Partner serwisu
Biznes i przemysł

Smartwings: Boeing ukrywa fundusz odszkodowawczy B737 MAX

Dalej Wstecz
Data publikacji:
13-02-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

BIZNES I PRZEMYSŁ
Smartwings: Boeing ukrywa fundusz odszkodowawczy B737 MAX
fot. Piotr Bożyk
O odszkodowanie od Boeinga, w sprawie uziemionych boeingów 737 MAX, walczą również czeskie prywatne linie lotnicze Smartwings, które twierdzą, że amerykański producent samolotów ukrywał fundusz odszkodowawczy dla linii lotniczych, "a kilka szczegółów, które wyciekły do mediów, sugeruje, że Boeing nie zarządzał i nie zarządza nim uczciwie”.

W październiku 2018 roku, kiedy strony kontynuowały wykonywanie swoich umów, B737 MAX indonezyjskich linii lotniczych Lion Air rozbił się na morzu Jawajskim. Smartwings w powództwie wskazuje, że Boeing zapewniał opinię publiczną, że samolot jest „tak samo bezpieczny jak każdy samolot na niebie”. Lecz, w marcu 2019 roku drugi B737 MAX, wykonujący lot nr 302, linii Ethiopian Airlines również uległ katastrofie. Po tym wydarzeniu samolot został uziemiony przez amerykańską Federalną Administrację Lotnictwa (FAA), a Boeing przyznał się do wad produkcyjnych statku powietrznego.

Zgodnie z aktami sądowymi linie Smartwings zakupiły lub wydzierżawiły 45 samolotów typu B737 MAX, a przed katastrofą w Etiopii otrzymywał siedem takich maszyn. Przewoźnik był zobowiązany do dalszego płacenia rat za samoloty, mimo że B737 MAX był uziemiony. Zarząd linii uważa, że spółka poniosła poprzez nadużycia Boeinga setki milionów dolarów strat w wyniku nadużyć Boeinga – brzmi fragment powództwa złożonego przez Smartwings w Sądzie Okręgowym Stanów Zjednoczonych dla Zachodniego Dystryktu Stanu Waszyngton.

Chcąc pociągnąć Boeinga do odpowiedzialności, Smartwings pozwał Boeinga za poniesione straty. Smartwings zarzuca naruszenie umowy (pierwsze i drugie roszczenie), naruszenia obowiązku działania w dobrej wierze i uczciwego postępowania (trzecie roszczenie), oszustwa (czwarte roszczenie), wprowadzenia w błąd (piąte roszczenie), naruszenia dwóch ustaw stanowych dla stanu Waszyngton: o ochronie konsumentów (szóste roszczenie) oraz o odpowiedzialności za produkty (siódme roszczenie).

„Boeing ma obowiązek sprawiedliwie wypłacić Smartwings i innym liniom lotniczym 1,77 miliarda dolarów, ale wydaje się, że tego nie robi i odmawia ujawnienia czegokolwiek na temat obsługi uzgodnionych płatności” – brzmi fragment powództwa czeskich linii złożonego w Sądzie Okręgowym dla Północnego Dystryktu Teksasu. Linie lotnicze z Czech w dokumentach sądowych twierdzą, że wdrażając dodatkowe oprogramowanie do sterowania lotem w wąskokadłubowych samolotach typu B737 MAX, „Boeing wybrał tani i pospiesznie wdrożony element” zamiast droższych zmian aerodynamicznych w kadłubie samolotu.

Prawnicy Smartwings w powództwie zaznaczają również, że Boeing nie przeprowadził pełnej oceny bezpieczeństwa trybów awaryjnych oprogramowania, znanego jako system zwiększania charakterystyki manewrowej (MCAS), a następnie „wprowadził w błąd Federalną Administrację Lotnictwa (FAA) i inne organy regulacyjne dotyczące charakteru i celowości wadliwego systemu MCAS”. Przewoźnik oskarża również Boeinga o istotne wprowadzenie w błąd oraz nieujawnienie pilotom i liniom lotniczym istnienia systemu MCAS przed pierwszą katastrofą. Smartwings wskazuje, że działania Boeinga wypełniają znamiona bycia „rażącym zaniedbaniem i oszustwem”.

Boeing w 2021 roku osiągnął „Porozumienie o odroczonym ścigania” z amerykańskim Departamentem Sprawiedliwości, rozstrzygając na swoją niekorzyść zarzuty karne, że producent samolotów oszukał Federalną Administrację Lotnictwa w ramach certyfikacji MAX-ów. W zamian za immunitet od bycia postawionym w stan oskarżenia, Boeing zgodził się wypłacić swoim klientom 1,77 miliarda dolarów za szkody związane z uziemieniem wąskokadłubowców, 500 milionów dolarów beneficjentom katastrofy i 244 miliony dolarów kary kryminalnej.

Smartwings i Polskie Linie Lotnicze LOT zaczęły kwestionować zawartą ugodę pod koniec ubiegłego roku. „Boeing był niezwykle tajemniczy w kwestii funduszu linii lotniczych, a kilka szczegółów, które wyciekły, sugeruje, że Boeing nie zarządza nim uczciwie” — oświadczyli prawnicy czeskich linii Smartwings na pierwszej rozprawie sądowej. Stwierdzono, że niektóre linie lotnicze mogły otrzymać „ponadwymiarowe ugody, podczas gdy inne, takie jak Smartwings, nie otrzymują nic”.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Boeing: Wadliwość systemu MCAS. Sygnały zignorowane

Biznes i przemysł

Boeing: Wadliwość systemu MCAS. Sygnały zignorowane

Mateusz Kieruzal 13 października 2024

Boeing: Spadek dostaw we wrześniu. Październik będzie jeszcze gorszy

Biznes i przemysł

Strajk w Boeingu trwa. Każdy dzień to strata 100 mln dolarów

Biznes i przemysł

Zobacz również:

LOT zainteresowany Smartwings. Jakie szanse i zagrożenia?

Biznes i przemysł

LOT zainteresowany Smartwings. Jakie szanse i zagrożenia?

Łukasz Malinowski 24 czerwca 2024

Siódma trasa Smartwings do Egiptu. Kair bezpośrednio z Pragi

Pasażer i linie lotnicze

Smartwings Polska z minimalnym zyskiem netto za 2022 rok

Pasażer i linie lotnicze

Pozostałe z wątku:

Boeing: Wadliwość systemu MCAS. Sygnały zignorowane

Biznes i przemysł

Boeing: Wadliwość systemu MCAS. Sygnały zignorowane

Mateusz Kieruzal 13 października 2024

Boeing: Spadek dostaw we wrześniu. Październik będzie jeszcze gorszy

Biznes i przemysł

Strajk w Boeingu trwa. Każdy dzień to strata 100 mln dolarów

Biznes i przemysł

Zobacz również:

LOT zainteresowany Smartwings. Jakie szanse i zagrożenia?

Biznes i przemysł

LOT zainteresowany Smartwings. Jakie szanse i zagrożenia?

Łukasz Malinowski 24 czerwca 2024

Siódma trasa Smartwings do Egiptu. Kair bezpośrednio z Pragi

Pasażer i linie lotnicze

Smartwings Polska z minimalnym zyskiem netto za 2022 rok

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5