Irlandzka firma leasingowa SMBC Aviation Capital, należąca do japońskiego Sumitomo Mitsui Banking Corporation, powiększyła swój portfel zamówień dla rodziny B737 MAX do 121 samolotów. Boeing poinformował, że pod koniec maja br. lessor podpisał zamówienie na dodatkowych 14 samolotów 737 MAX 8.
Nowy zakup powiększa zamówienie SMBC Aviation Capital w przypadku 737 MAX do 121 samolotów, zwiększając tym samym inwestycję w rodzinę samolotów jednokadłubowych Boeinga. SMBC kontynuuje również proces włączania nowych samolotów 737 MAX do globalnej floty. W pierwszym kwartale 2021 r. leasingodawca dostarczył klientom 13 B737-8: 11 samolotów dla Southwest Airlines i dwa dla TUI fly.
- Cieszymy się, że zawarliśmy umowę z Boeingiem na zakup 14 samolotów 737 MAX w konfiguracji pokładu dla przewoźników niskokosztowych, na które obserwujemy zwiększone zapotrzebowanie wśród naszych klientów po ich udanym powrocie do służby - powiedział Peter Barrett, prezes SMBC Aviation Capital.
- SMBC aktywnie zarządza swoim zamówionymi samolotami na bardzo dynamicznym rynku. Dzięki temu nowemu zamówieniu na oszczędne 737-8, leasingodawca ma dobrą pozycję, aby pomóc swoim klientom w przechwyceniu popytu na podróże w kilku krajach i regionach. Jesteśmy zaszczyceni zaufaniem SMBC do rodziny 737 MAX i cieszymy się na współpracę z nim, aby wesprzeć linie lotnicze w nadchodzącym ożywieniu rynku lotniczego - powiedział Ihssane Mounir, starszy wiceprezes Boeinga ds. sprzedaży i marketingu.
Boeing 737 MAXRodzina samolotów B737 MAX jest oszczędniejszą wersją B737 NG, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3800-4000 ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki CFM LEAP-1B napędzające maszynę, które zostały zoptymalizowane pod kątem B737, są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu lub przewiezienia więcej ładunku niż dotychczas. Producent również zaprojektował nowy rodzaj wingletów, które będą montowane w maszynach 737 MAX. Łącznie 75 firm leasingowych i linii zamówiło 5409 maszyn z rodziny B737 MAX (w tym 2135 B737 MAX 8), to około 41 proc. rynku wąskokadłubowego.
Boeing 737 MAX zostały uziemiony w marcu 2019 roku. W listopadzie 2020 roku amerykańska Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) wydała dyrektywę zdatności do lotu umożliwiającą przywrócenie boeingów B737 MAX do lotów z pasażerami po wprowadzeniu odpowiednich poprawek. W styczniu Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej wydała analogiczny dokument. PLL LOT rozpoczął już loty testowe. O szczegółach powrotu
boeingów 737 MAX przeczytacie w naszym raporcie ZDG TOR.