Spirit Airlines spodziewają się odnotować większą kwartalną stratę po tym, jak przychody ze sprzedaży usług dodatkowych niespodziewanie spadły w drugim kwartale br.
Zaktualizowana prognoza finansowa ultrataniego przewoźnika lotniczego ze Stanów Zjednoczonych Ameryki Północnej zakłada odnotowanie kwartalnej straty netto w przedziale 160-173 mln dolarów amerykańskich, choć wcześniej – uwzględniając opóźnienia w dostawach nowych samolotów – niskokosztowe linie lotnicze zakładały stratę maksymalnie 145 mln dolarów.
Spadek zysków wywołany jest spadkiem uzyskiwanych przychodów. Początkowo operator planował odnotowanie przychodów za okres kwiecień – czerwiec w wysokości 1,34 mld dolarów, podczas gdy zaktualizowane dane wskazują przychody na poziomie 1,28 mld dolarów.
Choć amerykański niskokosztowiec nie podał szczegółów, podkreślone zostało, że za mniejsze przychody są pochodną spadku przychodów ze sprzedaży usług dodatkowych, a ten segment przychodów w ostatnich latach stał się ważnym strumieniem finansowym, zarówno tradycyjnych linii lotniczych, jak i przewoźników-operatorów modelu niskokosztowego.
Przychody dodatkowe z jednego pasażera wyniosły w drugim kwartale 64 dolary amerykańskie, o kilka dolarów mniej niż w analogicznym okresie roku 2023 i pierwszym kwartale br. Zarząd Spirit Airlines przypisuje słabe wyniki rosnącej presji na ceny usług dodatkowych, gdyż kilku przewoźników, w tym tradycyjne linie lotnicze, obniżyło ceny zakupu większego bagażu, aby pobudzić jeszcze bardziej popyt wśród klientów na dodatkowe usługi.
Spirit w ślad za Frontier Airlines, które są bezpośrednią konkurencją, obniżyły większość opłat za zmianę i anulowanie rezerwacji. Zarząd linii lotniczych z siedzibą w Miramar, w stanie Floryda, sugeruje możliwość wprowadzenia zmian w modelu biznesowym Spirit, aby móc pozostać aktywnym graczem na amerykańskim rynku lotniczym.
Ostatnie miesiące dla linii Spirit nie są łatwe. Dla amerykańskiego niskokosztowca priorytetem jest poprawa płynności finansowej, w związku z czym linie zawarły z Airbusem porozumienie w sprawie opóźnienia dostaw nowych samolotów w rodziny A320neo. Zredukowany został także personel latający.