Partner serwisu
Biznes i przemysł

Small Planet wkrótce złoży wniosek o upadłość

Dalej Wstecz
Data publikacji:
29-01-2019
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek-Lotniczy.pl

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Small Planet wkrótce złoży wniosek o upadłość
fot. Piotr Bożyk
Zarząd polskiego oddziału czarterowej linii Small Planet Airlines Sp. z o.o. wkrótce ma złożyć wniosek o upadłość. Oznacza to, że ponad 17 tys. wierzycieli nie odzyska pieniędzy, a linia jest im winna grubo ponad 80 mln zł – donosi dziennik Puls Biznesu. Jednak o takim obrocie sprawy informowaliśmy już pod koniec ubiegłego roku.

Jak poinformował Puls Biznes, 14 stycznia br. X Wydział Gospodarczy Sądu Rejonowego dla m.st. Warszawy, postanowił umorzyć przyspieszone postępowanie układowe Small Planet Airlines. Wniosek w tej sprawie linia złożyła 5 października, a o jego umorzenie poprosiła 15 listopada.

– Decyzja sądu o umorzeniu postępowania układowego została ogłoszona 24 stycznia i mamy dwa tygodnie na złożenie wniosku o upadłość, chyba że któryś z wierzycieli złoży zażalenie na tę decyzję. Sąd zdecyduje, czy są pieniądze na postępowanie upadłościowe. Moim zdaniem są – powiedział Pulsowi Biznesu Bartosz Czajka, prezes Small Planet Airlines Sp. z o.o.

Długi polskiego oddziału

Puls Biznesu (PB) wspomina, że gdy spółka składała w październiku wniosek o restrukturyzację, szacowała swój majątek na 120 mln zł, a długi na 83 mln zł. Gdy zaczęły się jej kłopoty, leasingodawcy wypowiedzieli umowy, zabrali maszyny, wiele części zamiennych oraz depozyty warte 58 mln zł. Tutaj warto wyjaśnić, że jest kilka powodów, dla których lessor może nie zwrócić depozytu. Może potrącić koszty wcześniejszego zakończenia umowy albo koszty remontu samolotu po zabraniu go leasingodawcy lub koszty samego zabrania samolotu. W wielu przypadkach wcześniejszego oddania samolotu depozyt można uznać, że przepadnie. Tutaj pojawia się też pytanie, czy wszystkie raty leasingowe były zapłacone? Wystarczyło, że firma się opóźniła w zapłacie ostatnich rat i depozyt przepadł. Ponadto jeżeli lessor wiedział, że Small Planet ma na sobie olbrzymie kwoty odszkodowań za opóźnienia i kłopoty niemieckiej spółki, to było to dla niego przesłanką do zabrania samolotów.

Według PB obecnie długi wobec 17 tys. wierzycieli, wliczając w to pasażerów opóźnionych lotów, to kwota około 80 mln złotych. Gdzie same odszkodowania to ponad 10 mln euro. Choć ta kwota może być nieznacznie zawyżona, ponieważ dziennik pomnożył 17 tys. razy 600 euro, a wiadomo, że takich dalekich lotów przewoźnik miał bardzo mało i ponad 98 proc. reklamacji dotyczyło rejsów gdzie odszkodowanie wynosi 250 lub 400 euro. Według naszych szacunków może być to około 7,5–8 mln euro czyli około 34 mln złotych. Dziennik poinformował także, że wśród wierzycieli, którzy przesłali pisma do sądu, są m.in.: 

  • Górnośląskie Towarzystwo Lotnicze spółka zarządzająca portem w Katowicach (2,6 mln zł na 5 października 2018 r.),
  • PKN Orlen (303,3 tys. zł),
  • LS Airport Services,
  • LS Technics,
  • Port Lotniczy Gdańsk,
  • Polska Agencja Żeglugi Powietrznej,
  • spółka Warmia i Mazury zarządzająca lotniskiem w Szymanach,
  • Orbis,
  • Krajowe Centrum Turystyki i Hotelarstwa,
  • Poczta Polska,
  • Eurocontrol.
Zwolniono już prawie wszystkich pracowników

Linia wypowiedziała już umowy wszystkim pracownikom, a ostatni odejdą ze spółki z końcem lutego. Ich odprawy, podobnie jak w przypadku pierwszej tury zwolnień grupowych, pokrywane były i będą z pieniędzy Funduszu Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych (FGŚP) – czytamy w "PB". Choć według naszych informacji i tutaj nie obyło się bez zgrzytów, bo np. FGŚP zażądało zwrotu pieniędzy wypłaconych za okres 1-5 października 2018, który poprzedzał restrukturyzację. Fundusz stwierdził wtedy, że była to tylko pożyczka i przewoźnik jest zobowiązany zwrócić całą kwotę wraz z odsetkami ustawowymi.

Spółka sprzedaje majątek m.in. swoje sloty na Lotnisku Chopina

Small Planet wyprzedaje swój majątek od rzeczy biurowych, poprzez sprzęt cateringowy i elektroniczny, części zamienne, kończąc na slotach lotniskowych. Nabywcą tych ostatnich w Warszawie zostały Polskie Linie Lotnicze LOT. Według naszych informacji sloty zostały sprzedane LOT-owi za około pół miliona złotych.

