Linia Singapore Airlines (SIA) została dziś (22 września) pierwszym klientem A350 w wersji -900ULR (Ultra Long Range) na świecie czyli modelu o bardzo długim zasięgu dzięki któremu już 11 października powróci na najdłuższą trasę pasażerską zamkniętą jesienią 2013 r.
SIA zadowolone z nabytkuPierwszy samolot A350ULR, to maszyna o oznaczeniu MSN 220 i rejestracji 9V-SGA, takiej samej jaką posiadał A340-500 SIA obsługujący najdłuższe światowe połączenia. Nowe samoloty napędzają dwa silniki Rolls-Royce Trent XWB, a na pokład zabiorą 161 pasażerów w konfiguracji dwóch klas podróży: 67 w klasie biznes oraz 94 w klasie ekonomicznej premium. W pierwszy rejs maszyna wyruszy już 11 października tego roku. A350 ULR poleci bezpośrednio z Singapuru do Newark, a rejs potrwa 18 godzin i 45 minut.
– To wielki moment zarówno dla Singapore Airlines, jak i Airbusa, nie tylko dlatego, że ponownie wzmocniliśmy nasze partnerstwo, ale także dlatego, że przesunęliśmy granicę ograniczenia długości lotu dzięki tym wysoce zaawansowanym nowym samolotom. A350-900ULR przyniesie naszym klientom większy komfort i wygodę oraz pozwoli nam obsługiwać loty dalekiego zasięgu w opłacalny sposób. Pomoże to nam także zwiększyć konkurencyjność siatki połączeń i dalej rozwijać hub w Singapurze – powiedział Goh Choon Phong, prezes Singapore Airlines.
Najnowszy A350-900ULR jest zoptymalizowany pod kątem lotów z Singapuru do USA bez międzylądowania. Jeszcze dłuższy zasięg, prawie 18 tys. km, jest możliwy dzięki modyfikacji układu paliwowego, zwiększeniu ładowności paliwa do 165 tys. litrów, zwiększeniu maksymalnej masy startowej (MTOW) do 280 ton, a także kilku aerodynamicznym ulepszeniom. Co więcej, wyjątkowa elastyczność oferowana przez A350XWB umożliwi liniom lotniczym zmianę konfiguracji swoich A350-900ULR do standardowej wersji A350-900 w ciągu kilku dni.
Wracają najdłuższe trasyJesienią 2013 r. Singapore Airlines zakończyły obsługiwanie najdłuższych na świecie lotniczych tras do Los Angeles i Nowego Jorku (Newark), które liczyły kolejno 14,1 tys. km i 16,7 tys. km. Rejsy obsługiwane były samolotami airbus A340-500, które zabierały na pokład 100 pasażerów w jednoklasowej konfiguracji klasy biznes. Zamknięte wtedy trasy powracają do siatki połączeń przewoźnika już w przyszłym miesiącu.
A350-900 jest porównywalny wielkością z A340-500. Najnowszy samolot Airbusa jest jedynie o metr krótszy od A340-500 (67,9 m) i jego całkowita długość wynosi 66,9 m. Natomiast jest szybszy od A340 (0.83 Mach/880 km/h) i może lecieć z prędkością 905 km/h (0.85 Mach) i co najważniejsze ma szerszą kabinę o 36 cm.
Obecnie flota linii SIA składa się ze 118 samolotów: 19 airbusów A330-300, 19 A380, 21 A350-900XWB, jednego A350ULR, 13 boeingów B777-200ER, 32 większych B777-300ER, sześciu B787-10 Dreamliner oraz siedmiu B747-400F. Przewoźnik oczekuje obecnie na dostawę 107 samolotów: 39 A350-900XWB, sześciu A350-900 ULR, 20 B777-9X oraz 43 B787-10 Dreamliner.