Parlament Republiki Południowej Afryki ogłosił, że flagowe linie lotnicze South African Airways osiągnęły poziom bycia wypłacalnymi. Dwa lata temu przewoźnik zakończył techniczny proces ratowania go przez południowoafrykański rząd. Zarobione przez operatora pieniądze są pierwszymi od ponad 10 lat.
Podczas prezentacji wyników finansowych South African Airways (SAA) przed Stałą Komisją ds. Środków w dniu 15 lutego 2023 r. Dyrektor Naczelny Przedsiębiorstw Państwowych, Ravesh Rajlal, powiedział parlamentarnemu organowi nadzorującemu, że w dniu 31 grudnia wartość netto SAA wyniosła 55,4 mln dolarów. Strata netto całej grupy lotniczej za pierwsze trzy kwartały roku budżetowego 2022/23 wyniosła zaledwie 2,7 mln, co stanowi znaczną poprawę w stosunku do zaplanowanej straty w wysokości 35,3 mln dolarów.
Przewoźnik od 30 kwietnia 2021 r. nie jest już w żaden sposób ratowany przez państwo. Od grudnia 2019 r.
rząd postanowił nałożyć na linie zarząd komisaryczny, który uratuje sytuację finansową przewoźnika, po tym jak South African Airways przez kolejne lata notowały setki milionów strat.
Flagowy przewoźnik z RPA wznowił 23 września 2021 r. loty komercyjne. Długo negocjowana umowa półprywatyzacyjna między rządem a konsorcjum Takatso, preferowanym strategicznym partnerem kapitałowy, który przejąłby pakiet kontrolny akcji przewoźnika (51 proc.), jest nadal kontrolowana przez lokalne organy regulacyjne.
Odpowiadając na pytanie dotyczące postępów w realizacji umowy półprywatyzacyjnej, Rajlal powiedział, że istnieją jeszcze dwie nierozstrzygnięte kwestie, którymi należy się zająć: niektóre z niespłaconych zobowiązań wobec wierzycieli równoległych oraz zobowiązania z tytułu niewykorzystanych przez pasażerów biletów. – Kiedy te sprawy zostaną rozwiązane, będziemy mieć lepszy pogląd na sytuację wewnętrzną SAA – powiedział Rajlal.
Budżetowe linie Mango Airlines, będące spółka zależną South African Airways, znajdują się w procesie tymczasowej likwidacji, a zarządca komisaryczny podejmuje kroki prawne, aby zmusić ministra ds. przedsiębiorstw publicznych, Pravina Gordhana, do podjęcia decyzji w sprawie proponowanej sprzedaży nienazwanemu zainteresowanemu inwestorowi. Tymczasem spółka zależna SAA zajmująca się konserwacją samolotów, SAA Technical (SAAT), odnotowała zysk w dwóch pierwszych kwartałach roku obrachunkowego 2022/2023.
Mimo dobrych wyników na początku roku w ostatnich trzech miesiącach spółka poniosła stratę, co spowodowało, że w ogólnym rozrachunku SAA Technical musiał pogodzić się ze 133 tys. dolarów straty. Ministerstwo Skarbu stwierdziło, że SAAT jest wypłacalny, gdyż posiada dodatnią wartość kapitału własnego. Na kontach bankowych spółka posiada środki o równowartości 94,2 mln dolarów. Air Chefs, spółka zajmująca się cateringiem, na koniec grudnia 2022 r. odnotowała stratę w wysokości 332 tys. dolarów, co i tak stanowi poprawę w stosunku do straty w wysokości 10,8 mln poniesionej w analogicznym okresie w 2021 r.
Prezentacja Skarbu Państwa była częścią prezentacji wyników finansowych państwowych przedsiębiorstw. Na uwagę zasługuje również raport firmy Airports Company of South Africa (ACSA), operatora portów lotniczych w Republice Południowej Afryki, który wykazał, że znacznie poprawiła się liczba odprawianych pasażerów. W pierwszych trzech kwartałach roku obrachunkowego 2022/2023 ACSA odnotowała zysk netto w wysokości 22,3 mln dolarów, co w porównaniu do straty 81,5 mln w poprzednim roku, jest bardzo dobrym wynikiem.
Operator portów nie spodziewa się, że będzie potrzebować dodatkowego wsparcia finansowego w dającej się przewidzieć przyszłości. Spółka twierdzi, że zacznie generować coroczne zyski netto.