Singapore Airlines (SIA) poinformowały wczoraj (17 lutego), że ich spółka córka Scoot doda do floty dziewięć nowych embraerów E190-E2, aby wesprzeć strategię odbudowy i rozwoju swojej siatki połączeń.
W piątek (17 lutego) linia Scoot podpisała list intencyjny w sprawie embraerów E190-E2 z firmą leasingową Azorra. Zamówienie nowych E190-E2 pomoże wzmocnić siatkę Scoot'a na trasach z mniejszym wypełnieniem pokładu oraz wesprzeć zwiększony popyt na podróże lotnicze. Pierwszy z nich ma zostać dostarczony do linii w pierwszej połowie 2024 r., a pozostałych osiem maszyn dotrze do przewoźnika do końca 2025 r.
Będą to nie tylko pierwsze E-Jety dla linii Scoot, ale także pierwsze samoloty Embraera dla całej grupy Singapore Airlines. SIA planuje wykorzystywać je na lotach krótko- i średniodystansowych trwających do pięciu godzin, a na pokład mają zabierać 110 pasażerów.
Flota Scoot'a
Obecnie flota singapurskiej linii składa się z 58 samolotów: 23 airbusów A320, sześciu A320neo, dziewięciu A321neo, 10 boeingów B787-8 oraz 10 B787-9. Przewoźnik oczekuje na dostawę 35 samolotów: 12 airbusów A320neo, siedmiu A321neo, trzech boeingów B787-8, czterech B787-9 oraz dziewięciu embraerów E190-E2.
Rodzina E-Jet E2
W 2013 r. Embraer ogłosił następcę pierwszej rodziny E-Jetów. E2 to druga generacja samolotów regionalnych brazylijskiej firmy. Modele E175-E2 i E195-E2 są nieco większe od obecnych wersji. E175-E2 ma o jeden rząd siedzeń więcej i pomieści do 88 pasażerów. E195-E2 "urósł" aż o trzy rzędy siedzeń do maksymalnej pojemności 146 pasażerów. E190-E2 został podobnej wielkości, co teraz i będzie mógł przewozić do 110 osób.
Samoloty z rodziny E2 otrzymały nowe silniki, skrzydła, nową kabinę a także pełny system fly-by-wire (FBW). Wyłącznym dostawcą silników jest firma Pratt & Whitney. Nowe modele z rodziny E175 oraz E190/195-E2 są napędzane kolejno przez silniki PurePower PW1700G i PW1900G. Zastępują one obecnie użytkowane jednostki napędowe General Electric CF34.
Pierwszego E-Jeta E2 (E190-E2) dostarczono do linii Wideroe w maju 2018 r.,
pierwszego E195-E2 we wrześniu 2019 r. do linii Azul, natomiast wejście do służby najmniejszej wersji z rodziny
E-Jetów E2, E175-E2, zostało opóźnione o ponad rok do 2024 r. Pierwszy z tych samolotów ma zostać dostarczony do linii SkyWest. Brazylijski producent przewiduje, że w ciągu następnych 20 lat na rynku będzie zapotrzebowanie na 6400 nowych samolotów o wielkości do 130 miejsc. W tej chwili Embraer, według swoich danych, ma około 49 proc. udziału w tym rynku.