Do postępowania na zaprojektowanie i budowę linii kolejowej do Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka wpłynęło siedem ofert. Wszystkie propozycje znacząco przekroczyły budżet inwestora. Najniższa z nich opiewa na 490 mln zł brutto, z kolei najwyższa ma wartość 622 mln zł brutto.
PKP Polskie Linie Kolejowe otworzyły oferty w przetargu na zaprojektowanie i budowę linii kolejowej do rzeszowskiego lotniska w ramach projektu „Budowa Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej”. Inwestor postanowił przeznaczyć na tę inwestycję 374,405 mln zł brutto. Do przetargu zgłosiło się siedem podmiotów.
Otwarcie ofert
W budżecie inwestorskim PKP PLK nie zmieściła się żadna oferta. Najniższą ofertę przedstawiło Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie z 490 mln zł brutto, która jest spółką, należącą do PKP PLK. Najwyższa oferta należała do konsorcjum firm Strabag i Strabag Rail (622 mln zł brutto). Lista ofert, które wpłynęły do PKP PLK (kwoty brutto):
- Przedsiębiorstwo Napraw i Utrzymania Infrastruktury Kolejowej w Krakowie – 490,638 mln zł;
- Torpol – 495,421 mln zł;
- Konsorcjum firm: Swietelsky Rail Polska, Swietelsky AG z Austrii – 544,644 mln zł;
- Konsorcjum firm: Budimex, KZA Przedsiębiorstwo Automatyki i Telekomunikacji – 551,083 mln zł;
- ZUE – 577,206 mln zł;
- Konsorcjum firm z liderem Track Tec Construction – 588,969 mln zł;
- Konsorcjum firm: Strabag, Strabag Rail – 622,535 mln zł.
Jedynym kryterium wyboru będzie cena. Inwestor planuje ponadto aukcję elektroniczną.
Pracę przy połączeniu do lotniska obejmą m.in. budowę ok.
5 km nowej linii kolejowej do Portu Lotniczego Rzeszów-Jasionka, budowę przystanku osobowego Park Technologiczny, z budową peronu jednokrawędziowego o długości 100 m i szerokości 3 m, budowę Stacji Port Lotniczy, z budową peronu wyspowego, dwukrawędziowego o długości 100 m i szerokości 11,55 m, budowę czterech przejazdów kolejowo-drogowych oraz wiaduktu w ciągu projektowanej linii kolejowej nad DK nr 9.
To kolejne postępowaniePierwszy przetarg na realizację tych prac ogłoszono w październiku ubiegłego roku. Najtańsza oferta (warta 409 mln zł brutto), złożona przez należącą do inwestora spółkę PNUiK, przekraczała kosztorys (218 mln zł za zakres podstawowy) prawie dwukrotnie. Nawet aukcja elektroniczna nie zbliżyła poziomu cenowego ofert do możliwości zamawiającego na tyle, by rozstrzygnąć postępowanie i przetarg unieważniono 24 kwietnia.
Zapisana na liście Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020 wartość realizowanego przedsięwzięcia wynosi przeszło 300 mln zł, z czego 85 proc. kosztów kwalifikowanych pochodzić ma z
dofinansowania unijnego (208 mln zł). W ramach projektu powstanie jeszcze baza taborowa dla Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej. Już wcześniej zamówiono tabor do obsługi połączeń – nowe pociągi (Newag Impuls). Z kolei przetarg na obsługę operacyjną przewozów kolejowych przez okres pięciu lat w ramach Podmiejskiej Kolei Aglomeracyjnej wygrało Polregio.
W tym tygodniu Podkarpacie podpisało już
umowę z Polregio, dotyczącą finansowania przewozów kolejowych na terenie województwa. Umowa o wartości ponad 460 mln złotych pozwoli co najmniej kilkunastu milionom pasażerów korzystać z przewozów kolejowych na terenie województwa podkarpackiego przez najbliższe lata, do roku 2025.