Partner serwisu
Infrastruktura i lotniska

Singapurskie Changi rozpocznie w 2025 r. budowę nowego Terminala 5

Dalej Wstecz
Data publikacji:
21-09-2024
Ostatnia modyfikacja:
22-09-2024
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

Singapurskie lotnisko Changi rozpocznie w pierwszej połowie przyszłego roku długo oczekiwaną budowę nowego, dużego terminala lotniskowego nazwanego Terminal 5. Pracę ruszą na podstawie propozycji przedstawionych dekadę temu i zgodnie z projektem zaprezentowanym w 2022 r. Terminal 5 został oficjalnie zapowiedziany w ostatnich dniach przez premiera Singapuru, Lawrence'a Wonga, podczas kolacji z okazji 40. rocznicy powstania Urzędu Lotnictwa Cywilnego Singapuru (CAAS).

Projekt jest częścią rozwoju tzw. Changi East, którego celem jest uruchomienie około 2034/35 r. nowego terminala i zapewnienie zwiększonej przepustowości lotniska Changi. Rozwój ten będzie służył zabezpieczeniu statusu singapurskiego węzła lotniczego i zapewni jego stałą konkurencyjność i znaczenie, ponieważ będzie on w stanie obsługiwać pasażerów do ponad 200 miast na całym świecie - o 50 więcej niż obecne 150 miast do których można polecieć.

- Lotnictwo jest również kamieniem milowym w naszej historii Singapuru, ponieważ zawsze było kluczowe dla nas jako małego kraju wyspiarskiego bez zaplecza i własnych zasobów naturalnych. Dlatego musimy pozostać otwarci i połączeni ze światem. Lotnictwo umożliwia przepływ towarów, usług i ludzi, lotnictwo jest naszą linią życia do globalnych rynków, innowacji i możliwości - powiedział premier Singapuru.

W ubiegłym roku przez singapurskie lotnisko przewinęło się 58,9 mln pasażerów, a tym roku port zanotował do końca lipca już 38,7 mln pasażerów i oczekuje się, że przekroczy 60 mln obsłużonych pasażerów w grudniu br.

T5 ogłoszony ponad dekadę temu

Po raz pierwszy ogłoszony w 2013 r., Terminal 5 (T5) lotniska Changi, to projekt podjęty przez Ministerstwo Transportu (MOT), Urząd Lotnictwa Cywilnego Singapuru (CAAS) i Changi Airport Group (CAG). Z powodu pandemii koronawirusa projekt T5 został wstrzymany na kilka lat, ale w tym czasie MOT, CAAS i CAG dokonały ponownej oceny rozwoju lotnictwa i przeglądu projektu T5, aby uczynić go bardziej modułowym oraz zwiększyć jego odporność i trwałość w świetle obecnych i często zmieniających się trendów rynkowych w lotnictwie.

Ponowna mobilizacja wszystkich zaangażowanych w przygotowanie T5 rozpoczęła się w 2022 r. w związku z tym, że Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) przewiduje, że region APAC (Azja-Pacyfik) będzie najszybciej rozwijającym się regionem podróży lotniczych w ciągu najbliższych 20 lat. Dlatego budowa nowego kompleksu terminalowego ma się rozpocząć w pierwszej połowie 2025 r. i zakończyć w połowie lat trzydziestych obecnego wieku.

T5 będzie zlokalizowany w obrębie 1 080 hektarów Changi East, które jest prawie tak duże jak powierzchnia obecnego lotniska Changi. Nowy budynek będzie połączony z innymi terminalami na lotnisku, dzięki czemu rozbudowane lotnisko będzie obsługiwane jako jeden, zintegrowany port lotniczy, co ułatwi transfer między różnymi terminalami i zwiększy wydajność operacyjną lotniska. Zbudowane zostaną również nowe obiekty, takie jak pomoce nawigacyjne, systemy oświetlenia lotniska czy nowa remiza lotniskowej straży pożarnej.



Terminal będzie w stanie obsłużyć około 50 milionów pasażerów rocznie i zostanie zaprojektowany w sposób umożliwiający jego budowę w dwóch fazach, zgodnie ze wzrostem ruchu. Ta dodatkowa przepustowość z T5 wzmocni pozycję lotniska Changi jako głównego węzła lotniczego w regionie i poza nim, a także zapewni, że przyszłe pokolenia Singapurczyków i nie tylko, będą mogły nadal korzystać z globalnej łączności Changi.

