Linie Qatar Airways i Airbus ogłosiły wczoraj wieczorem (1 lutego) koniec sporu. Jak możemy przeczytać w komunikacie obie strony są zadowolone z osiągnięcia polubownego i wzajemnie akceptowalnego rozwiązania sporu prawnego dotyczącego degradacji powierzchni i uziemienia samolotów z rodziny A350.
Zmiany konstrukcyjne do samolotów A350 są obecnie wdrażane i obie strony zgodnie stwierdziły, że nie mogą się doczekać bezpiecznego powrotu tych samolotów do wykonywania lotów z pasażerami. Pisaliśmy o tym ostatnio w artykule "
Spór z Qatar Airways. Airbus wprowadza zmiany konstrukcyjne w A350".
Jak podkreślają obie firmy "szczegóły zawartej ugody są poufne, a strony zakończą ze skutkiem natychmiastowym swoje wszystkie roszczenia prawne". Zawarta ugoda nie oznacza także przyjęcia odpowiedzialności przez żadną ze stron.
Podpisana umowa umożliwi Qatar Airways i Airbusowi postęp w negocjacjach i załagodzenie skutków sporu oraz dalszą współpracę opartą na partnerstwie.
Qatar potrzebuje samolotów
Airbus przyznał się do problemów z jakością, ale oskarżył Qatar Airways o błędne oznaczenie ich jako problemy z bezpieczeństwem w celu uzyskania odszkodowania. Europejskie organy regulacyjne stwierdziły, że problemy nie stanowią problemu ze zdatnością do lotu tego samolotu, który nie jest uziemiony w innych miejscach.
Qatar Airways toczyły w przeszłości spory z dostawcami, zanim zawarły kompromisowe porozumienia. Jego dyrektor generalny, Akbar Al Baker jest znany z kontrowersyjnych zachowań, czasami krytykował zarówno Airbusa, jak i amerykańskiego rywala Boeinga za dostrzeżone błędy produkcyjne i strategiczne.
Spór trwający prawie dwa lata
Problemy związane z
wadami farby na kadłubach A350 pojawiły się w 2021 r. Producent na początku 2022 r. anulował kontrakt Qatara na A321neo - pisaliśmy w
naszym artykule z 22 stycznia 2022 r. Oprócz anulowania kontraktu na A321neo, francuski producent także zakończył umowę na dostawy A350-1000. Londyński sąd podtrzymał później prawo Airbusa do
ponownego rozdysponowania zamówionych A321neo, mimo że merytoryczne postępowanie związane ze sprawą A350 ma się rozpocząć dopiero latem 2023 r. W odpowiedzi na orzeczenie sądu Qatar Airways, który domagał
A321neo lub odszkodowania, potwierdził niedawno zamówienie na
25 boeingów B737 MAX 10 z opcjami na kolejnych 25 samolotów tego typu.
Konflikt między Airbusem a linią Qatar Airways trwa od dobrych kilkunastu miesięcy. Spór w sprawie wad farby i powierzchni na odrzutowcach A350 wyszedł wcześniej
poza Zatokę Perską. O sprawie pisaliśmy w sierpniu 2021 roku, wtedy katarski urząd lotnictwa cywilnego nakazał 5 sierpnia 2021 r.
natychmiastowe uziemienie 13 A350, po tym jak na ich kadłubie odnaleziono niepokojące pęknięcia. Nietypowe uziemienie A350 przez Katar miało miejsce w bardzo wrażliwym momencie dla Airbusa, ponieważ ten rywalizował z Boeingiem w kwestii wymiany floty 34 frachtowców i na szali leżał wybór B777XF lub najnowszego A350F. Ostatecznie
Qatar wybrał frachtowce Boeinga.