Partner serwisu
Pasażer i linie lotnicze

Smartwings Polska z minimalnym zyskiem netto za 2022 rok

Dalej Wstecz
Data publikacji:
04-08-2023
Ostatnia modyfikacja:
01-08-2023
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
RL

Podziel się ze znajomymi:

PASAŻER I LINIE LOTNICZE
Smartwings Polska z minimalnym zyskiem netto za 2022 rok
fot. Smartwings
Linie Smartwings Polska wypracowały w zeszłym roku minimalny zysk netto. Polska spółka-córka czeskiego prywatnego przewoźnika zarobiła zaledwie 22,9 tys. złotych, lecz w porównaniu z rokiem poprzednim jest to gigantyczna poprawa. W roku 2021 linie specjalizujące się w lotach czarterowych straciły ponad 26 mln złotych. Skumulowana strata przewoźnika za kilka ostatnich lat wynosi ponad 41 mln złotych.

Czeskie linie lotnicze Smartwings zarejestrowały polską spółkę z początkiem czerwca 2011 roku. W dniu 8 maja 2012 r. przewoźnik otrzymał koncesję na prowadzenie działalności komercyjnej związanej z transportem lotniczym. W skład koncernu Smartwings, oprócz polskiego oddziału, wchodzą spółki zależne w Niemczech, Słowacji czy na Węgrzech. Do 28 czerwca ubiegłego roku linie Czech Airlines były częścią grupy Smartwings, lecz wydanie przez Sąd Miejski w Pradze orzeczenia stwierdzającego, że reorganizacja narodowego przewoźnika Czech zakończyła się sukces, spowodowała zmianę akcjonariatu i wyłączenie spółki z grupy.

Działalność Smartwings Polska oparta jest o świadczenie usług pasażerskiego transportu lotniczego oraz dzierżawy samolotów wraz z załogą (ang. wet-leasing). W roku 2022 linie zrealizowały 16 067 godzin blokowych lotów, o 160,13 proc. więcej niż w roku wcześniejszym, kiedy samoloty w barwach prywatnego przewoźnika z Czech spędziły w powietrzu 10 034 godzin. Największy wzrost liczby godzin blokowych zanotowano od stycznia do marca, kiedy wzrost licząc rok do roku wyniosły 370, 487 i 384 proc. Od czerwca do sierpnia samoloty każdego miesiąca spędzały w powietrzu ponad dwa tysiące godzin. Nalot najmniejszy był w październiku. Wyniósł zaledwie 790 godzin.

Loty czarterowe realizowane przez polską spółkę czeskiego operatora były realizowane przy użyciu następującej samolotów spółki matki, ale także linii zarejestrowanych na Słowacji. 14 081 godzin lotów czarterowych wykonały boeingi 737 zarejestrowane w Czechach. Natomiast 1 924 to godziny wylatane przez samolot z polską rejestracją. Kilkanaście czarterów (63 godziny) wykonały samoloty należące do słowackiej spółki Smartwingsa.

Na potrzeby prowadzonej działalności linie od 23 kwietnia 2012 roku, na podstawie umowy o przeniesienie praw z umowy leasingu samolotu zawartej pierwotnie przez Smartwings wynajmuje od CIT Wilmigton Trust SP Services Limited, w leasingu operacyjnym boeinga 737. Wartość przedmiotu leasingu na dzień podpisania umowy przez pierwszego leasingobiorcę̨ wynosiła 50 050 000 dolarów. Termin zakończenia umowy dzierżawy przewidywany jest na 10 października 2028 roku. Wartość miesięcznych opłat leasingowych od czerwca 2018 roku wynosi 240 tys. dolarów. 19 października 2018 r. polska spółka Smartwingsa podpisała umowę̨ leasingu ze spółką matką. Przedmiotem leasingu były cztery samoloty: B737 MAX 8, B737-800, B737-900 oraz B737-700 wraz z załogą oraz obsługą techniczną.

Podobnie jak w latach poprzedzających pandemię, transport lotniczy w 2022 roku charakteryzował się̨ dużą̨ sezonowością̨. Największy popyt na komercyjne przewozy lotnicze krajach, w których Smartwings Poland Sp. z o.o. oraz inne spółki tworzące grupę̨ Smartwings występował w sezonie letnim, czyli od czerwca do października. Najniższe zapotrzebowanie na loty czarterowe występuje w pierwszych, czyli zimowych miesiącach roku – styczniu, lutym i marcu.

