administracyjne przeniesienie ruchu może u nas napotkać na podobny opór ze strony Komisji Europejskiej. Tymczasem polskie konsultacje w tej sprawie właśnie trwają.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.