Komisja Europejska bada, czy irlandzkie linie lotnicze Ryanair otrzymały niedozwoloną pomoc publiczną od państwa francuskiego, aby wypromować lotnisko Montpellier położone na południu Francji.
Nieuzasadniona przewaga ekonomiczna?
Komisja Europejska otrzymała anonimową skargę dotyczącą porozumienia pomiędzy Stowarzyszeniem na rzecz Promocji Turystycznych i Gospodarczych Przepływów (Association de Promotion des Flux Touristiques et Economiques, "APFTE") i Ryanair. Skarżący zarzucił, że uzgodnienia pomiędzy stronami stanowiły nielegalną pomoc państwa na rzecz irlandzkiego przewoźnika. Wszczęto więc dochodzenie, które ma wyjaśnić tę sprawę.
APFTE zawiera różne umowy z Ryanairem od 2010 roku. Zgodnie z nimi linie lotnicze otrzymywały środki w zamian za promowanie Montpellier i okolic jako miejsca atrakcyjnego pod względem turystycznym na swojej stronie internetowej. APFTE jest niezależnym stowarzyszeniem, niezwiązanym z operatorem portu lotniczego i jest finansowany prawie w całości przez regionalne i lokalne podmioty publiczne.
– Konkurencja w transporcie lotniczym ma fundamentalne znaczenie dla konsumentów, wzrostu gospodarczego i zatrudnienia. Zbadamy, czy władze regionalne i lokalne we Francji przyznały Ryanairowi nieuzasadnioną przewagę ekonomiczną nad konkurentami, potencjalnie szkodząc innym europejskim liniom lotniczym i wpływając negatywnie na inne regiony europejskie – powiedziała komisarz Margrethe Vestager.
Zasada prywatnego inwestora
Wytyczne Komisji w sprawie pomocy państwa na rzecz portów lotniczych i linii lotniczych obejmują publiczne regionalne porty lotnicze, które mogą zaoferować liniom lotniczym atrakcyjne warunki, aby zachęcić przewoźników do prowadzenia działalności, a tym samym do zwiększenia ruchu w obrębie regionu, który obsługują. Taka pomoc, zdaniem KE, nie może zasadniczo wykraczać poza to, co operator portów lotniczych, nastawiony na zysk, byłby gotowy zaoferować w tych samych okolicznościach.
W ciągu ostatnich kilku lat Komisja orzekała w szeregu spraw dotyczących pomocy dla linii lotniczych mających na celu przyciągnięcie lub utrzymanie ruchu w niektórych portach lotniczych. Zarzuty, iż taka pomoc nie była zgodna z zasadami pomocy państwa, pojawiły się m.in. w przypadku lotnisk Nîmes, Pau i Angoulême we Francji, Zweibrücken i Altenburg-Nobitz w Niemczech, Klagenfurt w Austrii oraz sardyńskiego lotniska w Cagliari, Olbia i Alghero we Włoszech.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.