Choć lotnisko w Baranowie powstanie, co zadeklarował szef polskiego rządu, to przyszłość Lotniska Chopina w dalszym ciągu nie została jednoznacznie określona. – Rząd nie ma odwagi powiedzieć, że Lotnisko Chopina należy zamknąć – wskazuje Dominik Sipiński, analityk rynku lotniczego, zaznaczając, że konieczne jest przedstawienie „czarno na białym” konkretów przemodelowanej inwestycji, gdyż na konferencji prasowej pojawiło się wiele sprzecznych wypowiedzi.
Nowy, centralny port lotniczy dla Polski powstanie i będzie budowany w oparciu o założenia „trójskoku w nowoczesność”. Oprócz lotniska w Baranowie, koalicyjny rząd chce wybudować kolej szybkich prędkości międzymiastowych, tak aby możliwy był m.in. dojazd z Gdańska do Warszawy w ciągu 100 minut, jak również rozwijać Polskie Linie Lotnicze LOT, których flota samolotów ma urosnąć do 135 maszyn.
Brak odwagi rządu
– Ogłoszony plan budowy CPK wraz z siecią kolejową jest zmodyfikowanym pod względem lotniskowym plan z epoki schyłkowego PIS-u. Już PIS, pod koniec swoich rządów, półoficjalnie komunikował, że zmniejszenie przepustowości portu do 34 mln pasażerów się zadzieje – powiedział z rozmowie z Rynkiem Lotniczym Dominik Sipiński, analityk rynku lotniczego ch-aviaiton i Polityki Insight.
Analityk uważa, że gdyby rząd podszedł do tematu CPK profesjonalnie, to ostatnie sześć miesięcy nie byłoby zmarnowane. – Szkoda, że rząd musiał przejść przez półroczną tragikomedię odwoływanych audytów, sprzecznych wypowiedzi czy braku wizji. Szkoda, że do tematu CPK rząd nie podszedł profesjonalnie, ale koniec końców – dobrze, że decyzja już jest – zaznaczył Sipiński.
Zdaniem Sipińskiego, dobre jest „odejście od nadmiernej centralizacji w szprychach”, lecz największym problemem jest zbyt konserwatywna (w złym znaczeniu tego słowa) wizja dot. przyszłości funkcjonowania lotnictwa na Mazowszu. – Rząd nie ma odwagi powiedzieć, że Lotnisko Chopina należy zamknąć – wskazuje analityk lotniczy. Brak jasnej i treściwej wypowiedzi na temat przyszłości „Okęcia” można powiązać z przyszłorocznymi wyborami prezydenckimi, w których najprawdopodobniej obecny prezydent Warszawy, Rafał Trzaskowski, będzie kandydatem i głównym pretendentem do zamieszkania na Krakowskim Przedmieściu, a jednoznaczna informacja o zamknięciu portu im. Fryderyka Chopina mogłaby negatywnie odbić się w sondażach.
Brak konkretów
Dominik Sipiński uważa za złe „snucie fantazji przez premiera o dronach, samolotach eVTOLL, czy lotach dla VIP-ów”, a nie zakomunikowanie społeczeństwu Warszawy i całej Polski, że na terenach obecnego Lotniska Chopina powstanie „świetna i nowoczesna dzielnica miejska”. Analityk podkreśla, że na razie odbyła się wyłącznie konferencja prasowa i nie opublikowano ramowego planu inwestycyjnego.
– Chciałbym zobaczyć czarno na białym konkretne założenia: plan nowych linii kolejowych, rozkład lotniska, ile będzie dróg startowych id. – zaznaczył analityk, wskazując, że na konferencji prasowej Premiera RP i ministrów jego rządu, m.in. wiceministra Laska, który jest pełnomocnikiem rządu ds. CPK, „padło wiele sprzecznych wypowiedzi”.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.