Boeing i Silk Way West Airlines sfinalizowały zamówienie dwóch B777-8F. Umowa zawiera także opcje na dwa dodatkowe samoloty tego typu. Porozumienie dotyczące zakupu nowych frachtowców zostało podpisane podczas specjalnej ceremonii w siedzibie Boeinga w Seattle Delivery Center.
Azerbejdżański przewoźnik jest pierwszym klientem w regionie Eurazji, który zamówił najnowszego, najbardziej paliwooszczędnego dwusilnikowego frachtowca. Zamówienie było wcześniej wymienione jako niezidentyfikowane na stronie internetowej Boeinga w zakładce Orders & Deliveries.
- Z przyjemnością ogłaszamy to zamówienie z naszym długoletnim partnerem Boeingiem i stajemy się jednym z pierwszych na świecie klientów najnowszego frachtowca. W tym roku Silk Way West Airlines obchodzi 10-lecie istnienia, a przez ostatnią dekadę przewoźnik eksploatował flotę złożoną w całości z Boeinga. Dzisiejsze porozumienie odzwierciedla nasze ciągłe inwestycje w wiodące na rynku frachtowce Boeinga. Nasze plany odnowy floty pomogą w dalszym obniżeniu kosztów operacyjnych i zwiększeniu wydajności paliwowej, a także sprawią, że usługi frachtu lotniczego w naszym regionie będą bardziej zrównoważone - powiedział Zaur Akhundov, prezes Silk Way West Airlines.
Jak przekonuje producent B777-8 Freighter idealnie nadaje się dla operatorów takich jak Silk Way, tworząc bardziej zrównoważoną i dochodową przyszłość. Przy niemal identycznej ładowności i zasięgu jak B747-400F, B777-8 Freighter zapewni o 30 proc. lepszą wydajność paliwową i emisję oraz o 25 proc. niższe koszty operacyjne na tonę. Nowy samolot jeszcze w tej dekadzie zastąpi starzejące się duże frachtowce.
Nowy samolot cargo BoeingaBoeing wprowadził na rynek 777-8 Freightera w styczniu br. i posiada zamówienia na 55 maszyn tego typu. Nowa rodzina samolotów szerokokadłubowych charakteryzuje się udoskonalonymi projektami inżynieryjnymi i innowacyjnymi technologiami, w tym nowym skrzydłem z kompozytów z włókna węglowego i nowymi, paliwooszczędnymi silnikami. 777-8F ma mieć zasięg 4,410 mil morskich (8,167 km), a jego maksymalna ładowność wyniesie 118 ton, co pozwala klientom na mniejszą liczbę postojów i obniżenie opłat za lądowanie na trasach długodystansowych. Boeing będzie montował 777-8F w swojej fabryce w Everett, w stanie Waszyngton.
Boeing Commercial Market Outlook z 2022 r. przewiduje 80 proc. wzrost globalnej floty frachtowców do 2041 r., w tym około 940 nowych frachtowców szerokokadłubowych, takich jak nowy 777-8F.
Silk Way West i flotaZałożone w 2012 w Baku, Silk Way West są największymi liniami w regionie Morza Kaspijskiego. Ich flota boeingów 747 obsługuje około 350 regularnych lotów miesięcznie do ponad 40 miejsc na całym świecie, przewożąc rocznie 350 tys. ton frachtu. Obecnie flota przewoźnika składa się z 10 samolotów: pięciu boeingów B747-400F oraz pięciu B747-8F. Przewoźnik oczekuje na dostawę dziewięciu samolotów:
dwóch airbusów A350F (dostawy od 2026 r.),
pięć boeingów B777F (dostawy od 2023 r.) oraz dwóch B777-8F (dostawy od 2027 r.). Linia posiada także po dwie opcje na A350F oraz na B777-8F.