Na dzień 31 grudnia 2022 r. zatrudnienie personelu pokładowego i kokpitowego wynosiło 148 osób. Sześć osób zajmowało się sprawami administracyjnymi. Na ostatni dzień zeszłego roku sprzedaż spółki wyniosła 724 228 299 złotych, podczas gdy w roku 2021 było to 302 096 223 złotych. Bilans po stronie aktywów i pasywów wykazał 23 733 972 złotych, o 9 351 916 złotych więcej niż w analogicznym okresie w roku wcześniejszym. Rachunek przepływów pieniężnych wykazał zmniejszenie stanu środków w wysokości 298 425 złotych.

Prowadzona przez Smartwings Polska działalność pozwoliła wygenerować 22 912 złotych zysku netto. Jest to minimalny zysk, lecz diametralna zmiana, jeśli pod uwagę weźmie się rok 2021. Wtedy czarterowy przewoźnik zanotował stratę aż 26 647 862 złotych. W roku 2020 strata z prowadzonej działalności wyniosła 14 954 578 złotych. Skumulowana strata wynosi 41 602 440 złotych. Decyzją zarządu przewoźnika odnotowany w ubiegłym roku minimalny zysk zostanie przeznaczony na pokrycie strat zanotowanych w latach poprzednich. Linie prognozują osiągnięcie zysku za rok 2023.

Na podstawie wyników osiągniętych w 2022 roku (tj. dodatniego wyniku ekonomicznego w wysokości 22 912 złotych) można stwierdzić, że linie sukcesywnie wychodzą ze skutków pandemii COVID-19. Rosnąca tendencja wyniku ekonomicznego widoczna jest również przy porównaniu wstępnych wyników od stycznia do maja 2023 r. w porównaniu do analogicznego okresu roku poprzedniego. Zarząd Spółki dostrzega możliwości rozwijania działalności gospodarczej poprzez świadczenie usług w publicznym transporcie lotniczym, w tym w segmencie usług dla biznesu.

Na podstawie aktualnie dostępnych informacji i przy wsparciu spółki macierzystej można stwierdzić, że zapewniona jest ciągłość́ funkcjonowania przedsiębiorstwa, tzw. zasada „going concern”.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Siódma trasa Smartwings do Egiptu. Kair bezpośrednio z Pragi

Pasażer i linie lotnicze

Siódma trasa Smartwings do Egiptu. Kair bezpośrednio z Pragi

Rafał Dybiński 30 sierpnia 2023

Smartwings: Boeing ukrywa fundusz odszkodowawczy B737 MAX

Biznes i przemysł

Smartwings przewiozły 5,2 mln pasażerów. Z Polski poleciało 785 tys.

Biznes i przemysł

Smartwings polecą czarterowo z Warszawy do Stambułu

Pasażer i linie lotnicze

Smartwings polecą czarterowo z Warszawy do Stambułu

Mateusz Kieruzal 29 listopada 2022

Boeing 737 MAX czeskich Smartwings po raz trzeci na Antarktydzie

Biznes i przemysł

Smartwings połączyły Bratysławę z Dubajem. Rejsy boeingiem 737 MAX 8

Pasażer i linie lotnicze

Zobacz również:

Siódma trasa Smartwings do Egiptu. Kair bezpośrednio z Pragi

Pasażer i linie lotnicze

Siódma trasa Smartwings do Egiptu. Kair bezpośrednio z Pragi

Rafał Dybiński 30 sierpnia 2023

Smartwings: Boeing ukrywa fundusz odszkodowawczy B737 MAX

Biznes i przemysł

Smartwings przewiozły 5,2 mln pasażerów. Z Polski poleciało 785 tys.

Biznes i przemysł

Smartwings polecą czarterowo z Warszawy do Stambułu

Pasażer i linie lotnicze

Smartwings polecą czarterowo z Warszawy do Stambułu

Mateusz Kieruzal 29 listopada 2022

Boeing 737 MAX czeskich Smartwings po raz trzeci na Antarktydzie

Biznes i przemysł

Smartwings połączyły Bratysławę z Dubajem. Rejsy boeingiem 737 MAX 8

Pasażer i linie lotnicze

Kongresy
Konferencje
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5