Boeing i Southwest ogłosili w poniedziałek (29 marca), że amerykańska linia będzie nadal rozwijała swoją działalność w oparciu o rodzinę 737 MAX z nowym zamówieniem na 100 samolotów tego typu. Umowa zawiera także 155 opcji na dwie wersje 737 MAX: 737-7 i 737-8. Umowa została zawarta po wieloletniej ocenie floty przeprowadzonej przez Southwest i oznacza, że Boeing i jego dostawcy mogą zbudować ponad 600 nowych 737 MAX dla przewoźnika do 2031 r.
Southwest rozważało możliwości modernizacji najliczniejszego komponentu swojej floty czyli B737-700, który zaspokaja potrzeby samolotu dla 140-150 pasażerów. Dzięki nowej umowie linia potwierdziła, że 737 MAX 7 (737-7) jest preferowanym następcą wersji -700 Next-Generation. Nowe samoloty uzupełnią wersję 737 MAX (737-8), który zaspokaja potrzeby Southwest w kwestii samolotów dla 175 pasażerów. Obaj członkowie rodziny 737 MAX zużywają mniej paliwa dzięki czemu spada emisja dwutlenku węgla o co najmniej 14 proc. w porównaniu z samolotami poprzedniej generacji, co pomoże to obniżyć koszty operacyjne i wpływ na środowisko. Southwest twierdzi, że rozwiązanie pozwala zachować wydajność operacyjną floty złożonej wyłącznie z boeingów 737 dla obsługi siatki połączeń tzw. point to point (punkt-punkt). Warto dodać, że Southwest był pierwszym przewoźnikiem na świecie, który sfinalizował zamówienie na 737 MAX oraz został pierwszym klientem programu (launch customer).
– Southwest Airlines użytkuje boeingi 737 od prawie 50 lat, a samoloty te znacząco przyczyniły się do naszego niezrównanego sukcesu. Dzisiejsze zaangażowanie w model 737 MAX umacnia nasze nieustające uznanie dla tego samolotu i potwierdza nasze plany używania serii B737 w nadchodzących latach. Jesteśmy dumni, że możemy kontynuować naszą tradycję bycia największym na świecie operatorem floty złożonej wyłącznie z Boeingów – powiedział Gary Kelly, prezes i dyrektor generalny Southwest.
Nowa umowa zakupu zwiększa portfel zamówień Southwest do 200 737 MAX 7 i 180 737 MAX 8, z których 60 zostało już dostarczonych. Southwest będzie również dysponować 270 opcjami dla tychdwóch typów MAZ-ów, co oznacza, że przewoźnik zobowiązuje się do bezpośredniego zakupu ponad 600 samolotów. Linia planuje również pozyskać dodatkowe samoloty B737 MAX za pośrednictwem leasingodawców.
– Southwest Airlines od dawna jest liderem i motorem napędowym w branży lotniczej, a to zamówienie jest wielkim wotum zaufania dla komercyjnych podróży lotniczych i dla 737 MAX. Wraz z rozwojem dystrybucji szczepionek ludzie wracają w przestworza i podsycają nadzieję na pełne uzdrowienie i ponowny wzrost w całej naszej branży. Jesteśmy głęboko zaszczyceni ciągłym zaufaniem Southwest do Boeinga 737. Ich dzisiejsza decyzja dotycząca floty zapewnia większą stabilność w naszym największym programie komercyjnym i zapewni, że cała nasza lotnicza rodzina 737 będzie budować nowe samoloty dla Southwest przez wiele kolejnych lat – powiedział Stan Deal, prezes i dyrektor generalny Boeing Commercial Airplanes.
W ramach umowy Southwest rozszerzy również wykorzystanie cyfrowych rozwiązań Boeinga do obsługi floty 737 MAX, w tym zarządzania stanem samolotów, zestawu narzędzi do konserwacji i cyfrowych map nawigacyjnych. Boeing dostarczy również aktualizacje oprogramowania systemowego i nowy sprzęt umożliwiający komunikację bezprzewodową w celu wsparcia operacji Southwest. Obecna flota linii składa się z 739 boeingów 737: 472 B737-700NG, 207 B737-800NG oraz 60 B737 MAX 8.
Boeing 737 MAX zostały uziemiony w marcu 2019 roku. W listopadzie 2020 roku amerykańska Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) wydała dyrektywę zdatności do lotu umożliwiającą przywrócenie boeingów B737 MAX do lotów z pasażerami po wprowadzeniu odpowiednich poprawek. W styczniu Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej wydała analogiczny dokument. PLL LOT rozpoczął już loty testowe. O szczegółach powrotu boeingów 737 MAX przeczytacie w
naszym raporcie ZDG TOR.