Słoweński rząd stara się wzmocnić poziom łączności lotniczej bałkańskiego kraju, rozpisując kolejny, piąty już przetarg na dopłaty za loty do i z Lublany. Do rozdysponowania jest 15,7 mln euro, a udzielane subsydia mają pokryć połowę opłat lotniskowych. Do tej pory tylko cztery linie lotnicze stały się beneficjentami wsparcia rzędu 1,1 mln euro.
Słowenia nie zdołała odbudować ruchu lotniczego po pandemii, choć jeden z najgorszych wyników łączności lotniczej w Unii Europejskiej jest podyktowany w głównej mierze upadkiem narodowego przewoźnika. Adria Airways tonęła w długach, zawieszając swoją działalność jeszcze przed wybuchem kryzysu wywołanego wirusem COVID-19.
Poprawa łączności lotniczej Każdy kolejny słoweński rząd obierał za cel odbudowę siatki połączeń portu w Lublanie, jak również stworzenie nowego krajowego przewoźnika. Choć pomysł kreacji lotniczego start up’u wciąż raczkuje, to odbudowa sieci tras postępuje lepiej, gdyż nowi przewoźnicy zawitali do portu im. Jože Pučnika.
Zaoferowanie lotów m.in. przez linie Iberia czy Luxair zmaterializowało się dzięki udzielanym przez rząd Republiki Słowenii dopłat do lotów. W kwietniu 2023 roku
Komisja Europejska wydała zgodę na subsydiowanie połączeń lotniczych do i z Lublany, wskazując na konieczność odbudowy sieci tras bezpośrednich, która ucierpiała wraz z upadkiem Adrii.
Lublana, przeznaczając na dotacje 16,8 mln euro, które miały pokryć połowę opłat lotniskowych na słoweńskim lotnisku, chciała, aby stołeczny port zyskał loty z kluczowymi miastami w Europie, takimi jak np. Amsterdam, Ateny, Barcelona, Berlin, Bruksela, Helsinki, Kopenhaga, Madryt, Oslo, Sztokholm, Paryż, czy Wiedeń.
Kolejny przetarg Zamiary rządu polepszenia łączności lotniczej Słowenii z Europą pozostają zamiarami, gdyż z puli środków przeznaczonych na dotacje wydatkowano zaledwie 1,1 mln euro, a „nowe” loty do Lublany zaoferowały cztery linie lotnicze, mimo że rozpisano łącznie cztery przetargi.
Luxair, oferując rejsy do Luksemburga, otrzymał 257 960 euro, a airBaltic za rejsy z i do Rygi zgarnął 284 408 euro. Linie Norwegian Air Shuttle połączyły Lublanę z Kopenhagą i otrzymały wsparcie w kwocie 557 518 euro. Z kolei Iberia, za zaoferowanie kilku lotów z i do Madrytu, stała się beneficjentem dotacji rzędu 18 774 euro. Do przetargu zgłosiły się również Cyprus Airways, lecz flagowy operator z Wyspy Afrodyty nie spełnił wymogów formalnych przetargu, nie dostarczając pełnej dokumentacji.
Wszyscy wymienieni przewoźnicy, za wyjątkiem łotewskich linii lotniczych, realizowali wyłącznie loty sezonowe. Słoweński rząd, widząc taki obrót spraw, postanowił rozpisać kolejny, piąty już przetarg, aby z lublańskiego portu lotniczego można było gdzieś polecieć również w zimie.
Pula środków wynosi obecnie 15,7 mln euro, a w przetargowej walce o dotacje mogą wziąć udział linie lotnicze, które są zarejestrowane i mają siedzibę w jednym z krajów Europejskiego Wspólnego Obszaru Lotniczego. Oprócz linii unijnych, oferty mogą zostać złożone również przez przewoźników z Albanii, Bośni i Hercegowiny, Czarnogóry, Kosowa, Islandii, Macedonii Północnej, Norwegii, i Serbii, co oznacza, że sukcesem będzie obojętnie-jakich lotów.
Zainteresowani przewoźnicy mają czas do 16 września, tuż przed północą, na składanie ofert. Ich otwarcie nie będzie jednak publiczne i zostanie przeprowadzone przez Komisję Pomóc Publicznych w terminie piętnastu dni od upływu terminu składania ofert.