Amerykańskie linie przygotowują się na napędzane szczepieniami ożywienie popytu na podróże lotnicze, dlatego linie Southwest Airlines poinformowały w ubiegłym tygodniu, że zamówiły 34 samoloty boeing 737 MAX 7, które mają zostać odebrane już w 2022 r. Najnowsza umowa zwiększa całkowitą liczbę zamówień przewoźnika na MAX-y w wersji 7 do 234 sztuk.
Nowa umowa to wykorzystanie opcji
z poprzedniego zamówienia. Boeing i Southwest ogłosili 29 marca, że amerykańska linia będzie nadal rozwijała swoją działalność w oparciu o rodzinę 737 MAX z nowym zamówieniem na 100 samolotów tego typu, wraz ze 155 opcjami na dwie wersje 737 MAX: 737-7 i 737-8. Southwest rozważało możliwości modernizacji najliczniejszego komponentu swojej floty czyli B737-700, który zaspokaja potrzeby samolotu dla 140-150 pasażerów. Dzięki nowej umowie linia potwierdziła, że 737 MAX 7 (737-7) jest preferowanym następcą wersji -700 Next-Generation.
Nowe zamówienie zakupu zwiększa liczbę zakupionych samolotów Southwesta do 234 737 MAX 7 i 180 737 MAX 8, z których tych ostatnich 68 zostało już dostarczonych. Southwest dysponuje teraz 236 opcjami dla tych dwóch typów MAX-ów, co oznacza, że przewoźnik zobowiązuje się do bezpośredniego zakupu ponad 600 samolotów. W ramach kolejnej umowy Southwest rozszerza również wykorzystanie cyfrowych rozwiązań Boeinga do obsługi floty 737 MAX, w tym zarządzania stanem samolotów, zestawu narzędzi do konserwacji i cyfrowych map nawigacyjnych. Boeing dostarczy również aktualizacje oprogramowania systemowego i nowy sprzęt umożliwiający komunikację bezprzewodową w celu wsparcia operacji Southwest. Obecna flota linii składa się z 737 boeingów 737: 462 B737-700NG, 207 B737-800NG oraz 68 B737 MAX 8.
Boeing 737 MAX zostały uziemiony w marcu 2019 roku. W listopadzie 2020 roku amerykańska Federalna Administracja Lotnictwa (FAA) wydała dyrektywę zdatności do lotu umożliwiającą przywrócenie boeingów B737 MAX do lotów z pasażerami po wprowadzeniu odpowiednich poprawek. W styczniu Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego Unii Europejskiej wydała analogiczny dokument. PLL LOT rozpoczął już loty testowe. O szczegółach powrotu boeingów 737 MAX
przeczytacie w naszym raporcie ZDG TOR.