Amerykańskie linie przygotowują się na wymianę obecnej floty i ożywienie popytu na podróże lotnicze, dlatego Southwest Airlines poinformowały wczoraj (26 października), że zamówiły kolejnych 108 samolotów boeing 737 MAX 7, których pierwsze sztuki mają zostać odebrane w 2024 r. Najnowsza umowa zwiększa całkowitą liczbę zamówień przewoźnika na MAX-y w wersji 7 do 302 sztuk.
Nowa umowa to wykorzystanie opcji z poprzedniego zamówienia. Boeing i Southwest ogłosili w 2022 r., że amerykańska linia będzie nadal rozwijała swoją działalność w oparciu o rodzinę 737 MAX z nowym zamówieniem na 100 samolotów tego typu, wraz ze 155 opcjami na dwie wersje 737 MAX: 737-7 i 737-8. Southwest rozważało możliwości modernizacji najliczniejszego komponentu swojej floty czyli B737-700, który zaspokaja potrzeby samolotu dla 140-150 pasażerów. Dzięki nowej umowie linia potwierdziła, że 737 MAX 7 (737-7) jest preferowanym następcą wersji -700 Next-Generation.
Nowe zamówienie zakupu zwiększa liczbę zakupionych samolotów Southwesta do 302 737 MAX 7 i 271 737 MAX 8, z których tych ostatnich 208 zostało już dostarczonych. Southwest dysponuje teraz 136 opcjami dla tych dwóch typów MAX-ów, co oznacza, że przewoźnik zobowiązuje się do bezpośredniego zakupu prawie 700 samolotów.
- Mamy długą historię współpracy z Boeingiem, sięgającą ponad 50 lat wstecz do dnia, w którym rozpoczęliśmy obsługę trzech miast za pomocą trzech samolotów B737. Są one częścią naszej historii i częścią naszej przyszłości, ponieważ nadal dostrzegamy wiele korzyści i oszczędności związanych z flotą jednego producenta - powiedział Bob Jordan, prezes i dyrektor generalny Southwest Airlines.
W ramach kolejnej umowy Southwest rozszerza także wykorzystanie cyfrowych rozwiązań Boeinga do obsługi floty 737 MAX, w tym zarządzania stanem samolotów, zestawu narzędzi do konserwacji i cyfrowych map nawigacyjnych. Boeing dostarczy również aktualizacje oprogramowania systemowego i nowy sprzęt umożliwiający komunikację bezprzewodową w celu wsparcia operacji Southwest.
Flota Southwesta
Obecna flota linii składa się z 787 boeingów 737: 400 B737-700NG, 207 B737-800NG oraz 208 B737 MAX 8. Obecnie przewoźnik oczekuje na dostawę 573 boeingów 737: 302 B737 MAX 7 oraz 271 B737 MAX 8.
Boeing 737 MAX
Rodzina samolotów B737 MAX jest oszczędniejszą wersją B737 NG, która zużywa prawie 15-20 proc. mniej paliwa, co daje około 3800-4000 ton mniej emisji CO2 w całym roku przypadającej na jeden samolot. Silniki CFM LEAP-1B napędzające maszynę, które zostały zoptymalizowane pod kątem B737, są cichsze, a zredukowane koszty operacyjne dają możliwość wydłużonego przelotu lub przewiezienia więcej ładunku niż dotychczas. Producent również zaprojektował nowy rodzaj wingletów, które będą montowane w maszynach 737 MAX. Łącznie 75 firm leasingowych i linii zamówiło 5651 maszyn z rodziny B737 MAX (w tym 2310 B737 MAX 8), to około 39 proc. rynku wąskokadłubowego. Do tej pory Boeing dostarczył 1298 MAX-ów w dwóch wersjach: MAX 8 i MAX 9.
Ponad 50 linii lotniczych na całym świecie obsługuje obecnie około 3 tys. lotów B737 MAX. Od końca 2020 r. eksploatowana flota 737 MAX wykonała ponad 1,5 mln lotów komercyjnych o łącznej długości ponad 2,9 mln godzin lotu z niezawodnością wynoszącą 99,4 proc.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.