Amerykański Departament Transportu nałożył na Southwest Airlines największą w historii agencji karę z tytułu braku ochrony konsumentów poszkodowanych zakłóceniami lotów w wyniku burzy śnieżnej, która miała miejsce pod koniec 2022 roku. W wyniku anulacji prawie 17 tys. lotów dwa mln podróżnych zostało pozostawionych bez opieki. Teraz pionier niskokosztowego latania musi zapłacić karnie aż 140 mln dolarów.
W grudniu zeszłego roku Stany Zjednoczone Ameryki Północnej nawiedziła niespodziewana burza śnieżna, w wyniku której miliony podróżnych „utknęło” na amerykańskich lotniskach. Obfite opady śniegu spowodowały, że regularne, jak i czarterowe linie lotnicze zaczęły zmagać się z problemami operacyjnymi.
Największa w historii kara grzywny
Duże problemy z realizacją zaplanowanego programu lotów miały Southwest Airlines – pierwsze na świecie tanie linie lotnicze. Trudne warunki pogodowe spowodowały anulację aż 16,9 tys. operacji niskokosztowego przewoźnika. Z dotarciem do miejsca docelowego problemy miały prawie dwa mln podróżnych. Sęk w tym, że linie pozostawiły pasażerów na pastwę losu, nie udzielając żadnej opieki. Podróżni, z ważnymi biletami na rejsy Southwest Airlines, musieli na własny koszt wykupić noclegi w hotelach, posiłki, czy ewentualnie nowe bilety lotnicze na rejsy innych operatorów.
Amerykański Departament Transportu wszczął postępowanie, które zakończyło się nałożeniem na Southwest Airlines kary grzywny w wysokości 140 mln dolarów z tytułu zaniedbań praw ochrony pasażerów. w Grzywna w wysokości 140 milionów dolarów, co jest 30-krotnością nałożonej wcześniej największej kary grzywny. W wyniku dochodzenia ustalono, że niskobudżetowe linie lotnicze nie zapewniły odpowiedniej pomocy w zakresie obsługi klienta, powiadomień o statusie lotu i zwrotu kosztów w sposób szybki i właściwy.
– Opieka nad pasażerami to nie tylko to, co słuszne, ale wręcz wymagane, a nałożona kara powinna zwrócić uwagę wszystkich linii lotniczych na konieczność podjęcia wszelkich możliwych kroków, aby takie „awarie” nigdy więcej się nie powtórzyły – powiedział sekretarz amerykańskiego Departamentu Transportu, Pete Buttigieg, dodając, że decyzja agencji „ustanawia nowy precedens”.
Pasażerowie będą chronieni
W ramach ugody Southwest Airlines zobowiązały się do zapłaty na rzecz rządu federalnego 35 milionów dolarów. Ugoda zawiera również ustanowienie systemu rekompensat w postaci bonów o łącznej wartości 90 milionów dolarów, które będą wydawane klientom Southwest, którzy doświadczą „kontrolowanego” odwołania lub opóźnienia lotu. W zamian za ustanowienie programu rekompensat Departament Transportu zmniejszy wysokość nałożonej na Southwest Airlines kary o 72 miliony dolarów.
Pasażerowie, którzy dotrą do miejsca docelowego później niż trzy godziny po pierwotnym planowanym czasie przybycia, będą uprawnieni do zbywalnego kuponu o wartości 75 dolarów. Kupon ten stanowi dodatek do zmiany rezerwacji, jak również otrzymania darmowego zakwaterowania i wyżywienia w przypadku większych zakłóceń w realizacji lotów.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.