Międzynarodowy port Anchorage-Ted Stevens zyskał tytuł najbardziej ruchliwego lotniska na świecie – informuje stacja "CNN". Ciekawa sytuacja związana z obiektem na Alasce dotyczy tylko jednego konkretnego dnia tygodnia.
– Sobota to dla nas najbardziej pracowity dzień dla operacji cargo, które są naszym chlebem i masłem. 2 maja mieliśmy 744 operacje lotnicze, podczas gdy w Chicago było ich tylko 579, natomiast Atlanta miała 529 – podkreślił Jim Szczesniak, menedżer największego lotniska na Alasce.
Międzynarodowy port Anchorage-Ted Stevens otrzymał tytuł najbardziej ruchliwego lotniska na świecie 25 kwietnia. To efekt kilku czynników, a najważniejszym jest spadek ruchu pasażerskiego na całym świecie. Megalotniska w Dubaju, Pekinie czy port Londyn-Heathrow obsługują drastycznie mniej podróżnych podczas kryzysu wywołanego wirusem COVID-19, co sprawia, że tymczasową dominację na niebie przejęły loty towarowe, głównie z ładunkami pilnej potrzeby. Najwięcej potężnych B747 przylatuje na Alaskę z koreańskiego Seulu.
– Obserwujemy zwiększony popyt na cargo i to przede wszystkim dlatego, że wiele dostaw do walki z koronwirusem SARS-CoV-2 w Ameryce Północnej jest wytwarzanych w Azji – wyjaśnił Szczesniak.
Sobota jest zwykle spokojnym dniem dla wielu lotnisk skupionych na pasażerach, ale dla portu w Anchorage jest nadzwyczaj pracowitym dniem ze względu na dostarczane towary, co sprawia, że obiekt na Alasce stał się najbardziej ruchliwym lotniskiem globu. Oczywiście w miarę rozluźniania krajowych blokad ruch pasażerski będzie się zwiększać i jest tylko kwestią czasu, że Anchorage nie będzie już na szczycie rankingu. Aktualna sytuacja jest jedynie wynikiem tego, że coś strasznie poszło nie tak w naszym świecie.
Port lotniczy Anchorage-Ted Stevens został wybudowany w 1951 roku. Jego patronem jest były senator. Posiada trzy drogi startowe i jest drugim najważniejszym węzłem dla
Alaska Airlines po lotnisku w Seattle. Od 2015 roku plasuje się na czwartym miejscu na świecie pod względem przeładowanych towarów, po Hongkongu, Memphis i Szanghaju. Niektóre samoloty pasażerskie nadal zatrzymują się w Anchorage na trasach pomiędzy Azją i wschodnią częścią Stanów Zjednoczonych. Terminal Północy obsługuje ruch międzynarodowy i sezonowe loty czarterowe, natomiast Terminal Południowy obsługuje krajowe trasy wykonywane przez Air Canada, Alaska Airlines, American Airlines, United Airlines, Delta Air Lines, Frontier Airlines, a także regionalne linie lotnicze. Przed wybuchem pandemii port w największym ośrodku stanu obsługiwał blisko pięć mln pasażerów rocznie. Ponad milion z nich odleciało do portu Seattle-Tacoma, a ponad 200 tys. do lotniska w Fairbanks, również na Alasce, które zajmuje drugie miejsce na liście najpopularniejszych destynacji z Anchorage.