Firma Nordic Aviation Capital (NAC) i ATR Aircraft ogłosili w ostatnich dniach pomyślne dostarczenie pierwszego nowego ATR 72-600 uzbeckim liniom lotniczym Silk Avia. Jak podkreśla producent, ten kamień milowy oznacza początek nowej ery dla połączeń regionalnych w Azji Środkowej.
ATR 72-600, który został dostarczony przez ATR do NAC w grudniu 2023 r., jest częścią
zamówienia ogłoszonego w listopadzie 2022 r. podczas wizyty prezydenta Uzbekistanu Szawkata Mirzijojewa w Paryżu. Kontrakt obejmuje łącznie pięć nowych samolotów ATR 72-600, z których dwa zostaną dostarczone przez NAC, a trzy bezpośrednio przez producenta.
Pierwszy nowy ATR dla linii, to samolot o oznaczeniu MSN 1683 i rejestracji UK72604, który na pokład może zabrać 70 pasażerów. Po dostawie nowej maszyny, obecna flota linii składa się z łącznie czterech ATR-ów 72-600.
- Silk Avia, która stała się częścią Uzbekistan Airways Group, postawiła sobie ambitny cel, aby stać się liderem w transporcie lotniczym na trasach krajowych w kraju. Planowane jest ciągłe rozszerzanie sieci tras, zwiększanie liczby lotów i ich efektywna obsługa na nowych ATR-ach 2-600. Ten typ samolotu pomoże zapewnić niezbędne warunki do komfortowego lotu. Ponadto naszym wspólnym celem, celem nowego Uzbekistanu, jest uczynienie lotów przystępnymi cenowo i rozwój turystyki krajowej w kraju. Niewątpliwie zostanie to osiągnięte dzięki lotom na samolotach turbośmigłowych marki ATR - powiedział Shukhrat Khudaykulov, prezes zarządu Uzbekistan Airways.
Jest to pierwszy nowy samolot ATR dostarczony do Azji Środkowej. Dzięki zaawansowanej technologii, doskonałej ekonomice i niezrównanej wszechstronności, ATR 72-600 przyczyni się do rozwoju połączeń regionalnych w Uzbekistanie i okolicznych krajach. Silk Avia, należąca do Uzbekistan Airways, zintegruje te zupełnie nowe samoloty z istniejącą flotą ATR, zwiększając zdolność do obsługi szerszego zakresu miejsc docelowych i zaspokojenia rosnącego zapotrzebowania na wydajne i niskoemisyjne regionalne podróże lotnicze.
Silk Avia i ATR podpisał również globalną umowy serwisową (GMA). Dzięki tej pięcioletniej umowie typu "pay-by-the-hour", linia w pełni wykorzysta doświadczenie producenta w zakresie obsługi technicznej swoich samolotów, co pozwoli na obniżenie kosztów obsługi technicznej przy jednoczesnym zwiększeniu operacyjności. Kontrakt obejmuje naprawę, przegląd i usługę wymiany puli jednostek wymiennych, magazyn części zamiennych na miejscu, umowę na części zamienne, a także usługi dostępności i konserwacji łopat śmigieł.