Początek szczytu sezonu przewoźników cargo przyniósł długo wyczekiwane pozytywne informacje o wzroście stawek za przewóz, choć na razie dotyczy to głównie transportu pomiędzy Europą i Azją, wskazują dane Tac Index.
Zgodnie w wyliczeniami Tac Index, w październiku 2019 r. średnie ceny przewozu pomiędzy Hongkongiem a Europą osiągnęły poziom 2,82 dolarów za kg, co stanowi wzrost w porównaniu ze średnią ceną 2,56 dolarów za kg osiąganą we wrześniu.
Wskaźnik początku sezonu
Podczas gdy średnie ceny na trasach pomiędzy Europą i Azją były w październiku ciągle o 8,7 proc. niższe niż przed rokiem, optymizm obserwatorów wywoływał wzrost stawek wraz z upływem miesiąca oraz silna zwyżka na początku listopada, kiedy to stawki dobiły do ubiegłorocznej wartości 3,20 dolara za kg.
Ta podwyżka stawek stanowi odbicie komentarzy przedstawicieli branży, mówiących o rozpoczynającym się szczycie sezonu, z zastrzeżeniem, że nie wiadomo, ile sezon potrwa.
Równie silne sygnały o rozpoczęciu sezonu nie napływały za to z tras pomiędzy Hongkongiem i Ameryką Północną, na których nie odnotowano znaczących wzrostów stawek. Mimo to, szereg czynników wskazuje na to, że szczyt sezonu może przypaść na przełom października i listopada. Na trasach przez Pacyfik, średnia cena w październiku wynosiła 3,49 dolarów za kg, co oznacza, iż była o 27,3 proc. niższa niż przed rokiem i wyższa jedynie o pięć centów od średniej ceny we wrześniu.
Sytuacja na rynku wciąż bardzo chaotyczna
Na początku października, start szczytu sezonu obwieściły linie lotnicze Cathay Pacific, jeden z głównych graczy na rynku cargo w Hongkongu.
– Spodziewamy się, że szczyt sezonu potrwa do początku grudnia. Wtedy my, jak i cała branża będziemy oczekiwali wyników negocjacji handlowych pomiędzy Stanami Zjednoczonymi i Chinami – poinformował przedstawiciel przewoźnika.
– Przewoźnicy z pewnością mogą być wdzięczni za to, jakiekolwiek wzrosty na głównych trasach, biorąc pod uwagę fakt, że przez większość roku zmagali się z boleśnie powolnymi przepływami gotówki. Dane potwierdzają szacunki, że nadszedł już szczyt sezonu i utrzyma się przez co najmniej kilka najbliższych tygodni – mówi Peter Stallion z Freight Investor Services.
Mimo chwilowych pozytywnych sygnałów na rynku trudno przewidzieć jak będzie wyglądała sytuacja branży w najbliższych miesiącach, zauważają eksperci.
– Mieszane reakcje na ustępstwa w wojnie handlowej i „stabilny”, choć bardzo depresyjny rynek eksportowy cargo lotniczego w Hongkongu, działający pomimo niepokojów społecznych, powodują, że obraz przyszłości rynku jest bardzo rozmyty – podsumowuje Stallion.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.