SmartLynx Airlines ogłosiły dodanie kolejnych czterech airbusów A321F do swojej rosnącej floty cargo, aby zapewnić dodatkowe loty cargo w Europie, Azji, Afryce i Ameryce Południowej. Dodatkowe frachtowce powiększą SmartLynx do 15 aktywnych samolotów tego typu do połowy 2023 r. Plan rozbudowy floty cargo to 20 maszyn tego typu do końca przyszłego roku.
Wszystkie cztery A321F, które posiadają numery seryjne MSN 941, 961, 1185 i 1241 (samoloty po linii Finnair), są częścią umowy leasingu zwrotnego z Aero Capital Solutions (ACS) i po konwersji będą zarejestrowane w AOC SmartLynx Malta. Przebudowy samolotów pasażerskich na towarowe dla Smartlynx podejmują się firmy Precision Aircraft Solutions oraz Elbe Flugzeugwerke (EFW).
- Obecny popyt na ten typ samolotów jest bardzo wysoki - nawet wyższy niż możliwości ich przebudowy, dlatego cieszymy się, że jesteśmy jedną z pierwszych linii lotniczych, która uwierzyła w program i zabezpieczyła wiele slotów na konwersję P2F. Mogę przyznać, że na początku były wątpliwości, czy jest to właściwy ruch dla SmartLynx, ale z dzisiejszej perspektywy podjęcie tego ryzyka i dywersyfikacja naszego portfela biznesowego o operacje cargo okazała się właściwym wyborem. Poza wejściem na rynek, który wzrósł w czasie pandemii, dodanie działalności cargo pomaga zrównoważyć sezonowe problemy, z którymi zwykle borykają się operatorzy ACMI - powiedział Zygimantas Surintas, prezes SmartLynx Airlines.
Planowana ekspansja jest jednym z kluczowych elementów strategicznego planu SmartLynx, aby stać się największym operatorem frachtowców A321F w najbliższej przyszłości. A321F oferuje wiele zalet, mając największą ładowność i najbardziej wszechstronne, przyjazne dla klienta funkcje na dzisiejszym rynku cargo. Ponadto A321F jest najbardziej wydajnym pod względem zużycia paliwa wąskokadłubowym samolotem towarowym dostępnym na rynku, a wybór tego typu maszyny podkreśla zaangażowanie SmartLynx w bardziej zrównoważony transport lotniczy.
- Nowe frachtowce Airbus A321F pomogły nam obniżyć koszty operacyjne lotów nawet o 15 proc. i zapewniają do 20 proc. niższe zużycie paliwa w porównaniu z innymi samolotami tej klasy, co czyni firmę bardzo konkurencyjną na złożonym rynku lotniczych przewozów towarowych. Ze względu na swoją wydajność, samoloty te są wykorzystywane przez takie międzynarodowe firmy logistyczne jak DHL, który jest również naszym pierwszym klientem cargo. A321F są pierwszymi wąskokadłubowymi frachtowcami, które oferują skonteneryzowany dolny pokład ładunkowy w celu obniżenia ogólnych kosztów transportu, i dlatego są obecnie bardzo poszukiwane na rynku - dodał Surintas.
Flota SmartLynx
SmartLynx nadal będzie koncentrował się głównie na operacjach pasażerskich, ale oczekuje się, że w ciągu najbliższych dwóch lub trzech lat wolumen operacji cargo firmy wzrośnie z 10 do około 40 proc. Do końca 2023 r. przewoźnik planuje eksploatować około 20 samolotów tego typu.
Obecnie flota grupy linii SmartLynx składa się z 51 maszyn: czterech boeingów B737 MAX 8, 27 airbusów A320, 11 A321F oraz sześciu A330-300. Przewoźnik oczekuje na dostawę sześciu samolotów: czterech A321P2F oraz dwóch B737 MAX 8.
A321P2F
Airbus A321P2F może przewieźć do 28 ton ładunku, który jest podzielony na 14 kontenerów na pokładzie głównym i 10 LD3-45W na pokładzie dolnym. Przy pełnym obciążeniu zasięg A321F wynosi od 3500 do 4000 km. Projekt konwersji został opracowany przez ST Engineering, a Elbe Flugzeugwerke (spółka joint venture między ST Aerospace i Airbusem) zajęła się zarządzaniem programem i marketingiem.
Airbus chce przebudować ponad 600 samolotów z rodziny A320 w ciągu najbliższych dwóch dekad. Konwersja umożliwia wykorzystanie standardowych palet ładunkowych na pokładzie głównym.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Pl. Bankowy 2, 00-095 Warszawa oraz ich poprawiania.