W ostatnich dniach Boeing poinformował, że dostarczył pierwszego z pięciu B777 Freighter dla Silk Way West Airlines, które to stały się najnowszym operatorem największego na świecie dwusilnikowego frachtowca. B777F umożliwi azerbejdżańskiej linii zwiększenie przepustowości, aby sprostać rosnącemu zapotrzebowaniu na cargo lotnicze na całym świecie.
Pierwszy B777F dla przewoźnika, to samolot o rejestracji VP-BMG i numerach seryjnych MSN 67454 / LN 1751 napędzany przez dwa silniki Generał Electric GE90. Maszyna ma zasięg ponad 9200 km i na pokład może zabrać 102 tony ładunku, dzięki czemu Silk Way West Airlines może mieć mniej międzylądowań i obniżyć opłaty za dodatkowe lądowania na trasach dalekodystansowych. Dwusilnikowy Boeing B777F jest o około 20 proc. bardziej wydajny i emituje ponad 15 proc. mniej CO2 niż np. MD-11F. Ponadto B777F spełnia surowe wymagania w zakresie ochrony przed hałasem określone w załączniku 16 ICAO, tom I, rozdział 14.
- Dostawa tego samolotu oznacza decydujący moment w naszym strategicznym planie, aby uczynić Silk Way West Airlines bardziej ekologicznymi, bardziej wydajnymi paliwowo i lepiej przygotowanymi do rozwoju. Ta rozbudowa floty otworzy przed Silk Way West Airlines możliwości zwiększenia liczby lotów i rozszerzenia naszego zasięgu na dodatkowe strategiczne miejsca docelowe, odzwierciedlając rosnące znaczenie naszej bazy macierzystej w Baku jako regionalnego i globalnego węzła komunikacyjnego - powiedział Fadi Nahas, wiceprezes Silk Way West Airlines.
Silk Way West i flotaZałożone w 2012 w Baku, Silk Way West są największymi liniami w regionie Morza Kaspijskiego. Ich flota boeingów 747 obsługuje około 350 regularnych lotów miesięcznie do ponad 40 miejsc na całym świecie, przewożąc rocznie 350 tys. ton frachtu. Obecnie flota przewoźnika składa się z 13 samolotów: jednego boeinga B777F, siedmiu B747-400F oraz pięciu B747-8F. Przewoźnik oczekuje na dostawę ośmiu samolotów:
dwóch airbusów A350F (dostawy od 2026 r.),
czterech boeingów B777F (dostawy rozpoczęły się w 2023 r.) oraz
dwóch B777-8F (dostawy od 2027 r.). Linia posiada także po dwie opcje na A350F oraz na B777-8F.
B777FBoeing 777F Freighter jest obecnie najlepiej sprzedającym się frachtowcem Boeinga. Klienci z całego świata zamówili 319 B777F od programu samolotów ogłoszonego w 2005 r. W tym rekordowe zamówionych 45 samolotów w 2018 r. Boeing, lider na rynku samolotów towarowych, zapewnia ponad 90 proc. wyspecjalizowanej zdolności przewozowej frachtowców na całym świecie, w tym m.in. nowa produkcja i przebudowane frachtowce.