Singapore Airlines poinformowały wczoraj (6 listopada), że wprowadzą do floty pierwszego Boeinga 777X do eksploatacji dopiero w 2022 r. To kolejna aktualizacja wcześniejszych informacji, ponieważ początkowo przewoźnik miał odebrać pierwszego B777X na początku 2021 r.
Goh Choon Phong, prezes Singapore Airlines (SIA), powiedział podczas prezentacji wyników finansowych linii, że nowy harmonogram dostaw w 2022 r. uwzględnia różne problemy produkcyjne i testowe, które obecnie występują w programie B777X. Singapore zamówiły łącznie 20 maszyn B777-9X oraz posiadają opcje na kolejnych sześć samolotów tego typu.
- Oczekujemy, że przy wszystkich ogłoszeniach opóźnień, które zostały do tej pory przekazane, wejście samolotu do eksploatacji nastąpi jeszcze w 2022 roku - powiedział Goh Choon Phong, portalowi FlightGlobal.
Największy dwusilnikowy samolot pasażerski świata
Samoloty 777X mają mieścić od ok. 350 do ok. 415 pasażerów (w typowej konfiguracji trzech klas podróży) i stanowić uzupełnienie nowoczesnej floty samolotów szerokokadłubowych amerykańskiego producenta. „Trzy Siódemki” są większe od Dreamlinerów, ale nieco mniejsze od dwupokładowego 747-8I, którego docelowo mają zastąpić na rynku. Rodzina B777X to model 777-8X (następca 777-200LR) oraz 777-9X (następca 777-300ER). Modyfikacje maszyn polegały na zmianie konstrukcji kadłuba, który został wydłużony (dłuższy o 2,84 m od B77W), nowym kokpicie, a także wyposażeniu maszyn we wnętrze Boeing Sky Interior. Rodzinę B777X napędzają nowe silniki GE9X opracowane przez firmę General Electric, dlatego samoloty mają także być bardziej oszczędne i zużywać 20-23 proc. mniej paliwa niż obecne modele rodziny B777. Silniki GE9X pozostaną nadal największymi jednostkami napędowymi na świecie ze średnicą mierzącą 326 cm. Więcej o samolocie w naszym artykule "
Boeing bez rozgłosu zaprezentował B777X"
Program 777X zdobył zamówienia i zobowiązania na 325 samolotów od dziewięciu klientów. Produkcja pierwszych maszyn rozpoczęła się pod koniec 2018 r., oblot techniczny zaplanowano w pierwszym kwartale 2019 r., a pierwszą dostawę na drugą połowę 2020. Niestety już teraz wiemy, że oblot jest opóźniony o kilka miesięcy do początku 2020 r., ale Boeing twierdzi, że mimo tego w 2020 r. dostarczy pierwszą maszynę. Złośliwi komentatorzy twierdzą, że prawdopodobnie tym 2020 rokiem dostawy, będzie ostatni dzień - 31 grudnia. Ale i ta data po ostatnich wydarzeniach może stać pod znakiem zapytania. Na razie także nie wiadomo kto otrzyma pierwszego B777X, bo pierwszy odbiorca, linia
Emirates, prowadzi rozmowy z Boeingiem w sprawie częściowego, a może i całkowitego, anulowania zamówienia na 777X.