– To kwota pięciocyfrowa, niższa, niż gdybyśmy funkcjonowali bez zakłóceń i groźby utraty licencji. Są warte więcej, ale nie mieliśmy wyboru, oprócz Lotu zgłosił się tylko jeden przewoźnik. Obecnie zbieramy oferty na zakup części zamiennych do samolotów i sprzęt kateringowy, z czego spodziewamy się uzyskać około 1 mln dolarów – powiedział "PB" Bartosz Czajka.

Jak to się stało?

Powodów było wiele. Od opóźnionych dostaw samolotów, braku załóg czy błędnych decyzji ws. floty, m.in. nietrafiony do końca wybór wersji A321 bez dobrego zasięgu.  A sam koniec, to 29 listopada 2018 r., który zapisał się w historii lotnictwa jako symboliczny koniec marki i grupy Small Planet Airlines. Niemiecka spółka była pierwszą, która zakończyła swoje latanie. SPA DE 1 listopada ubiegłego roku zakończyły swoją działalność operacyjną. Linia, która pod koniec września 2018 ogłosiła proces restrukturyzacji, była na etapie kontrolowanej upadłości i szukała inwestora. Tak się jednak nie stało. Dwie firmy, Onur Air oraz SF Aviation, które były zainteresowane kupnem oficjalnie się wycofały z tej decyzji.

9 listopada 2018, po ośmiu latach na polskim rynku lotniczym, swój ostatni rejs odbyła polska spółka Small Planet Sp. z o.o. Przewoźnik wygasza działalność w naszym kraju po tym, jak w październiku złożył wniosek o postępowanie układowe, które w najbliższym czasie zmieni się w postępowanie kontrolowanej upadłości.

Natomiast 28 listopada 2018, po decyzji Urzędu Lotnictwa Cywilnego Litwy (Civilinės Aviacijos Administracija-CAA) o zawieszeniu certyfikatu operatora lotniczego (AOC) litewska spółka Small Planet Airlines UAB wykonała swój ostatni rejs. Zawieszenie AOC weszło w życie o północy 29 listopada. Litewska spółka poinformowała także, że Small Planet Airlines Co. Ltd posiadająca certyfikat operatora lotniczego w Kambodży również zostanie zamknięta.

Small Planet Airlines były czarterową linią lotniczą działającą od 2009 r. na kilku rynkach m.in. polskim, litewskim, brytyjskim, francuskim, niemieckim, a także azjatyckim. Linia dzieliła się na cztery osobne spółki lotnicze działające na podstawie czterech niezależnych certyfikatów operatora lotniczego tzw. AOC (Air Operator’s Certificate) w Polsce, na Litwie, w Niemczech, a od 2017 r. także w Kambodży. W 2018 r. grupa Small Planet Airlines obsługiwała w 2018 swoje loty 29 samolotami z rodziny A320: 21 A320 oraz ośmioma A321. Przewoźnik przewiózł na polskim, litewskim i niemieckim rynku około 3,4 mln pasażerów. To ogromny cios dla branży turystycznej, lotniczej oraz dla samych pracowników, ale też przykład jak niektóre decyzje przewoźnika mogą zaważyć o jego stabilności finansowej. Swoją cegiełkę na pewno dołożyło też rozporządzenie EU261, które przez odszkodowania za opóźnione loty drenuje kieszenie linii, a szczególnie tych czarterowych, które sprzedają loty i fotele za dużo mniejsze pieniądze niż przewoźnicy regularni. 
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Sąd ogłosił upadłość Small Planet Airlines

Prawo i polityka

Sąd ogłosił upadłość Small Planet Airlines

Emilia Derewienko 22 lipca 2020

To już koniec grupy Small Planet Airlines

Biznes i przemysł

To już koniec grupy Small Planet Airlines

Piotr Bożyk 29 listopada 2018

Litewska spółka Small Planet Airlines bez AOC

Prawo i polityka

Ostatni rejs Small Planet Airlines

Biznes i przemysł

Ostatni rejs Small Planet Airlines

Emilia Derewienko 09 listopada 2018

LOT rekrutuje pilotów i personel pokładowy Small Planet

Biznes i przemysł

Small Planet: Ryanair Sun może zagrozić touroperatorom (cz.2)

Biznes i przemysł

Zobacz również:

Sąd ogłosił upadłość Small Planet Airlines

Prawo i polityka

Sąd ogłosił upadłość Small Planet Airlines

Emilia Derewienko 22 lipca 2020

To już koniec grupy Small Planet Airlines

Biznes i przemysł

To już koniec grupy Small Planet Airlines

Piotr Bożyk 29 listopada 2018

Litewska spółka Small Planet Airlines bez AOC

Prawo i polityka

Ostatni rejs Small Planet Airlines

Biznes i przemysł

Ostatni rejs Small Planet Airlines

Emilia Derewienko 09 listopada 2018

LOT rekrutuje pilotów i personel pokładowy Small Planet

Biznes i przemysł

Small Planet: Ryanair Sun może zagrozić touroperatorom (cz.2)

Biznes i przemysł

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5