W trakcie sporu z Qatar Airways, Airbus ogłosił, że wprowadzi zmiany konstrukcyjne do samolotów A350. Europejski producent i katarska linia od miesięcy toczą spór w sądzie. Sedno konfliktu leży w możliwym wpływie na bezpieczeństwo A350, jaki mogłoby spowodować pogorszenie stanu lakieru samolotu. Według Qatara uszkodzenie lakieru odsłania warstwę odgromową maszyny, co w konsekwencji wpływa na zdatność A350 do lotu.
Jak donosi Reuters, który śledzi sprawę od jej początku w 2021 roku, Airbus już wtedy badał zastosowanie nowego rodzaju ochrony zwanej perforowaną folią miedzianą (PCF). Producent twierdzi, że oprócz tego, że nowa folia jest lżejsza od obecnie stosowanej porowatej folii miedzianej (ECF), ograniczyłby to również jej pękanie.
Qatar poinformował w ubiegłym tygodniu, że Airbus rozpoczął wdrażanie zmiany. Zwrócił się również do londyńskiego sądu, przed którym toczy się sprawa, o zażądanie od firmy ujawnienia większej ilości informacji na jej temat. Producent potwierdził jego „częściowe użycie” od końca ubiegłego roku. Na zakończenie rozprawy David Waksman, sędzia prowadzący spór, nazwał decyzję o rozpoczęciu wdrażania nowego projektu „istotną dla sprawy”.
Podczas przesłuchania doszło do napiętej wymiany zdań. Airbus powiedział, że francuskie służby bezpieczeństwa wyraziły zaniepokojenie udostępnianiem danych na temat swoich samolotów, z których część jest wykorzystywana przez europejskie rządy. Katar ze swojej strony argumentował, że jest to tylko nowa taktyka producenta, mająca na celu zablokowanie ujawnienia danych, które mogą być cenne dla jego sprawy. Europejska firma wcześniej – i bezskutecznie – próbowała wykorzystać specjalne francuskie prawo obronne, aby zablokować prośby Kataru o więcej informacji o swoich samolotach.
Spór trwający prawie dwa lata
Problemy związane z
wadami farby na kadłubach A350 pojawiły się w 2021 r. Producent na początku 2022 r. anulował kontrakt Qatara na A321neo - pisaliśmy w
naszym artykule z 22 stycznia 2022 r. Oprócz anulowania kontraktu na A321neo, francuski producent także zakończył umowę na dostawy A350-1000. Londyński sąd podtrzymał później prawo Airbusa do
ponownego rozdysponowania zamówionych A321neo, mimo że merytoryczne postępowanie związane ze sprawą A350 ma się rozpocząć dopiero latem 2023 r. W odpowiedzi na orzeczenie sądu Qatar Airways, który domagał
A321neo lub odszkodowania, potwierdził niedawno zamówienie na
25 boeingów B737 MAX 10 z opcjami na kolejnych 25 samolotów tego typu.
Konflikt między Airbusem a linią Qatar Airways trwa od dobrych kilkunastu miesięcy. Spór w sprawie wad farby i powierzchni na odrzutowcach A350 wyszedł wcześniej
poza Zatokę Perską. O sprawie pisaliśmy w sierpniu 2021 roku, wtedy katarski urząd lotnictwa cywilnego nakazał 5 sierpnia 2021 r.
natychmiastowe uziemienie 13 A350, po tym jak na ich kadłubie odnaleziono niepokojące pęknięcia. Nietypowe uziemienie A350 przez Katar miało miejsce w bardzo wrażliwym momencie dla Airbusa, ponieważ ten rywalizował z Boeingiem w kwestii wymiany floty 34 frachtowców i na szali leżał wybór B777XF lub najnowszego A350F. Ostatecznie
Qatar wybrał frachtowce Boeinga.