SprintAir, polski przewoźnik lotniczy specjalizujący się zarówno w przewozach pasażerskich, jak i frachtowych, zamknął zeszły rok z zyskiem netto w kwocie 29 mln złotych. Po 2,9 mln złotych spółka przeznaczy na wypłatę swoim akcjonariuszom dywidendy i kapitał rezerwowy, a 23 mln złotych przelane zostanie na kapitał zapasowy.
Linie SprintAir zostały założone 23 lipca 2003 roku. Kapitał zakładowy na dzień sporządzenia sprawozdania finansowego za zeszły rok wynosi 4,1 mln złotych. Największym akcjonariuszem spółki jest Jan Szczepkowski – prezes zarządu SprintAir, który posiada 66 proc. akcji. Drugim największym akcjonariuszem jest Pekao Fundusz Inwestycyjny Otwarty (9,85 proc.). 8,82 proc. udziałów posiada Pekao Funduszy Globalnych SFIO. Pozostałe akcje należą do mniejszościowych udziałowców (czterech osób fizycznych i jednej osoby prawnej).
Linie są właścicielem 100 proc. akcji w spółce zależnej, SprintAir Cargo. W okresie od 1 stycznia 2022 r. do dnia 31 grudnia 2022 r. Rada Nadzorcza odbyła dwa posiedzenia, podczas których omawiała m.in. osiągane przez linie wyniki finansowe, stan realizacji kontraktów i lotów czarterowych, możliwość pozyskania nowych kontraktów, czy aktualną sytuację w akcjonariacie przewoźnika.
Podstawowym przedmiotem działalności SprintAir w 2022 roku był: transport lotniczy osób, bagażu, poczty i towarów w komunikacji krajowej i międzynarodowej na podstawie zawartych długoterminowych kontraktów; dzierżawa samolotów wykorzystywanych do pasażerskich i frachtowych lotów czarterowych oraz wykonywanie regularnych rejsów pasażerskich na zlecenie władz samorządowych. Linie wykonywały także różne szkolenia lotnicze i świadczyły usługi związane z przewozami lotniczymi.
Obok rozkładowych operacji lotniczych realizowanych na podstawie umów długoterminowych, spółka mocno zaznaczyła swoją obecność na europejskim rynku przewozów czarterowych, wykonując liczne loty ad-hoc na zlecenie firm brokerskich z Niemiec, Anglii, Hiszpanii oraz Szwajcarii. Linie SprintAir wykonywały loty zarówno o charakterze pasażerskim, jak i cargo. Jeśli chodzi o rynek przewozów pasażerskich, zarząd przewoźnika zawarł dwa nowe kontrakty na realizację lotów pasażerskich w formule tzw. mokrej dzierżawy (ang. wet-leasing) w Chorwacji i Estonii. Nad Adriatykiem linie wykonują loty między mniejszymi portami lotniczymi, zapewniając lokalnej społeczności lotniczą łączność z większymi ośrodkami miejskimi.
Najważniejszymi celami, jakie stawia sobie polski operator na rok 2023 jest utrzymanie oraz wzmocnienie silnej pozycji na europejskim rynku przewozów towarowych. Poza kontynuacją obecnych kontraktów długoterminowych, SprintAir, oprócz pozyskania nowych kontraktów we Włoszech i Norwegii, zamierza podjąć działania w celu podjęcia oraz rozwoju współpracy z firmami logistycznymi. Linie zamierzają zwiększyć poziom eksploatacji posiadanych turbośmigłowych samolotów typu ATR 72. Przewoźnik deklaruje także pozyskanie kolejnych takich maszyn. oraz Dodatkowo SprintAir prowadzi działania w celu zwiększenia udziału w rynku przewozów czarterowych, które mają być uzupełnieniem dotychczasowej działalności linii lotniczych.
Bilans sporządzony na dzień 31 grudnia 2022 r., po stronie aktywów i pasywów wykazał sumę 328 425 834,22 złotych. Przychody netto ze sprzedaży wyniosły w zeszłym roku 175 817 026,45 złotych, podczas gdy rok wcześniej było to 163 011 898,56 złotych. Koszty działalności operacyjnej w roku 2022 wyniosły 140 mln złotych, o prawie pięć mln więcej niż w roku 2021. Zysk ze sprzedaży wyniósł 35 669 160,82 złotych, o prawie osiem milionów więcej niż w roku poprzednim. Pozostałe przychody operacyjne SprintAir osiągnęły wartość 31,3 mln złotych. Wysokość pozostałych kosztów operacyjnych wyniosła 19,4 mln złotych, tj. o 17,5 mln więcej niż w 2021 roku. W ogólnym rozrachunku zysk brutto zamknął się w kwocie 36 090 958 złotych.
„Na czysto” w roku 2022, dzięki rozszerzeniu zakresu świadczonych usług, realizowanym czarterom zarówno towarowym jak i pasażerskim, a także dzięki racjonalizacji ponoszonych kosztów stałych, linie wypracowały zysk netto w kwocie 29 649 586,20 złotych, o 6,89 mln więcej niż w roku wcześniejszym. 10 proc. zysku netto, a więc 2 964 958, 62 złotych zostanie przeznaczone na wypłatę akcjonariuszom dywidendy. Taką samą kwotę zarząd przeznaczy na kapitał rezerwowy. Pozostała część zysku, 23 989 669 złotych, będzie przeznaczona na kapitał zapasowy spółki.
Na wynagrodzenia członków Zarządu, łącznie z wynagrodzeniem z zysku, przeznaczono w okresie obrotowym 993 510 złotych. Dla porównania w roku 2021 r. było to 842 352 złotych. Wynagrodzenia członków Rady Nadzorczej, łącznie z wynagrodzeniem z zysku, wyniosły w okresie obrotowym 15 229,08 złotych, o połowę mniej niż w roku wcześniejszym.
Stabilna sytuacja finansowa pozwoliła na realizacje zamierzonych działań, mimo wzrostu cen paliwa lotniczego. Na działalność przewoźnika negatywnie nie wpłynął także wysoka inflacja. Na sytuację ekonomiczno-finansową linii nie wpłynęła także wojna na Ukrainie i zawieszenie regularnej trasy na Ukrainę.
Zarząd przewoźnika przewiduję, że w bieżącym roku, w ramach odbudowy sektora lotów pasażerskich, większego zapotrzebowania na przewozy cargo i rejsy ad hoc, możliwe jest zawarcie kolejnych kontraktów, co pozwoli linii na stabilizację finansową oraz uzyskanie dodatkowych przychodów w 2023 roku.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.