Airbus świętuje dziś (29 maja) swoje 50 urodziny specjalnym przelotem. Od kilku podpisów na zobowiązaniu do zbudowania A300 w 1969 r., Airbus rozwinął się w konsorcjum sprzedające szereg samolotów komercyjnych, helikopterów, sprzętu obronnego i kosmicznego, stając się jednym z największych przedsiębiorstw w Europie.
50 lat minęło jak jeden dzień
Dla każdej firmy, dużej lub małej, przetrwanie 50 lat na pewno jest czymś godnym uwagi. W ubiegłym roku Airbus dostarczył 806 samolotów pasażerskich, więcej niż jego główny konkurent Boeing, który wyprodukował ich 800. Dlatego, dla podkreślenia bycia liderem branży oraz tej okrągłej rocznicy, Airbus przygotował specjalną formację składającą się z sześciu samolotów: A220, A319neo, A330neo, A350-1000, A380 oraz maszyny BelugaXL, którą dopełnił francuski zespół akrobacyjny francuskich Sił Powietrznych – Patrouille de France latający na ośmiu samolotach Alpha Jet.
Wszystko zaczęło się od A300
Pod koniec lat 60. ubiegłego wieku Europejscy producenci samolotów zostali całkowicie pokonani w zamówieniach przez dużych amerykańskich producentów samolotów, czyli Boeinga, Lockheed Martina i McDonnella Douglasa. Dlatego Niemcy i Francja postanowili podpisać partnerstwo w celu wspólnego opracowania nowego samolotu o nazwie Airbus. I wtedy w maju, podczas Paris Air Show 1969, wszystko się zaczęło.
A300 był pierwszym samolotem wyprodukowanym przez Airbusa. Był to również pierwszy na świecie dwusilnikowy samolot szerokokadłubowy.
Na początku pierwszy Airbus sprzedawał się powoli, ale pod koniec lat 70. sprzedaż samolotu ruszyła. Do zakończenia produkcji w 2007 r. wyprodukowano łącznie 561 maszyn. A300 odniósł duży sukces, ponieważ był nieco mniejszy, ale i o wiele lżejszy od konkurencyjnych amerykańskich producentów. To sprawiło, że A300 był bardziej oszczędny i tańszy w obsłudze. Samolot ten nadal lata w kilku liniach lotniczych, a FedEx jest ich największym operatorem z 68 maszynami cargo we flocie.
12 tys. samolotów Airbusa
W 2019 r. Airbus dostarczył swój dwunastotysięczny samolot. To wielki skok dla firmy, która miała swój początek w 1969 r. Dla porównania, Boeing dostarczył przez 102 lata swojego istnienia około 19800 maszyn. Airbus dostarczył swój pierwszy samolot A300B2 dla Air France 10 maja 1974 r. Firma początkowo działała wyłącznie w sektorze szerokokadłubowym (modele A300 i A310), a w połowie lat osiemdziesiątych weszła na rynek wąskokadłubowy wraz z debiutem najlepiej sprzedającego się samolotu tego segmentu – airbusa A320. Technologie zastosowane w A320, wyznaczające nowe standardy w konstrukcji samolotów, na początku lat dziewięćdziesiątych trafiły również do A330 i A340. Dzięki temu po raz pierwszy samoloty wąsko- i szerokokadłubowe zyskały podobną charakterystykę operacyjną. Wysoki poziom jednolitości konstrukcyjnej to unikatowa cecha airbusów, którą utrzymano we wszystkich kolejnych produktach firmy, takich jak dwupokładowy A380 i zupełnie nowy A350XWB dalekiego zasięgu, który wszedł do służby pod koniec 2014 r., czy A330neo, który zadebiutował w 2018 r.
W procesie ciągłego doskonalenia produktów samoloty Airbusa były z biegiem lat regularnie modernizowane, a każdy kolejny model przynosił istotne korzyści pod względem oszczędności paliwa, niezawodności operacyjnej i komfortu lotu. W związku z tym Airbus zainwestował w rodzinę A320neo, która weszła do komercyjnej służby w 2016 r., oraz A330neo, który zadebiutował w linii
TAP Air Portugal w listopadzie ubiegłego roku. Po dobrym debiucie A321LR, Airbus chce
ogłosić w tym roku model A321XLR.
Samoloty z rodziny A350 XWB wyznaczają nowe standardy połączeń dalekodystansowych na rynku większych maszyn szerokokadłubowych, zużywając o 25 proc. mniej paliwa i zapewniając pasażerom znacznie wyższy komfort lotu dzięki większej osobistej przestrzeni we wszystkich klasach. Obecna linia produktów Airbusa składa się z 15 modeli należących do pięciu rodzin – A220, A320, A330, A350XWB oraz A380. Airbus uzyskał ponad 19,2 tys. zamówień na różne modele samolotów, a jego maszyny latają dziś w barwach ponad 400 linii lotniczych na całym świecie. 10926 samolotów oczekujących na dostawę, to największy portfel zamówień w historii jakiegokolwiek producenta samolotów, reprezentujący około 12 lat produkcji przy jej obecnym tempie.
Każdy z samolotów Airbusa jest również rekordzistą, poczynając od A300, który był pierwszym dwusilnikowym samolotem szerokokadłubowym. Rodzina samolotów A320 jest obecnie najczęściej użytkowanym statkiem powietrznym w eksploatacji handlowej, podczas gdy w ubiegłym roku rodzina A330 wykonała więcej lotów niż jakikolwiek inny samolot szerokokadłubowy na świecie. A340 jest rekordzistą najdłuższych w historii lotów regularnych pomiędzy Singapurem a Los Angeles i Newark.
A350 już poszedł w jego ślady z wersją A350-900ULR, który Singapore wybrały w celu wznowienia lotów bez międzylądowań z Singapuru do Los Angeles i Newark. Dopełnieniem rekordowej floty Airbusa jest model A380, który jest największym w eksploatacji samolotem komercyjnym i wykonuje sześć z 10 najdłuższych tras lotniczych na świecie.
Choć jego produkcja niestety dobiegnie do końca w 2021 r.