Najważniejsze cechy nowego T5

W oparciu o wnioski wyciągnięte z pandemii koronawirusa, T5 zostanie zaprojektowany tak, aby w razie nagłych i niespodziewanych potrzeb sanitarnych mógł funkcjonować jako mniejszy subterminal, z przestrzenią, którą można przekształcić do użytku w sytuacjach awaryjnych, takich jak testy czy segregacja pasażerów wysokiego ryzyka.

W T5 zastosowane zostaną również specjalistyczne rozwiązania mające na celu ograniczenie przenoszenia chorób. Obejmuje to systemy bezkontaktowe w punktach kontroli czy informacyjnych dla pasażerów, a także ulepszone systemy wentylacyjne, które mogą być aktywowane podczas pandemii, aby zwiększyć wykorzystanie świeżego powietrza i zminimalizować jego mieszanie się.

Zrównoważony budynek

Nowy T5 ma być wizytówką zrównoważonego budownictwa w Singapurze, ponieważ będzie certyfikowany przez Building and Construction Authority jako Green Mark Platinum Super Low Energy Building. Terminal będzie posiadał zainstalowane na dachu panele słoneczne z systemami bezpośredniego chłodzenia oraz inteligentnej kontroli magazynowania energii cieplnej.

Projekt będzie również w stanie zaspokoić potrzeby zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) oraz prawdopodobnie wodoru i zapewnić stałe zasilanie naziemne oraz dostarczanie energii dla samolotów zaparkowanych na stanowiskach postojowych.

Automatyka i technologia

Terminal wykorzysta technologię do automatyzacji i cyfryzacji operacji lotniskowych, aby poprawić wrażenia pasażerów z podróży i zwiększyć wydajność siły roboczej. Np. T5 może być świadkiem wdrożenia autonomicznych pojazdów wspierających transport bagażu i ładunków w strefie lotniczej, a także robotyki do obsługi bagażu. Terminal zostanie zaprojektowany tak, aby pomieścić i ułatwić wdrożenie takiej technologii na dużą skalę.

Te wysiłki zapewnią lokalnym singapurskim przedsiębiorstwom możliwość budowania zdolności w nowych, wschodzących obszarach, takich jak robotyka i sztuczna inteligencja, a ostatecznie stworzą wysokiej jakości miejsca pracy dla mieszkańców w ekosystemie lotniska.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Heart Aerospace zaprezentowała prototyp ES-30 (zdjęcia)

Biznes i przemysł

Heart Aerospace zaprezentowała prototyp ES-30 (zdjęcia)

Piotr Bożyk 22 września 2024

1,8 mln euro z tytułu inwestycji wraca do PAŻP

Infrastruktura i lotniska

CPK: Prezydent Duda nie mówi prawdy

Prawo i polityka

CPK: Prezydent Duda nie mówi prawdy

Redakcja/inf. pras. 20 września 2024

Duda: Potrzebujemy CPK. Czas i koszty są kluczowe

Prawo i polityka

Duda: Potrzebujemy CPK. Czas i koszty są kluczowe

Rafał Dybiński 19 września 2024

Czernicki (CPK): Koniec z „bujaniem w obłokach”

Infrastruktura i lotniska

Czernicki (CPK): Koniec z „bujaniem w obłokach”

Roman Czubiński 12 września 2024

Zobacz również:

Heart Aerospace zaprezentowała prototyp ES-30 (zdjęcia)

Biznes i przemysł

Heart Aerospace zaprezentowała prototyp ES-30 (zdjęcia)

Piotr Bożyk 22 września 2024

1,8 mln euro z tytułu inwestycji wraca do PAŻP

Infrastruktura i lotniska

CPK: Prezydent Duda nie mówi prawdy

Prawo i polityka

CPK: Prezydent Duda nie mówi prawdy

Redakcja/inf. pras. 20 września 2024

Duda: Potrzebujemy CPK. Czas i koszty są kluczowe

Prawo i polityka

Duda: Potrzebujemy CPK. Czas i koszty są kluczowe

Rafał Dybiński 19 września 2024

Czernicki (CPK): Koniec z „bujaniem w obłokach”

Infrastruktura i lotniska

Czernicki (CPK): Koniec z „bujaniem w obłokach”

Roman Czubiński 12 września 2024

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5