Singapurskie lotnisko Changi rozpocznie w pierwszej połowie przyszłego roku długo oczekiwaną budowę nowego, dużego terminala lotniskowego nazwanego Terminal 5. Pracę ruszą na podstawie propozycji przedstawionych dekadę temu i zgodnie z projektem zaprezentowanym w 2022 r. Terminal 5 został oficjalnie zapowiedziany w ostatnich dniach przez premiera Singapuru, Lawrence'a Wonga, podczas kolacji z okazji 40. rocznicy powstania Urzędu Lotnictwa Cywilnego Singapuru (CAAS).
Projekt jest częścią rozwoju tzw. Changi East, którego celem jest uruchomienie około 2034/35 r. nowego terminala i zapewnienie zwiększonej przepustowości lotniska Changi. Rozwój ten będzie służył zabezpieczeniu statusu singapurskiego węzła lotniczego i zapewni jego stałą konkurencyjność i znaczenie, ponieważ będzie on w stanie obsługiwać pasażerów do ponad 200 miast na całym świecie - o 50 więcej niż obecne 150 miast do których można polecieć.
- Lotnictwo jest również kamieniem milowym w naszej historii Singapuru, ponieważ zawsze było kluczowe dla nas jako małego kraju wyspiarskiego bez zaplecza i własnych zasobów naturalnych. Dlatego musimy pozostać otwarci i połączeni ze światem. Lotnictwo umożliwia przepływ towarów, usług i ludzi, lotnictwo jest naszą linią życia do globalnych rynków, innowacji i możliwości - powiedział premier Singapuru.
W ubiegłym roku przez singapurskie lotnisko przewinęło się 58,9 mln pasażerów, a tym roku port zanotował do końca lipca już 38,7 mln pasażerów i oczekuje się, że przekroczy 60 mln obsłużonych pasażerów w grudniu br.
T5 ogłoszony ponad dekadę temuPo raz pierwszy ogłoszony w 2013 r., Terminal 5 (T5) lotniska Changi, to projekt podjęty przez Ministerstwo Transportu (MOT), Urząd Lotnictwa Cywilnego Singapuru (CAAS) i Changi Airport Group (CAG). Z powodu pandemii koronawirusa projekt T5 został wstrzymany na kilka lat, ale w tym czasie MOT, CAAS i CAG dokonały ponownej oceny rozwoju lotnictwa i przeglądu projektu T5, aby uczynić go bardziej modułowym oraz zwiększyć jego odporność i trwałość w świetle obecnych i często zmieniających się trendów rynkowych w lotnictwie.
Ponowna mobilizacja wszystkich zaangażowanych w przygotowanie T5 rozpoczęła się w 2022 r. w związku z tym, że Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) przewiduje, że region APAC (Azja-Pacyfik) będzie najszybciej rozwijającym się regionem podróży lotniczych w ciągu najbliższych 20 lat. Dlatego budowa nowego kompleksu terminalowego ma się rozpocząć w pierwszej połowie 2025 r. i zakończyć w połowie lat trzydziestych obecnego wieku.
T5 będzie zlokalizowany w obrębie 1 080 hektarów Changi East, które jest prawie tak duże jak powierzchnia obecnego lotniska Changi. Nowy budynek będzie połączony z innymi terminalami na lotnisku, dzięki czemu rozbudowane lotnisko będzie obsługiwane jako jeden, zintegrowany port lotniczy, co ułatwi transfer między różnymi terminalami i zwiększy wydajność operacyjną lotniska. Zbudowane zostaną również nowe obiekty, takie jak pomoce nawigacyjne, systemy oświetlenia lotniska czy nowa remiza lotniskowej straży pożarnej.
Terminal będzie w stanie obsłużyć około 50 milionów pasażerów rocznie i zostanie zaprojektowany w sposób umożliwiający jego budowę w dwóch fazach, zgodnie ze wzrostem ruchu. Ta dodatkowa przepustowość z T5 wzmocni pozycję lotniska Changi jako głównego węzła lotniczego w regionie i poza nim, a także zapewni, że przyszłe pokolenia Singapurczyków i nie tylko, będą mogły nadal korzystać z globalnej łączności Changi.
Najważniejsze cechy nowego T5W oparciu o wnioski wyciągnięte z pandemii koronawirusa, T5 zostanie zaprojektowany tak, aby w razie nagłych i niespodziewanych potrzeb sanitarnych mógł funkcjonować jako mniejszy subterminal, z przestrzenią, którą można przekształcić do użytku w sytuacjach awaryjnych, takich jak testy czy segregacja pasażerów wysokiego ryzyka.
W T5 zastosowane zostaną również specjalistyczne rozwiązania mające na celu ograniczenie przenoszenia chorób. Obejmuje to systemy bezkontaktowe w punktach kontroli czy informacyjnych dla pasażerów, a także ulepszone systemy wentylacyjne, które mogą być aktywowane podczas pandemii, aby zwiększyć wykorzystanie świeżego powietrza i zminimalizować jego mieszanie się.
Zrównoważony budynekNowy T5 ma być wizytówką zrównoważonego budownictwa w Singapurze, ponieważ będzie certyfikowany przez Building and Construction Authority jako Green Mark Platinum Super Low Energy Building. Terminal będzie posiadał zainstalowane na dachu panele słoneczne z systemami bezpośredniego chłodzenia oraz inteligentnej kontroli magazynowania energii cieplnej.
Projekt będzie również w stanie zaspokoić potrzeby zrównoważonego paliwa lotniczego (SAF) oraz prawdopodobnie wodoru i zapewnić stałe zasilanie naziemne oraz dostarczanie energii dla samolotów zaparkowanych na stanowiskach postojowych.
Automatyka i technologiaTerminal wykorzysta technologię do automatyzacji i cyfryzacji operacji lotniskowych, aby poprawić wrażenia pasażerów z podróży i zwiększyć wydajność siły roboczej. Np. T5 może być świadkiem wdrożenia autonomicznych pojazdów wspierających transport bagażu i ładunków w strefie lotniczej, a także robotyki do obsługi bagażu. Terminal zostanie zaprojektowany tak, aby pomieścić i ułatwić wdrożenie takiej technologii na dużą skalę.
Te wysiłki zapewnią lokalnym singapurskim przedsiębiorstwom możliwość budowania zdolności w nowych, wschodzących obszarach, takich jak robotyka i sztuczna inteligencja, a ostatecznie stworzą wysokiej jakości miejsca pracy dla mieszkańców w ekosystemie lotniska.